روحانی در تماس با لاوروف :

هشداری جدی دکتر روحانی به لاوروف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور، عصر دیروز (چهارشنبه) با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور، عصر دیروز (چهارشنبه) با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

76084_126
رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی دو طرف برای اجرایی شدن توافقات رؤسای جمهور ایران و روسیه در بیشکک گفت: هدف ما رسیدن به روابطی استراتژیک و بسیار نزدیک با روسیه است، ایران همچون روسیه آماده رسیدن به توافق جامع بلند مدت میان دو کشور است که زمینه‌های همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر بگیرد.
وی در این دیدار که موضوعاتی چون ضرورت برقراری صلح و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، مسائل و چالش‌های منطقه‌ای و تحولات سوریه و مذاکرات هسته‌ای ژنو مطرح شد، اظهار داشت: در زمینه مذاکرات هسته‌ای ژنو، ایران همواره بر دو اصل تأکید دارد، اصل اول عدم پذیرش تبعیض و بهره‌مندی یکسان از تمامی حقوق مندرج در ان‌.پی.تی به خصوص حق غنی‌سازی در داخل خاک ایران و اصل دوم تأکید بر صلح‌آمیز بودن و صلح‌آمیز ماندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران.
رییس‌جمهور کشورمان افزود: مفهوم توافق‌نامه ژنو، این است که تمام حقوق ایران از جمله حق غنی‌سازی در آن به رسمیت شناخته شده و اگر کشورهایی بخواهند تفسیر دیگری از این توافق مطرح کنند، به اعتماد فی‌مابین و تلاش‌های اعتمادساز موجود لطمه وارد کرده‌اند.
روحانی با اشاره به دیدگاه‌ها و تلاش‌های مشترک دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری گفت: بحث تروریسم و افراطی‌گری از مسائل مهم و مشترک بین دو کشور است که ضرورت دارد، همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با تمامی ابعاد آن گسترش یابد.
رییس‌جمهور با بیان این نکته که حضور نیروهای خارجی سبب بی‌ثباتی و عدم امنیت منطقه و گسترش تروریسم شده است، اظهار داشت: حضور نیروهای خارجی در منطقه از مشکلات بزرگی است که همواره مورد توجه ایران و روسیه بوده و ضرورت دارد، تعاملات مشترک ما در این خصوص توسعه یابد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که پس از دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر در امور دفاعی و فضایی روسیه بلندپایه‌ترین مقام روسی است که در دو هفته اخیر به ایران سفر کرده، در این دیدار با اشاره به اینکه این سفرها گام‌های بلندی در جهت اجرایی شدن توافقات روحانی و پوتین در بیشکک است، گفت: روسیه پای‌بند به اجرای توافقات صورت گرفته بین رؤسای جمهور دو کشور در بیشکک است و من در این سفر نحوه اجرای کامل این توافقات را مورد بررسی قرار دادم.
وی افزود: طرفین توافق کردند دستور کار جامع نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را سریعاً تدوین کنند و روسیه آمادگی خود را برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکاناتش در توسعه روابط با ایران را به کار گیرد.
لاوروف با تأکید بر این که همکاری‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران برای روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: در خصوص تفسیر سند ژنو ما با ایران هیچ اختلاف نظری نداریم و در خلال مذاکرات آتی ۱+۵ همواره بر این امر تأکید خواهیم کرد، چرا که در دکترین سیاست خارجی روسیه به داشتن حق غنی‌سازی کشورها و فعالیت‌ها و فناوری صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب قوانین بین‌المللی تأکید شده است.
در این دیدار ابعاد گوناگون همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، بانکی، فناوری‌های هسته‌ای، علمی و همکاری‌های رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
Share