ندیمی:صکوک، راهکاری برای تامین منابع مالی پروژه‌های سال آینده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره راهکارهای تامین مالی پروژه ها وطرح ها در لایحه بودجه سال ۹۳ ،گفت: با استفاده از صکوک به عنوان یک ابزار مالی اسلامی در لایحه بودجه سال آینده می توان منابع مورد نیاز طرح ها و پروژه ها را تامین کرد. ایرج ندیمی با […]

nadimiبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره راهکارهای تامین مالی پروژه ها وطرح ها در لایحه بودجه سال ۹۳ ،گفت: با استفاده از صکوک به عنوان یک ابزار مالی اسلامی در لایحه بودجه سال آینده می توان منابع مورد نیاز طرح ها و پروژه ها را تامین کرد.

ایرج ندیمی با اشاره به اینکه ابزار مالی صکوک مبتنی بر بهره رایج نیست و به نوعی در این موضوع  قواعد بانکداری اسلامی و بدون ربا رعایت شده است،گفت: در بند ( و ) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۹۳ بانک مرکزی  موظف به فروش اوراق مشارکت و صکوک ارزی و ریالی شده است که این اقدامات در صوت تحقق می تواند به یکی از راهکارهای مهم تامین مالی دولت در سال آینده تبدیل شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  ابزار مالی صکوک ازپرداخت  مالیات معاف است ،افزود: به دلیل اینکه در کارکرد مالی ابزار صکوک موضوعات اسلامی لحاظ شده وهمچنین در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند مالزی سابقه استفاده از این ابزار موفق آمیزبوده لذا باید از این ابزار مالی در کشور بیشتر استفاده  کرد.

وی ادامه داد: در ابزار مالی صکوک به موضوع ارزش دارایی و مالکیت توجه شده و امکان افزایش ارزش دارایی ها نیز ممکن است.

ندیمی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه سابقه استفاده از ابزار مالی صکوک در بودجه های گذشته را چگونه ارزیابی می کنید، گفت:  موضوع استفاده از ابزار مالی صکوک سال ها است که در بودجه های مختلف به عنوان یکی از راههای تامین مالی مطرح می شود اما متاسفانه در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشته ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: انتشار اوراق قرضه با توجه به قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا ممنوع است لذا ابزار مالی صکوک می تواند جایگزین مناسبی برای این کار باشدو نکته دیگر اینکه این اوراق بدون شبهۀ ربوی بودن منتشر می شوند و تاکنون اشکال محتوایی به این اوراق وارد نشده است.

لازم به ذکر است ابزار مالی صکوک نوعی سند است که فرد دارنده این اوراق در سود و زیان ناشی از مشارکت در طرح ها و پروژه های مختلف شریک خواهد بود./ خانه ملت
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share