نخستین گام‌های اعتمادساز غرب در قبال تهران :

غرب برای اعتماد سازی چه گامهایی برداشته است + جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا لغو گام به گام تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران، به عنوان بخشی از توافق ۶ ماهه‌ی ژنو، بارقه‌های از ثبات و آرامش را به جامعه و بازارهای اقتصادی ایران بازگردانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  دو هفته از ۳ آذر و امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و ۱+۵ در ژنو می‌گذرد؛ توافقنامه ای که بعد از ۱۰ سال تنش و مناقشه هسته ای در نهایت به امضا رسید. «حسن روحانی» در صبح روز توافق تاریخی، با حضور در میان اصحاب رسانه، تاکید کرد: پایه‌های ساختمان تحریم لغزید و ترک برداشت. پس از وی، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان نیز این جمله را تکرار کردند.

ImageThumb2طی دو هفته گذشته، اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص توافق نامه ژنو و یکی از بخش های کلیدی آن «برداشته شدن تدریجی تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل» علیه ایران است، از سوی کشورهای مختلف و مقامان داخلی و خارجی مطرح شده است.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که پیشتر با کارشکنی در مذاکرات ژنو۲ به چهره‌ای منفور در میان مردم ایران تبدیل شده بود، با گذشت چند ساعت از توافق ژنو در سخنانی ابراز داشت: «اولین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه دسامبر(ماه آینده میلادی) برداشته خواهد شد.» در گام دوم، کاخ سفید وارد عمل شد و به تندروهای حاضر در کنگره این کشور هشدار داد و تاکید کرد: «تحریم جدید ایران نتیجه عکس می دهد.»

«مایکل مان» سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که این اتحادیه طرح پیشنهادی لغو تحریم های ایران را در دست دارد. وی تاکید کرد: این اتحادیه همزمان با اجرای توافق ژنو برخی تحریم های ایران را در ماه دسامبر یا ژانویه(آذریا دی) لغو می کند.

پس از آن، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در سخنانی تاکید کرد: «به زودی شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ای کاستن تحریم های اعمال شده بر ایران را بررسی می‌کند.»

حسن روحانی، در تازه ترین اظهارات خود درباره تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران و توافق ژنو با ۱+۵، گفت:  باید در زمانی کوتاهی مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد و همه تحریم ها در پایان این مذاکرات باید کنار گذاشته شود. بحث بالاتر از این حرفها است. دنیا امروز نسبت به جمهوری اسلامی ایران با دید دیگری به ملت و کشور نگاه می‌کند.

در کنار همه اظهار نظرهای مثبتی که در دو هفته گذشته در این باره صورت گرفت؛ شاهد برداشته شدن برخی از تحریم‌های یک جانبه غرب و متحدانش علیه ایران به عنوان نخستین گام اعتمادسازی غرب خواند.

با وجود این اقدام های مثبت اما شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای اعلام کرده ۱۷ شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. در این اعلامیه آمده است که این اتحادیه به موجب تصمیمی که در ۲۳ مارس سال ۲۰۱۲ اتخاذ شده اعمال محدودیت بر برخی شرکت‌های ایرانی را ادامه می‌دهد. شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و ۱۶ شرکت کشتیرانی شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. شورای اتحادیه اروپا همچنین تحریم‌ها علیه سه شرکت «ایران ترانسفو»، شرکت «توربوکمپرسور نفت آسیا»، و شرکت «ساخت توربوپمپ» و «کمپرسور ساتاک» را لغو کرده است.

در جدول زیر نگاهی داریم به تحریم هایی که تاکنون از سوی غرب برداشته شده است.

تاریخ

لغو یا افزایش تحریم‌ها

۳/۹/۹۲

دیپلمات اروپایی: تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران لغو شد.

۴/۹/۹۲

کنگره آمریکا از تعویق ۶ ماهه در اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبر دادند.

۷/۹/۹۲

بانک خصوصی ایرانی مستقر در تاجیکستان رفع تحریم شد.

۸/۹/۹۲

دادگاه تجدید نظر اروپا حکم لغو تحریم شرکت ایرانی فولمن را تایید کرد.

۹/۹/۹۲

آمریکا بار دیگر ۹ کشور را از اعمال مجازات تحریم های نفتی ایران معاف کرد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ۹ کشور از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان بار دیگر از قانون تحریم نفت ایران معافیت دریافت کرده‌اند.  این معافیت برای ۱۸۰ روز تمدید شده که امکان تکرار مجدد آن وجود دارد.

۹/۹/۹۲

لغو تحریم صنعت خودرو آغاز شد

۹/۹/۹۲

شورای اتحادیه اروپا: افزودن ۱۷ شرکت ایرانی به فهرست تحریم های ایران

Share