دولت روحانی در ۱۰۰ روز به توافق هسته ای رسید/حل مناقشه بعد از ۱۰ سال

غرب حق غنی سازی ایران را پذیرفت / تحریم ها در سراشیبی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به توافق دست یافتند. بر اساس توافق ایران و ۱+۵ غنی سازی در برنامه هسته ای ایران باقی می ماند. همچنین فعالیت هسته ای سایت های اراک،‌نطنز و فوردو به شکل کنونی ادامه می یابد و تحریم ها نیز افزایش نخواهد یافت. بحران هسته ای در شیب سرازیری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به توافق دست یافتند. بر اساس توافق ایران و ۱+۵ غنی سازی در برنامه هسته ای ایران باقی می ماند. همچنین فعالیت هسته ای سایت های اراک،‌نطنز و فوردو به شکل کنونی ادامه می یابد و تحریم ها نیز افزایش نخواهد یافت. بحران هسته ای در شیب سرازیری قرار گرفت.

139209030654597011598793

پس از بیش از چهار روز مذاکرات سخت ونفس گیر بالاخره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ به توافق دست یافتند.

قرار است جزییات این توافق در قالب کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران مطرح شود.

وی به سند امضا شده بین ظریف و وزرای خارجه ۱+۵ اشاره کرد وگفت : این سند در چهار صفحه تنظیم شده است و اکنون در مقر اروپایی سازمان ملل در حال امضا است.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: نود و هشت درصد از مسائل مربوط به بحث های برنامه اتمی ایران حل و فصل شده است.

خبرنگار شبکه فرانس بیست و چهار در ژنو گفت: توافقی تاریخی با ایران حاصل شد.

این توافقی تاریخی است. بیش از ده سال بود که پرونده هسته ای ایران در بن بست قرار داشت. حتی تا همین امروز نیز به رغم ورود وزرای امور خارجه کشورهای پنج به علاوه یک اختلافات پابرجا بود. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس می گفت: اختلافات بزرگی باقی مانده است. اما ظاهرا اکنون همه این اختلافات برطرف شده زیرا این توافق تاریخی با ایران به نتیجه رسیده است.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی در خبری اعلام کرد: نشست مطبوعاتی رسمی در رابطه با توافق به دست آمده، اواخر روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

ظریف در نشست خبری :

139208162113244791491073

ظریف از خبرنگاران و دولت سوئیس تشکر کرد. همچنین از سازمان ملل و اشتون به‌خاطر مدیریت مذاکرات تشکر کرد و ادامه داد: این گفت‌وگوها خیلی سخت و فشرده بود و ۴ روز به طول انجامید و کاری بود که باید انجام می‌شد تا این مسأله حل شود و اکنون در روند رو به جلویی هستیم و مذاکرات بر اساس احترام متقابل بود و این مهم است که همه ما بدانیم فرصتی ایجاد شده تا این بحران حل شود و این کار می‌تواند بر اساس احترام به حقوق ملت ایران انجام شود.

باید این نکته را بگویم که می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم و تاکنون به موفقیت‌های مهمی دست یافته‌ایم و این البته قدم اول است و باید باز هم کار کنیم تا بتوانیم این بحران را که لازم نبود به وجود بیاید حل کنیم. امیدوارم بتوانیم این بحران را حل کنیم. مردم ایران خواهان احترام به حقوقشان هستند و به دست آوردن اعتماد آنها بسیار مهم است.

ظریف گفت:‌ در توافق امروز برنامه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده این برنامه ادامه خواهد داشت. ما کمیسیون مشترکی برای اجرای این توافقنامه تشکیل دادیم و امیدواریم بتواند انجام توافقنامه را تضمین کند. ما نیاز داریم این عدم اعتماد تاریخی را از بین ببریم و غرب باید بتواند اعتماد ملت ایران را کسب کند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه این اقدام ایران آغاز آشتی با غرب است یا خیر، گفت: من فکر می‌کنم که هدف ما حل کردن موضوع هسته‌ای بود. ما معتقد بودیم که اصلاً وجود این بحران لازم نبود. امیدواریم که نتیجه این روند علاوه بر حل بحران هسته‌ای ایران اعتماد سازی باشد و اعتماد ملت ایران به غرب جلب شود و این شروع خوبی می‌تواند باشد. البته این هدف ثانویه ما بود. هدف اولیه حل مسأله هسته‌ای است.

ظریف در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره حق غنی‌سازی گفت:‌ من اعتقاد دارم به جنگ نیازی نیست و باید تهدید به جنگ حذف شود. این گزینه حداقل ۶ دهه پیش با ایجاد سازمان ملل از روی میز حذف شد و تهدید نظامی غیرقانونی است و شما نمی‌توانید از قدرت نظامی و زور استفاده کنید. ان‌پی‌تی می‌گوید:‌ هیچ‌کس نمی‌تواند حق غنی‌سازی را از اعضا بگیرد و لازم است که اعضا به رسمیت بشناسند حق مذکور را و سایر اعضای جامعه بین الملل باید بپذیرند که ایران صرفاً از حق خود استفاده می‌کرد و ما اعتقاد داریم که طبق متن ان‌پی‌تی غنی‌سازی حق مسلم ما است و باید به آن احترام بگزارند به حق مذکور و اکنون اعتقاد داریم توافق فعلی در دو موضع جداگانه به‌وضوح اشاره می‌کند که حق ایران به رسمیت شناخته شده است و بخشی از هر راه‌حلی است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: حق مسلم ما به‌وضوح در ان‌پی‌تی هست و این را می‌پذیرد که باید این حق پذیرفته شود. حداقل ۲ بار در متن توافق به‌وضوح اشاره شده که ایران این حق را دارد و برنامه غنی‌سازی ایران ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه گفت: این توافق برای حل یک مشکل طراحی شده است. مشکلی که سایه خود را در  همه دنیا و منطقه افکنده بود و اکنون هیچ توجیهی وجود ندارد که حل این مشکل کسی را ناراحت کند. من در یادداشتی نوشتم که اولویت ایران منطقه خلیج فارس است و اولویت ما حفظ خواهد شد و در حالی که تلاش می‌کنیم به‌سمت جلو حرکت کنیم کماکان همسایه‌های ما اولویت ما باقی خواهند بود و امنیت همسایگان ما امنیت ما است./تسنیم

 

 دولت روحانی در ۱۰۰ روز به توافق هسته ای رسید/حل مناقشه بعد از ۱۰ سال

 

پس از ده سال گفتگو و مذاکرات بین ایران و غرب، توافق هسته ای شکل گرفت. توافق هسته ای ایران و غرب توسط دولت یازدهم در ۱۰۰ روز صورت گرفت.

بنابراین گزارش، مایکل مان سخنگوی اشتون در توییتر خود نوشت: ایران و ۱+۵ به توافق رسیدند.

سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو که از روز چهارشنبه آغاز شده بود پس از ۵ روز مذاکره سنگین به پایان رسید.

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران و ۱+۵ در این دور از روز ۲۹ آبان در ژنو آغاز شد.

وزیرامورخارجه کشورمان روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه تهران را به مقصد ایتالیا ترک کرد.

وزیر امورخارجه پیش از عزیمت به ژنو در رم با همتای خود دیدار کرد و در این دیدار ظریف تاکید داشت که ۱+۵ با از زیاده خواهی پرهیز کند.

مذاکرات ایران و ۱+۵ روز چهارشنبه در طی ناهار کاری ظریف و اشتون در اقامتگاه سفیر ایران آغاز شد.

در ناهار کاری ظریف و اشتون تصمیم گرفتند که نشست افتتاحیه کوتاهی داشته باشند و مذاکرات با حضور معاونین وزرای امورخارجه در سطح دوجانبه و چند جانبه ادامه یابد.

این در حالی بود که در روز ابتدایی مذاکرات تدابیر امنیتی ژنو حاکی از آن بود که امکان حضور وزرای امورخارجه در سوئیس در این دور از مذاکرات وجود دارد.

ظریف در طی مذاکراتی که با کاترین اشتون در روز اول نشست داشت اعلام کرد که گفتگوی خوبی با اشتون داشته است اما هنوز وارد متن نشده اند و در این باره بحث می کنند که چطور روند مذاکرات را ادامه دهند.

پس از مذاکرات معاونین عباس عراقچی عضوارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز گفت: اعتماد از دست رفته در نشست ژنو قبلی باید احیا شود تا ایران بتواند وارد مذاکرات جدی در مورد متن پیشنهادی شود.

بر این اساس مذاکرات ایران و ۱+۵ به روز دوم کشیده شد و قرار بر این شد که در نشست جمع بندی صبح تصمیمات در مورد اینکه دو طرف وارد متن شوند گرفته شود. ظریف و اشتون در صبح روز دوم مذاکرات دیدار طولانی با یکدیگر داشتند که ظریف در پایان این دیدار گفت وارد محتوا شده اند.

دیدار ظریف و اشتون نزدیک به ۳ ساعت به طول انجامید و عراقچی درباره این دیدار گفت: لازمه توافق انعطاف ۱+۵ است هیات ایرانی و اشتون ظهر روز جمعه دیدار دیگری را داشتند و آنها در ساعت ۲۰ و ۳۰ همان شب به وقت ژنو دیدار سوم را برگزار کردند.

در پایان مذاکرات دور دوم یک منبع آگاه خبر داد که مذاکرات با جدیت ادامه دارد و بحث های مفیدی انجام گرفته است.

بر این اساس مذاکرات که قرار بود بادیدار ظریف و اشتون در پایان روز دوم ادامه یابد موکول به روز سوم شد.

در پایان روز دوم عضو ارشد تیم مذاکره کننده اعلام کرد که در حال کار بر روی سند پیشنهادی هستند و یا دیپلمات ایرانی تاکید داشت که ۱+۵ همچنان زیاده خواهی داشته است.

دور بعدی مذاکرات ظریف با اشتون در روز سوم برگزار شد و در پایان این دور خبرها حاکی از آن بود که روند مذاکرات مثبت بوده است.

مجید روانچی یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد که نظرات نزدیک تر شده اما غنی سازی همچنان از خطوط قرمز ایران است.

وزیرامورخارجه کشورمان نیز در همین باره گفت: غنی سازی قسمت عمده راه حل خواهد بود.

ظریف در صفحه فیسبوک خود نیز در روز سوم مذاکرات نوشت مذاکرات خوب پیش می رود و ساعت ها مذاکره رسمی و غیر رسمی داشته ایم و البته تاکید داشت که غنی سازی در داخل ایران ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در روز سوم مذاکرات با اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز دیدار کرد.

چهارمین دور مذاکرات ظریف و اشتون بعدازظهر روز سوم آغاز شد و این در حالی بود که سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه نیز به عنوان اولین وزیرامورخارجه ۱+۵ بعدازظهر روز سوم وارد ژنو شد.

پس از مذاکرات ظریف و اشتون در روز سوم، معاونین وزرای امورخارجه مجددا وارد مذاکرات دوجانبه شدند و این مذاکرات تا پاسی از شب ادامه داشت.

لاوروف و ظریف نیز دیدار دوجانبه ای داشتند.

عراقچی در پایان این روز تاکید داشت که به توافق نزدیک تر شده ایم.

مذاکرات در روز چهارم نیز با نشست کارشناسی معاونین آغاز شد و سپس ظرف و اشتون دیدار مشترک دیگری را برگزار کردند اما در روز سوم خبرهای دیگری نیز به ژنو رسید.

وزیرامورخارجه فرانسه اوایل صبح وارد ژنو شد.

جان کری وزیرامورخارجه آمریکا ساعتی بعد به ژنو پیوست و وزرای خارجه آلمان، انگلیس و چین نیز تا ظهر روز چهارم خود را به مذاکرات رساندند. این در حالی بود که عضو ارشد تیم مذاکره کننده معتقد بود در حین مذاکرات اعلام کرد موارد اختلافی بین دو طرف همچنان وجود دارد.

جان کری وزیرامورخارجه آمریکا نیز پس از ورود در روز سوم ابتدا با کاترین اشتون و سپس با وزرای خارجه فرانسه و روسیه دیدارهای جداگانه ای داشت و پس از نشست ظریف و اشتون دیدار سه جانبه ای را نیز با وزیرامورخارجه کشورمان برگزار کردند.

وزیرامورخارجه کشورمان پس از این دیدار در گفتگویی اعلام کرد که غنی سازی در ایران متوقف نخواهدشد و تیم ایران در برابر زیاده خواهی ها مقاومت می کند.

از سوی دیگر سید عباس عراقچی نیز در تیوب خود نیز اعلام کرد: امیدوارم وزیران ۱+۵ برای تصمیم گیری های سخت آماده باشند.از ظهر روز چهارم رایزنی های بین ایران و ۱+۵ و وزرای خارجه ۱+۵ ادامه داشت.

وزیرامورخارجه کشورمان با وزرای امورخارجه چین و روسیه دیدار داشت و همچنین دیدارجداگانه ای با وزیرامورخارجه سوئیس داشت.

عراقچی نیز در مصاحبه ای اعلام کرد که پیشرفت مذاکرات بد نبوده اما بحث بر سر کلمات ادامه دارد.
توافق هسته ای چیست؟

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی در خصوص توافق ایران و ۱+۵ گفت:حق غنی سازی ایران در سند نهایی به رسمیت شناخته شد و در برنامه خواهد بود.

وی افزود: نطنز فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند ۴ صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.

وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت ۲۰ درصد نیاز نداریم به مدت ۶ماه آن را تولید نخواهیم کرد.

به گفته ظریف ‫حق غنی سازی ایران در دو جای متن به رسمیت شناخته شد.

گفته می شود، بر اساس متن سند تحریم نفتی ایران متوقف ، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود.

‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود./شبستان

Share