دکتر لاریجانی:

نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها پوپولیستی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افکار پوپولیستی نوعی عوام زدگی است که نه مردمی و نه براساس رعایت مصالح کشور است، گفت: نمونه اینگونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها رخ داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس گفت: شهید مدرس به راستی همانگونه که امام فرمود ستاره درخشان کشور بود، امام درباره او فرمودند شهید بزرگوار ما شهید مدرس ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور تاریک می نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ارزش آن را نمی تواند درک کند، ملت ما مرهون خدمات اوست و اینکه با سربلندی از بین ما رفته بر ماست که ابعاد سیاسی و اجتماعی و عبادی او را هرچه بیشتر بشناسیم و بشناسانیم.1686468565.larijan

وی با اشاره به تاکید مدرس به استقلال کشور و استقلال ادارات و سازمان های آن افزود: نمایندگان محترم مجلس آیا مشکل امروز کشور ما همین نیست؛ اگر بودجه جاری کشورما متورم نبود کشورهای زیاده خواه غربی نمی توانستند این قدر گردن کلفتی نسبت به مسئله هسته ای ما داشته و با ابزار تحریم ما را دور بزنند.

رئیس مجلس ادامه داد: همه دولت ها در ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه های جاری سخن گفتند اما کدامیک موفق شدند.

لاریجانی گفت: امروز متاسفانه درآمد کل کشور برابر هزینه کل ادارات شده است و چیزی برای عمران کشور باقی نمانده که مردم از آن منتفع شوند.

وی با طرح این سوال که چرا این وضع وجود دارد افزود: ریشه این مشکلات اینجاست که دولت ها و مجالس همگی با رای مردم سرکار می آیند و اینگونه جراحی های اقتصادی که قطعا به نفع مردم و کشور است وقتی در کشمکش سیاسی داخلی قرار می گیرد کسی شجاعت اقدام نمی یابد.

رئیس مجلس ادامه داد: این گونه اقدامات با افکار پوپولیستی اتفاق نمی افتد، افکار پوپولیستی نوعی عوام زدگی است نه مردمی بودن و نه رعایت مصالح کشور که نمونه اینگونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها رخ داد و به جای ایجاد مجال برای توسعه عمرانی کشور، هزینه جاری کشور به میزان حداقل ۲۷ هزار میلیارد تومان افزوده شد.

لاریجانی گفت: تصور نشود امثال مدرس به مسئله توسعه نگاه تنگ نظرانه ای داشت بلکه در زمان خود کمتر کسی نگاه توسعه ای مانند مدرس داشته است اما در توسعه واقعی نه خرج تراشی که مانع توسعه کشور شود.

رئیس قوه مقننه افزود: سالهاست که سیاست های اصل ۴۴ ابلاغ و قانون آن تصویب شده است؛ آیا واقعا امروز صنعت و اقتصاد در دست ملت است، و یا سایه بخش های دولتی و شبه دولتی همچنان اقتصاد را به بیماری مضمن کم بهرگی مبتلا کرده است.

لاریجانی ادامه داد: اکثر پروژه های عمرانی کشور از صنف پروژه های ذیل اصل ۴۴ است که باید به بخش خصوصی واگذار شود، در شرایط فعلی که بر حسب گزارش رئیس جمهور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در دست اجرا داریم و از طرف دیگر حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی می توانیم تا سال آینده تدارک ببینیم تصمیم بگیریم که این پروژه ها را بر اساس پند مرحوم مدرس به مردم واگذار کنیم نه این که این ثروت را معطل کرده و با سالها تاخیر اگر ساخته شود تازه بر اساس اصل ۴۴ آن ها را واگذار کنیم.

لاریجانی با اشاره به این که در آستانه بودجه سال ۹۳ قرار داریم خطاب به نمایندگان گفت: شما قدرت تغییر شرایط را بر این اساس دارید.

رئیس مجلس با اشاره به رویکردهای شهید مدرس در عرصه سیاست خارجی گفت: وی یک استقلال طلب واقعی بود که استقلال اسلام را جستجو کرد.

وی ادامه داد: مدرس سرافرازی کشور را در استقلال آن می دانست و استقلال را با دیانت اسلام قابل تحقق می دانست. این امر در تاریخ یکصد ساله برای ما چه در ایران و چه در سایر کشورها اثبات شده است.

لاریجانی با اشاره به این که مدرس در سیاست خارجی اش چند مسئله را محور حرکت خود قرار داده بود گفت: وی معتقد بود در سیاست خارجی باید توازن عددی را نسبت به همه کشورها رعایت کنیم؛ آمادگی عمومی مسلمانان در دفاع از کشورهای اسلامی یعنی حمله به غیر نمی کنیم ولی اگر کسی به ما حمله کرد بر هر مکلفی که نماز واجب است دفاع هم واجب می شود، سیاست کشور ایران باید پرهیز از درگیری باشد، ما ایرانی ها باید سیاستمان به گونه ای باشد که زندگی کنیم ولی صیاد ما را صید نکند.سیاست خارجی کشور همگرایی با همه کشورهای همسایه همراه باشد، با همه کشورهای صاحب توان علمی تبادل فرهنگی علمی و فنی برقرار کنیم، ایران نباید به سازمان ملل و سایر تشکل های بین المللی با حسن ظن برخورد کند.

وی افزود: در بحث هسته ای دیدیم که تشکیلات سازمان ملل چه آژانس و چه شورای امنیت که با کمک کشورها ازجمله ایران اداره می شود تصمیم به تحریم ایران و اعمال این فشار به آن گرفت و عملا آلت فعل آمریکا گردید.

رئیس مجلس با طرح این سوال که در این مدت این سازمان های بین المللی چه مشکلی را از کشورهای اسلامی حل کرده اند ادامه داد: آیا مشکل مردم فلسطین در سازمان ملل حل شد یا سازمان ملل از اشغال عراق و افغانستان جلوگیری کرد و یا در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه و ۸ روزه علیه ملت فلسطین و لبنان کاری از سازمان ملل حاصل شد. سازمان ملل متحد به سازمان ایالات متحده بیشتر شباهت دارد.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود با اشاره به زلزله برازجان گفت: این حادثه باعث تاثر همگان گردید، نمایندگان با خانواده های آسیب دیده همدردی نموده و لازم است کمیسیون امور داخلی و شوراها به وضعیت زلزله زدگان رسیدگی کرده و گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی
*مهر

Share