محمد مهدی رهبری املشی :

منطق بودجه ریزی در بودجه ۹۲ مشهود است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در بودجه ۹۳، منطق بودجه ریزی مشهود و انضباط مالی بر بودجه حاکم است، گفت: در بودجه امسال شفاف سازی صورت گرفته و تمامی موارد به صورت واضح بیان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهدی رهبری املشی در خصوص بودجه ۹۳ اظهار کرد: بودجه ۹۳ از چندین جهت حائز اهمیت است، چراکه دولت در راستای بودجه توانسته نکات مثبتی را بروز دهد، مهم ترین ویژگی بودجه این است که دولت توانسته به موقع و در زمان تعیین شده بودجه را تحویل دهد.

رهبری املشی

وی افزود: در بودجه امسال شفاف سازی صورت گرفته و تمامی موارد به صورت واضح بیان شده است. در این بودجه، منطق بودجه ریزی مشهود و انضباط مالی حاکم است، گرچه بعضی از همکاران ما در مجلس انتقاد دارند اما حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان طرح های عمرانی در دست انجام داریم که مصوب هستند اما محدوده اعتباراتمان حدود یک هفتم است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آن دسته از طرح هایی که پیشرفت فیزیکی مناسبی دارند باید در سال ۹۳ به پایان برسد یعنی حدود ۲۴۶ طرح عمرانی مهم در سال آینده با این سیاست به مرحله بهره برداری می رسد.

رهبری املشی ادامه داد: طرح هایی که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، تمامی اعتبارات شان لحاظ شده، اما برای آن دسته از طرح هایی که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند متناسب با نیاز مردم و اهمیتی که دارند، اعتبار در نظر گرفته شده است، همچنین طرح هایی که بین صفر تا ۲۰ درصد پیشرفت داشتند، حذف نشدند بلکه اعتباری اختصاص داده شده تا بتوانند مراحل اولیه را آغاز کنند.

نماینده مردم رودسر و املش گفت: در بودجه هزینه های جاری به نحوی کنترل شده است، در محدوده فعلی بودجه حدود ۷.۳ درصد رشد داشته است، در برخی از پروژه ها نیز برای سرمایه گذاران خارجی فرصتی در نظر گرفته شده به عنوان مثال در استان ما برای دو پروژه مهم راه آهن قزوین- رشت- آستارا و سد شفارود از طرح فاینانس خارجی استفاده شده و حدود ۳۵ میلیارد دلار قرار است که از منابع خارجی به صورت فاینانس وام گرفته شود، به طور کلی برای سرمایه گذاران خارجی تسهیلات را فراهم کرده ایم. آنچه در بودجه لحاظ شده پیش بینی هایی است که به تحقق نزدیک تر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص منابع نفتی اظهار کرد: در بودجه به درآمدها نیز توجه شده و با برآوردهایی که صورت گرفته مسئولین تحقق درآمدهای نفتی و مالیاتی را حتمی می دانند به اینصورت که روزانه صادرات یک میلیون بشکه نفت خواهیم داشت که قیمت برای هر بشکه را حدود صد دلار محاسبه کردیم که هر دلار نیز دو هزار و ۶۵۰ تومان است، همچنین علاوه بر آن روزانه معادل ۲۹۷ هزار بشکه صادرات معیانات گازی را درنظر گرفته ایم و همچنین حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت و فرآورده های نفتی در روز به پالایشگاه های داخلی با قیمت ۹۵ دلار داده می شود، تحقق این درآمدها مشکل نخواهد بود زیرا خود دستگاه های مربوطه اعلام آمادگی کرده اند.

رهبری املشی اضافه کرد: با تحقق این بودجه، رشد اقتصادی ما از ۵.۸- درصد در سال ۹۱ و نیز رشد ۰.۸- در سال ۹۲ به رشد ۳ درصدی در سال ۹۳ می رسد که متعاقبا افزایش اشتغال را به دنبال خواهد داشت و تورم نیز در حد ۲۵ درصد کنترل خواهد شد و نقدینگی نیز به ۲۰ درصد می رسد.

نماینده مردم رودسر و املش با اشاره به اینکه طی مذاکره ای که اخیرا با دکتر نوبخت داشتیم بنابر قول مساعدت ایشان در آینده نزدیک ۱۲ میلیارد تومان باقی مانده مطالبات چایکاران نیز پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: در بودجه ۹۳ بودجه ۶۰ میلیارد تومانی برای چایکاران در نظر گرفته شده و علاوه بر آن ۴۰ میلیارد تومان نیز برای به گرایی و به نژادی چایکاران در نظر گرفتند.

 جعفرزداه و کوچکی نژاد نمایندگان مردم رشت، ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، لاهوتی نماینده مردم لنگرود و رهبری املشی نماینده مردم رودسر و املش پنج نماینده گیلانی هستند که در کمیسیون تلفیق مسئولیت بررسی بودجه را به عهده دارند. /ایسنا

Share