عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

مهمترین اولویت لایحه بودجه توجه به تولید باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت مهمترین اولویت دولت در تدوین لایحه بودجه ۹۳ را توجه به بخش تولید دانست و گفت: با نگاه به تولید می‌توان در جهت بهبود وضعیت اشتغال و رفع بیکاری گام برداشت

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامعلی جعفرزاده تصریح کرد: اولویت اصلی دولت در لایحه بودجه ۹۳ باید توجه به بخش تولید باشد چون تولید می‌تواند باعث ایجاد اشتغال در کشور شود حال این‌که اشتغال از تولید بوجود نمی‌آید.

وی توضیح داد: خیلی‌ها نگاه اشتباهی دارند مبنی بر این‌که باید اولویت اشتغال باشد حال این‌که چنین نگاهی درست نیست چون ما اشتغال کاذب و یا خدماتی داریم که کشور را به کشوری مصرف کننده تبدیل می‌کند و فقط در برهه‌ای وضعیت اشتغال را بهبود می‌بخشد. حال این‌که ما نمی‌توانیم مشکل بیکاری را با خدمات حل کنیم.jafarzadeh

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این‌که «رفع بیکاری با نگاه به تولید میسر می‌شود» گفت: اگر توجهی به تولید شود اقتصاد کشور متحول می‌شود و تورم نیز کاهش پیدا می‌کند پس اولویت اول و دوم در بودجه باید توجه به تولید باشد و نباید فکر کنیم که بحرانی‌ترین مساله در کشور تورم است چون تورم را همه کشورها دارند و این اشتغال است که به کشور ضربه وارد می‌کند.

وی با اشاره به تاکید دولت در مورد ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس گفت: تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس اثرات وحشتناکی دارد چون وقتی بودجه خارج از زمان قانونی‌اش ارائه می‌شود تمامی کشور حتی بخش خصوصی نیز معطل خواهند شد؛ نگاه بخش خصوصی به تسهیلات بانکی است و اگر بودجه با تاخیر ارائه شود دستیابی آن‌ها به این تسهیلات نیز با تاخیر خواهد بود. به میزانی که بودجه با تاخیر به مجلس ارائه شود اجرای آن نیز به طول خواهد انجامید، به طوری که در سال گذشته بودجه ۳ ماه با تاخیر به مجلس ارائه شد ولی باعث اجرای ۶ ماه دیرتر از موعدش در کشور گردید.

وی به وجود نگاه ملی مبتنی بر در نظر گرفتن منافع ملی در بررسی لایحه بودجه در مجلس تاکید کرد و گفت: در روند بررسی بودجه دو اصل در نظر گرفتن منافع ملی و رفع نارسایی‌های منطقه‌ای برای رسیدن به توازن توسعه باید مد نظر قرار گیرد.

جعفرزاده توضیح داد: در اسناد بالادستی توسعه متوازن وجود دارد که طبیعتا نمایندگان برای دفاع از مناطق خود به دنبال جذب اعتباراتی برای توسعه‌ حوزه‌های انتخابیه‌شان هستند. مثلا اگر طبق برنامه‌ توسعه باید در سال سوم برنامه، ۶۰ درصد آب شرب روستایی تامین شود و این میزان تنها ۳۰ درصد تغییر یافته است نشان دهنده‌ عقب بودن از برنامه است و باید اعتبارات کافی برای رفع این مشکل اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: داشتن نگاه منطقه‌ای با توجه به اسناد بالادستی به معنای حرکت در جهت توسعه متوازن کشور است که این همان منافع ملی است. نمایندگان با رای از مردم در حوزه‌های انتخابیه به دنبال حل مشکل مناطق مختلف کشور هستند که این رویه در راستای توسعه متوازن تمامی کشور است و نباید آن را به زیاده‌خواهی برای جذب اعتبارات تعبیر کرد.

وی همچنین بر لزوم وجود مکانیزمی برای اختصاص اعتبارات در مناطق مختلف کشور تاکید کرد و توضیح داد: قبل از بسته شدن بودجه باید جلساتی با نمایندگان در استان‌های مختلف با حضور استانداران و ادارات استانی برگزار شود تا بر اساس مشکلات استان‌ها بودجه‌های لازم اختصاص داده شود. بعد از این جلسات نمایندگان نیز در کمیسیون‌های تخصصی موضوعات را مطرح کردند تا بودجه مورد نظر همه به مجلس ارائه شود.

به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اگر این رویه طی نشود نمایندگان نیز به محتویات بودجه اعتراض می‌کنند چون آن‌ها می‌بینند که توجهی به حوزه‌ انتخابیه‌شان نشده است. این درحالی است که اگر دولت مکانیزم تعاملی را به کار ببرد بسیاری از مشکلات در هنگام بررسی بودجه کم خواهد شد

Share