با حضور مسعود فراستی

نخستین مناظره با محوریت «اسکار سیاسی یا هنری» در واحد رشت برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مناظره با محوریت « جشنواره اسکار » با حضور دو نفر از منتقدان سینما در کشور و با حضور دانشجویان و علاقه مندان به مباحث سینمایی در سالن اجتماعات واحد رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  مناظره با محوریت « جشنواره اسکار » با حضور دو نفر از منتقدان سینما در کشور و با حضور دانشجویان و علاقه مندان به مباحث سینمایی و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد.

1392091917482743991274

در این مناظره، مسعود فراستی در نخستین مناظره با محوریت «اسکار سیاسی یا هنری» در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد رشت با بیان اینکه بسیاری از فیلم‌های خوب و حتی بد اسکار گرفته‌اند اظهار کرد:  نمی‌توان گفت اگر فیلمی اسکار گرفته حتما خوب است.

وی با بیان اینکه در ایران گرفتن اسکار موجب افزایش فروش بلیت در گیشه‌ها است، افزود: فیلم جشنواره‌ای در ایران در کنار سینمای گلخانه‌ای محصول سیاستگذاری ۳۰ سال مسئولان سینمایی کشور است.

فراستی خاطر نشان کرد:  در این ۳۰ سال مسئولان موفق شدند در یک جریان سینمایی به ژانرهای کودک، دفاع مقدس و ملودرام ضربه بزنند.

وی با اشاره به اینکه این امر موجب ضربه به فیلم‌های داخلی و پر و بال دادن به سینمای جشنواره‌ای شد، تصریح کرد: جایزه اسکار بیشتر جنبه سیاسی داشته و کارگردان بدون در نظر گرفتن حال مخاطب در داخل به سفارش غرب فیلم‌ می‌سازد.

فراستی گفت: غرب از فیلم های نشان دهنده ایران بدون توسعه و مهجور استقبال می کند.

نیما حسنی‌نسب منتقد جوان سینمای کشور نیز در این برنامه با بیان اینکه سنیمای ایران ساز و کار مشخص و جهانی ندارد و در پروسه تولید، توزیع و چرخه عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی قرار نمی‌گیرد افزود: این امر فیلم و فیلم‌ساز را دچار بحران هویت  کرده  از این رو به جاهای تخصصی مانند جشنواره‌ها برای دیده شدن نیاز دارند.

این منتقد سینما ادامه داد: در اوایل انقلاب با مطرح شدن فیلم‌هایی مانند « خانه دوست کجاست » و « دونده » دروازه‌های راهیابی ایران به سینمای جهانی به تدریج باز شد.

وی با تصریح بر اینکه راهیابی به جشنواره‌های جهانی دریچه‌های تازه‌ای به سینمای محلی و بومی گشود، یادآور شد: باید جایزه‌های جشنواره‌های خارجی را بر مبنای هنری و یا سیاسی‌بودن آن ارزیابی کرد.

حسنی‌نسب تصریح کرد: برای رقابت در فضای اسکار فیلمی را انتخاب می‌کنند که به استانداردهای غرب نزدیک باشد البته تمام فیلم‌ها شامل این مقوله نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فیلم جدایی نادر از سیمین در بخش فیلم غیر انگلیسی‌زبان اسکار گرفت، خاطرنشان کرد: بخشی از فیلم‌ها برای جشنواره‌های سینمایی ساخته می‌شود تا کارگردان آن بتواند در قالب ارائه فیلم خود به جشنواره یک گشت و گذار در اروپا هم داشته باشد.

منتقد سینما به نقاط قوت فیلم «جدایی نادر از سیمین » اشاره کرد و گفت: کیفیت استاندارد قصه‌گویی، دقت فرهادی در نوشتن یک قصه پرتنش و اجرای خوب کارگردان و بازیگران از جمله نقاط قوت مورد قبول این فیلم در جشنواره خارجی بود.

Share