سیل ویرانگر تخليه زباله در دل جنگل‌های گیلان تمامی ندارد

وقتی که مدیران محیط زیست گیلان در خواب عمیق بسر می برند !!!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تموشل از روستاهای زیبای شهرستان لاهیجان است که متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که سیل زباله از روستاهای اطراف به این منطقه سرازیر می‌شود. ساکنان تموشل شهرستان لاهیجان از انباشت غیر اصولی زباله در طبیعت زیبای منطقه به شدت گلایه داشته و از مسئولان خواستار ساماندهی این مهم شدند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاطبیعت زیبای تموشل در شهرستان لاهیجان از ظرفیت های خوبی برای توسعه گردشگری برخوردار است.

متاسفانه به مدت بیش از  ۱۰ سال است که سیل عظیم زباله از لاهیجان، دیلمان، سیاهکل، رودبنه، چاف و چمخاله لنگرود و روستاهای اطراف به این منطقه سرازیر می‌شود.

دپوی انواع زباله همچون زخمی کهنه بر چهره زیبای طبیعت تموشل خودنمایی می کند و خطری جدی برای ساکنان و محیط زیست منطقه به شمار می رود.

ساکنان این منطقه در این باره می گویند: بوی نامطبوع و شیرابه ناشی از  زباله‌ ها موجب آزار و رنجش اهالی شده است.

IMG01190253

انباشت زباله در تموشل تهدید جدی بر انسان ها، حیوانات و طبیعت به شمار می رود

آنان بر این باورند:  انباشت روز افزون زباله در منطقه سرسبز تموشل تهدید جدی برای انسان ها، حیوانات و طبیعت به شمار می رود بنابراین مسئولان باید برنامه عملی برای این مهم داشته باشند.

ساکنان تموشل در ادامه از شهردار لاهیجان خواستار ساماندهی و بازیافت کوه عظیمی از زباله این منطقه شدند.

به گفته تموشلی ها در اثر شیرابه زباله ها مزارع و باغات منطقه به شدت آلوده و  باعث شیوع  انواع بیماری در بین مردم شده است.

یک گردشگر به مهر گفت: انباشت زباله نه تنها تصویر زشت و بد منظری از منطقه در اذهان مسافران و گردشگران حک می‌کند بلکه زمینه را برای ایجاد و بروز بیماری‌های خطرناک به ویژه برای اهالی  تموشل فراهم می‌ سازد.

پیمان رحمانی افزود: سرزمین سرسبز و زیبا شهرستان لاهیجان همواره مورد توجه همه کسانی که در پی آرامش روحی و روانی واقعی در دامان طبیعت هستند و تموشل و دیگر روستاهای گیلان این قابلیت مهم درمانی را در خود دارند.‌

وی اظهارداشت:  هجوم انواع و اقسام زباله ‌ها از مناطق مختلف استان به منطقه تموشل تهدید جدی برای سلامت و بهداشت مردم ‌و همچنین زنگ خطر زباله‌ ها برای طبیعت تموشل به صدا درآمده است.

این گردشگر از مسئولان خواست نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان داده تا مردم شاهد وجود زباله‌ ها در دامان طبیعت نباشند.

یک فعال محیط زیست نیز به خبرنگار مهر افزود: انباشت زباله در طبیعت پدیده ای زشت است که ربطی به تموشل  یا روستای خاص ندارد.

مرتضی محمدی افزود: استان ‌های شمالی کشور به دلیل کمبود زمین و مشکلات مکان‌ یابی برای دفع زباله از گذشته ‌های دور با مشکلات متعددی مثل تخلیه زباله در دل جنگل ها روبه‌ رو هستند.

IMG01191435

زنگ خطر زباله‌ ها برای طبیعت تموشل به صدا در آمد

وی اظهارداشت: انباشت زباله‌ در مناطق جنگلی موجب می‌ شود تا شیرابه تولید و به سطح رودخانه‌ ها و سفره ‌های آب زیرزمینی وارد شود.

این فعال زیست محیطی گفت: در مناطق زیبای شمالی کشور برای امحای اصولی پسماندها راهی جز نصب دستگاه ‌های زباله ‌سوز و  احداث کارخانه کمپوست وجود ندارد.

وی ادامه داد:  متاسفانه روزانه کامیون کامیون زباله از سوی شهرداری ها و دهیاری های گیلان در دل جنگل های خزری  تخلیه  می شود این عمل خواسته یا ناخواسته سرنوشت جنگل های بکر استان را به مرگ تدریجی محکوم خواهد کرد.

یک شهروند لاهیجانی نیز می گوید: بوی بد انباشت زباله در دل  فضای جنگلی تموشل لذت زیبایی دیدن طبیعت را از یادها می برد.

زهرا  نجفی افزود:  زباله ها همچنان بدون برنامه ریزی و مدیریت صحیح، در عرصه های طبیعی و جنگلی استان گیلان رها می شوند.

وی  همچنین با اذعان اینکه معضل زباله درگیلان یک پدیده جدی است، یادآورشد: توسعه کارخانه‌ های کمپوست و دستگاه های زباله سوز در سطح استان بهترین راهکار برای رفع این مشکل است.

شهردار لاهیجان در این خصوص می گوید: زباله تموشل فقط مربوط به شهرداری لاهیجان نیست بلکه شهرداری سیاهکل، دیلمان، چمخاله و ۱۶ دهیاری  روستاهای اطراف زباله ها خود را در این منطقه  تخلیه می کنند.

رضا کحالی اعتباری افزود: شهرداری لاهیجان ۱۲ سال پیش مکان تخلیه فعلی زباله را با موافقت مسئولان وقت به ویژه محیط زیست خریداری کرده است.

وی اظهارداشت: با برنامه ریزی و اقدامات انجام گرفته تاکنون بخشی از شیرابه محوطه انباشت زباله جلوگیری شده است.

شهرداری لاهیجان با بیان اینکه مشکل زباله تموشل در دراز مدت با خرید دستگاه زباله سوز رفع خواهد شد، گفت: دیگر اقدامات بصورت مقطعی مشکل مردم  منطقه را رفع خواهد کرد.

وی ادامه داد: خرید دستگاه زباله سوز نیازمند اعتبارات کلان است بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویزه داشته باشند.

IMG01200744

طبیعت زیبای تموشل مورد هجوم زباله ها

به هر تر تیب امروزه خطر آلودگی محیط زیست از تجاوز به جنگل های شمال و منابع ملی بیشتر شده است، جنگلی که تا دیروز آماج حملات قاچاق چوب بود امروز شیرابه های انباشت زباله در دل جنگل و مراتع در حال خشکاندن گونه های کمیاب جنگلی و گیاهی است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: بهترین راهکار برای برون رفت از معضل زباله در شهرها و روستاها احداث کار خانه کمپوست، کار فرهنگی و ایجاد انگیزه در شهروندان برای تولید حداقل زباله در خانه، تفکیک و استفاده بهینه و تبدیل این تهدید به فرصت است.

مهرداد لاهوتی با بیان اینکه  زباله های موجود در طبیعت باعث آلودگی آب های سطحی و زیر زمین، خاک، بصری ، هوا و غیره می شود، افزود: مرگبارترین عوارض تولید و دفع زباله شیرابه های آن است.

وی اظهارداشت:  از راه های مهم جلوگیری از زباله، کاهش تولید زباله است که این امر با تفکیک زباله ها از مبدا یعنی منازل می تواند شروع شود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه از زباله به عنوان طلای کثیف نام برده می شود،  در صورت تفکیک می تواند درآمد زا باشند.

وی تاکید کرد: از دیگر راه های مقابله با آثار مخرب زباله بکارگیری فناوری های روز از قبیل توسعه کارخانه های کمپوست در استان گیلان که تاکنون گام های مثبتی نیز دراین مسیر برداشته شده است.

بدون شک نفوذ شیرابه‌ های ناشی ازانباشت زباله ‌ها در جنگل ‌های  گیلان به سفره‌ های آب زیرزمینی پیامدهای زیست محیطی غیرقابل جبرانی به جا می گذارد.

در حال حاضر آلودگی آب ها، دفع غیربهداشتی زباله، استفاده بی ‌رویه از سموم کشاورزی و غیره از عمده ‌ترین معضلات زیست محیطی استان به شمار می رود.

 در این میان انباشت زباله بدون هیچگونه عمل جداسازی از مبدا، در داخل و حاشیه‌ های جنگل و در بهترین مکان های توریستی و طبیعی و نزدیک به مراکز مسکونی شهری یا روستایی استان با کمترین فاصله حمل و با ارزانترین هزینه انجام می شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان در این ارتباط به بیان مراکز فعال دفن زباله غیراستاندارد در استان اشاره کرد و گفت: از مهمترین عوامل تخریب عرصه های جنگلی تخلیه و دفن غیر اصولی زباله و فاضلاب است.

امیر عبدوس افزود: دفن غیر استاندارد زباله هم از نظر منظر و هم به لحاظ اکولوژیکی مشکلات بسیاری در استان به وجود آورده و سلامت مردم را تهدید می کند.

وی اظهارداشت: تفکیک زباله از مبدا، ساخت کارخانه های تبدیل زباله به انرژی، تولید کمپوست از زباله و ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب در استان های شمالی تنها راهکارهای ساماندهی زباله و فاضلاب دراین مناطق است.

IMG01211082

شیرابه زباله پیامدهای زیست محیطی غیرقابل جبرانی بر جا می گذارد

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه دفن غیر اصولی زباله به عنوان یک معضل امروز گریبان استان را گرفته است، گفت: اگر فکری اساسی برای رفع این مشکل نشود در آینده نه چندان دور خطر جدی منابع و ذخایر آبی گیلان را تهدید خواهد کرد.

وی همچنین عمده ترین مشکل زیست محیطی استان گیلان را آلودگی آب ذکر کرد و افزود: هم اکنون فاضلاب های صنعتی، شهری و شیرابه های پسماندها شهری آب های زیر زمینی گیلان را تهدید می کنند.

عبدوس اظهارداشت: عمده ترین مشکلی که در گیلان برای دفع پسماندها وجود دارد بالا بودن سطح آب های زیرزمینی است که باعث می شود دفن پسماند را غیر ممکن کند.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه براساس ضوابط دفن بهداشتی پسماندها هیچ نقطه ای برای دفن پسماند در استان وجود ندارد، گفت: در تمام مراکز دفن پسماند گیلان، دفن غیر بهداشتی انجام می شود.

وی افزود: سفره های آب های زیرزمینی گیلان آلوده هستند اما میزان آلودگی بر اساس استانداردها و مقادیر مجاز از سوی آب و فاضلاب شهری، روستایی و شرکت آب منطقه ای گیلان بررسی می شود اگر از حد استاندارد، آلودگی بالاتر باشد باید به مردم اطلاع رسانی شود از آب چاه استفاده نکنند.

بدین ترتیب دفن نامناسب و غیراصولی زباله های شهری در اطراف شهرها موجب تولید حجم انبوهی از شیرابه های بسیار خطرناک می شود. این شیرابه ها که بسیار آلوده بوده، حاوی سموم و فلزات سنگین نیز هستند که همراه جریان آب های سطحی به هنگام بارندگی و یا به طور مستقیم به سفره های آب زیرزمینی نفوذ و می تواند باعث آلوده شدن آب زیرزمینی شود.

حال چنانکه در پائین دست مراکز دفن زباله، چاه های برداشت آب برای مصارف مختلف وجود داشته باشد، شیوع بیماری های بسیار خطرناک و بروز حالت بحرانی بسیار محتمل خواهد بود که البته این حالت پس از چند سال به وجود می آید.

ناگفته نماند آلودگی آب های زیرزمینی در مجاورت مکان های دفن زباله با شیرابه ‌های مواد زاید جامد شهری برای سال هاست که اتفاق می ‌افتد بدون اینکه هیچگونه بررسی دقیق و جامعی در این خصوص انجام شده باشد، اگرچه مطالعات انجام گرفته در برخی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که شیرابه مکان های دفن زباله باعث آلودگی شدید آب های زیرزمینی می شود.

آب های زیرزمینی از طریق فرآیندهای طبیعی مانند شستشوی خاک و اختلاط با منابع آب زیرزمینی آلوده و یا از طریق فعالیت های انسانی از قبیل دفع مواد زاید، معدن کاری و فعالیت های کشاورزی در معرض آلودگی قرار می گیرند.

از مهمترین عواملی که سهم مهمی در آلودگی منابع آب زیر زمینی دارد دفع مواد زائد جامد و زباله های شهری است، دفع غیر اصولی زباله های شهری علاوه بر آلودگی های آب های زیرزمینی تبعات زیست محیطی دیگری از جمله آلودگی آب های سطحی، تغییر هدایت هیدرولیکی آبخوان و آلودگی منابع معدنی را نیز در پی خواهد داشت.

IMG01193708

هیچ نقطه ای برای دفن پسماند در استان وجود ندارد

یک کارشناس مسائل زیست محیطی در این باره گفت: آب مهمترین نیاز انسان برای زیستن است که در سطح زمین و زیرزمین وجود دارد و نگهداری آن بسیار اهمیت دارد، بهره گیری نامناسب از آن ممکن است موجب آلوده شدن و در نتیجه زیان بخش بودن آن شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

رسول  حیدری افزود: توجه به چشمه ها، رودها و سیلاب، دریاها، دریاچه ها، آبخوان های زیرزمینی و نیز راه های آلوده شدن آنها و جلوگیری از آلودگی در بررسی های زیست محیطی اهمیت بسزایی دارند.

وی اظهارداشت: منابع و عوامل آلاینده آب های زیرزمینی از نظر هندسی به آلاینده های نقطه ای و غیر نقطه ای تقسیم می شوند، آلاینده های نقطه ای از یک منبع قرار گرفته در یک نقطه منشا می گیرند حال آنکه آلودگی غیرنقطه ای از سوی یک منبع آلاینده در امتداد یک خط صورت می گیرد.

این کارشناس محیط زیست گفت: نهرها، جوی ها، رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها و منابع آب های زیرزمینی از طریق ورود مواد زاید انواع مختلف آلودگی های بیولوژیکی و شیمیایی را دریافت می کنند و می توانند در انتشار عوامل بیماری زا نقش مهمی داشته باشند، انباشتن مواد زاید در محیط از طریق نشت شیرابه به آلودگی آب های زیرزمینی و سطحی منجر می شود.

وی با بیان اینکه مواد زیاد شهری آلوده به میکروب هستند و می توانند منابع آب را آلوده کنند، افزود: در برخی از ایستگاه های موقت زباله و محل های دفن، آب های سطحی و شیرابه بدون توجه به عواقب آن به چاه های جاذب هدایت می شوند، این آب به راحتی می تواند به آب های زیرزمینی نفوذ و آلودگی را در سطح وسیعی منتشر کند.

حیدری گفت: با وجود این عمده ترین مشکل گودال های دفن زباله، مسئله آلودگی آب های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه است که به دلیل عدم رعایت اصول دقیق مهندسی پدید می آید، در این محل ها آبهای سطحی به تدریج برخی مواد زباله را در خود حل و با شیرابه زباله ها مخلوط شده و مایعی بسیار آلوده کننده ای تشکیل می شود.

به هر حال جمع آوری و دفن بهداشتی زباله از شاخص های مهم و برجسته زندگی شهری است ولی انتخاب محل دپوی زباله و مشکلات مختلف آن و تاثیر مخرب بر گردشگ پذیر بودن  منطقه تموشل  لاهیجان و ایجاد مزاحمت برای اهالی این منطقه از معضلاتی است که مسئولان شهری باید برای کاهش این مهم برنامه ریزی کنند./مهر

IMG01202954 IMG01191435 IMG01205191

Share