آمار دردآوری که وزارت تعاون، کار و رفاه منتشر کرد :

آمار بیکاری مردان گیلان با مردان ۶ استان دیگر در رقابت است + جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با وجود اینکه مرکز آمار گزارش بیکاری استان‌ها را کلی و تنها براساس یک نرخ منتشر می کند، اما وزارت تعاون، کار و رفاه با جزئیات کامل اعلام کرد در سال ۹۱ مجموعا ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۴۳ نفر در کشور بیکار بوده اند که از این تعداد، ۸۷۴ هزار و ۳۰۷ نفر زن و ۲ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۳۶ نفر نیز مرد بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار وضعیت بیکاری استان های کشور و ارائه تعداد بیکاران زن و مرد در هر استان؛ تحلیل های جدیدی را از وضعیت بازار کار کشور در سال گذشته ارائه کرده است. تاکنون اینکه تعداد بیکاران در هر استان به تفکیک اعلام شود کمتر در گزارش های مرکز آمار ایران بوده و این مرکز تنها به ارائه خلاصه ای از وضعیت بیکاری در کشور می پردازد و صرفا نرخ بیکاری و تعداد کل بیکاران اعلام می شود.

download (4)

بر پایه این گزارش، وزارت کار اعلام کرده است در ۱۲ ماهه سال گذشته مجموعا ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۴۳ نفر در کشور بیکار بوده اند که از این تعداد ۸۷۴ هزار و ۳۰۷ نفر زن و ۲ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۳۶ نفر نیز مرد هستند، ضمن اینکه بیشترین تعداد مردان بیکار در تهران، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان و گیلان سکونت داشته و بالاترین تعداد زنان بیکار هم در استان های تهران و اصفهان هستند. در عین حال، در سال گذشته ۱۶۴ هزار و ۹۱ نفر در استان آذربایجان شرقی بر مبنای یک ساعت کار در هفته بیکار بوده اند که از این تعداد ۳۹ هزار و ۶۴۷ نفر زن و ۱۲۴ هزار و ۴۴۴ نفر نیز مرد بوده است.

وجود حدود ۳ میلیون بیکار مطلق

همچنین در آذربایجان غربی ۱۲۰ هزار و ۷۵۲ نفر بیکار بوده است که سهم زنان ۲۲ هزار و ۸۶۸ نفر و سهم مردان ۹۷ هزار و ۸۸۴ نفر بود. در اردبیل ۶۱ هزار و ۲۹۱ بیکار اعلام شد که ۱۶ هزار و ۹۶۸ نفر زن و ۴۴ هزار و ۳۲۲ نفر نیز مرد بود. این وضعیت درباره اصفهان بیکاری ۲۴۱ هزار و ۵۵۰ نفری را نشان می دهد که ۸۲ هزار و ۵۰۱ نفر زن و ۱۵۹ هزار و ۴۹ نفر نیز مرد هستند.

تهران ۴۸۲ هزار و ۸۳۳ بیکار دارد که از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۸۴۰ نفر زن و ۳۳۱ هزار و ۹۹۲ نفر مرد هستند. در خوزستان ۱۶۵ هزار و ۳۴۷ بیکار وجود دارد که ۴۶ هزار و ۷۱۶ نفر آنان زن و ۱۱۸ هزار و ۶۳۰ نفر نیز مرد هستند. در فارس هم ۲۴۷ هزار و ۵۶۲ بیکار اعلام شده که ۶۵ هزار و ۳۱۸ نفر زن و ۱۸۲ هزار و ۲۴۴ نفر نیز مردان را شامل می شود.

طبق اعلام وزارت کار وضعیت تعداد بیکاران در برخی استان ها بهتر است به نحوی که در گلستان مجموعا ۴۴ هزار و ۹۸۲ بیکار وجود دارد و این تعداد در استان مرکزی ۴۹ هزار و ۵۵۷ نفر، در هرمزگان ۴۴ هزار و ۱۶۴ نفر و در یزد نیز ۳۰ هزار و ۲۷۴ نفر برآورد شده است.

۳۰ درصد کل بیکاران کشور زن هستند

همچنین تعداد بیکاران استان بوشهر ۳۱ هزار و ۵۵۳ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲۹ هزار و ۴۲۹ نفر، زنجان ۴۰ هزار و ۵۹ نفر، سمنان ۱۴ هزار و ۲۴ نفر و سیستان و بلوچستان نیز ۴۸ هزار و ۴۶۰ نفر بیکار دارد. در خراسان جنوبی ۱۲ هزار و ۹۰۹ نفر و در خراسان شمالی هم ۲۵ هزار و ۶۴۲ نفر بیکار هستند.

بر پایه آمار ارائه شده، حدود ۳۰ درصد کل بیکاران و متقاضیان شغل کشور را زنان و ۷۰ درصد باقیمانده را نیز مردان تشکیل می دهند.

جدول وضعیت بیکاری و تعداد بیکاران زن و مرد استان های کشور در سال ۹۱

استان تعداد بیکار نرخ بیکاری تعداد بیکار زن تعداد بیکار مرد
آذربایجان شرقی ۱۶۴۰۹۱ ۱۲.۵۵ ۳۹۶۴۷ ۱۲۴۴۴۴
آذربایجان غربی ۱۲۰۷۵۲ ۱۱.۱۱ ۲۲۸۶۸ ۹۷۸۸۴
اردبیل ۶۱۲۹۱ ۱۳.۴۳ ۱۶۹۶۸ ۴۴۳۲۲
اصفهان ۲۴۱۵۵۰ ۱۳.۸۰ ۸۲۵۰۱ ۱۵۹۰۴۹
البرز ۱۱۶۷۸۳ ۱۴.۹۳ ۳۳۹۹۴ ۸۲۷۸۹
ایلام ۲۹۷۹۳ ۱۷.۳۴ ۱۰۲۸۰ ۱۹۵۱۲
بوشهر ۳۱۵۵۳ ۱۱.۶۸ ۷۱۰۸ ۲۴۴۴۴
تهران ۴۸۲۸۳۳ ۱۱.۶۴ ۱۵۰۸۴۰ ۳۳۱۹۹۲
چهارمحال و بختیاری ۲۹۴۲۹ ۱۱.۸۴ ۸۷۰۴ ۲۰۷۲۵
خراسان جنوبی ۱۲۹۰۹ ۶.۴۴ ۴۵۶۸ ۸۳۴۱
خراسان رضوی ۱۸۱۴۲۸ ۸.۶۹ ۶۷۲۶۰ ۱۱۴۱۶۷
خراسان شمالی ۲۵۶۴۲ ۱۰.۶۱ ۸۸۳۰ ۱۶۸۱۱
خوزستان ۱۶۵۳۴۷ ۱۲.۸۰ ۴۶۷۱۶ ۱۱۸۶۳۰
زنجان ۴۰۰۵۹ ۱۱.۳۹ ۱۴۰۹۷ ۲۵۹۶۱
سمنان ۱۴۰۲۴ ۹.۱۳ ۳۹۵۴ ۱۰۰۶۹
سیستان و بلوچستان ۴۸۴۶۰ ۱۰.۴۷ ۸۲۱۵ ۴۰۲۴۵
فارس ۲۴۷۵۶۲ ۱۶.۷۷ ۱۵۳۱۸ ۱۸۲۲۴۴
قزوین ۴۸۰۲۳ ۱۲.۰۹ ۱۴۸۸۳ ۳۳۱۳۹
قم ۴۱۳۳۸ ۱۱.۳۰ ۱۲۶۲۲ ۲۸۷۱۶
کردستان ۷۰۰۰۵ ۱۴.۰۲ ۱۸۱۵۹ ۵۱۸۴۶
کرمان ۵۶۷۹۶ ۷.۷۶ ۱۷۷۳۰ ۳۹۰۶۶
کرمانشاه ۱۱۴۰۰۱ ۱۶.۱۸ ۲۸۸۰۲ ۸۵۱۹۸
کهگیلویه و بویراحمد ۱۸۲۲۹ ۱۲.۲۷ ۱۴۰۰ ۱۱۸۲۸
گلستان ۴۴۹۸۲ ۸.۸۸ ۲۱۸۱۷ ۲۳۱۶۴
گیلان ۱۴۲۲۹۹ ۱۵.۶۰ ۴۲۱۴۸ ۱۰۰۱۵۱
لرستان ۱۱۲۹۴۲ ۲۰.۲۱ ۲۸۵۱۶ ۸۴۴۲۶
مازندران ۱۰۰۷۲۹ ۹.۷۷ ۴۵۱۹۶ ۵۵۵۳۳
مرکزی ۴۹۵۵۷ ۱۰.۳۹ ۱۶۲۳۰ ۳۳۳۲۷
هرمزگان ۴۴۱۶۴ ۱۱.۴۷ ۱۱۶۷۰ ۳۲۴۹۴
همدان ۵۷۳۲۵ ۹.۷۵ ۱۱۰۱۵ ۴۶۳۱۰
یزد ۳۰۲۴۷ ۱۰.۲۵ ۷۲۵۱ ۲۲۹۹۶
جمع کل بیکاران ۲۹۴۴۱۴۳ —– ۸۷۴۳۰۷ ۲۰۶۹۸۳۶
Share