ظریف: وارد مرحله‌ای شده‌ایم که اختلاف نظر ۱۰ ساله وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر ظریف روز جمعه و پس از توقف دور چهارم گفت و گوهای خود با «کاترین اشتون»مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران ایرانی، افزود: به نسبت بعد از این که دیروز به مواردی که توافق شد، رسیدیم امروز به مواردی که درباره آنها توافق نداشتیم، رسیدیم. وی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمzarifیرزا دکتر ظریف روز جمعه و پس از توقف دور چهارم گفت و گوهای خود با «کاترین اشتون»مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران ایرانی، افزود: به نسبت بعد از این که دیروز به مواردی که توافق شد، رسیدیم امروز به مواردی که درباره آنها توافق نداشتیم، رسیدیم.

وی تصریح کرد: بنابراین طبیعی بود در آن مقطع هماهنگی های بیشتری بین هیات ها و پایتخت ها انجام شود و بعضی از این هماهنگی ها نتیجه بخش بوده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد:در بعضی از موارد عباراتی ارائه شده که می تواند ما را به راه حل نزدیک تر کند و در بعضی از موارد هم نیاز به کار هست که این طبیعی است.

**در حال رسیدگی به موضوعی مورد اختلاف ۱۰ ساله هستیم

ظریف افزود: ما در حال رسیدگی به موضوعی هستیم که ۱۰ سال مورد اختلاف ایران و بعضی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که این نقاط چالشی کدام مسائل هستند، گفت: قرار شد ما در تلویزیونی و در جمع رسانه ها در مورد این مسایل صحبت نکنیم ولی می توانم اطمینان بدهم، برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که در هر مذاکره ای و راه حلی به عنوان یک قسمت عمده راه حل برقرار خواهیم کرد.

**میزان پیشرفت مذاکرات تاکنون قابل ملاحظه بوده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد امروز این نشست به پایان برسد؟ گفت: این امکان وجود دارد به شرطی که درباره این چند نقطه ای که مورد بحث ما است و اختلاف نظر وجود دارد به نتیجه برسیم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران یادآور شد: فکر می کنم در صورتی که حسن نیت و اراده سیاسی برای رسیدن به تفاهم وجود داشته باشد، این امکان حتما هست. این که ما دیپلمات ها چه قدر بتوانیم از این امکان استفاده کنیم و به راه حل برسیم بستگی به اراده سیاسی و تمایل دارد.

ظریف خاطرنشان کرد که ظاهرا همه هیات ها اعلام کرده اند این اراده و این تمایل را دارند. آنچه که ما از موضع گیریهای رسمی آنها دیده ایم به این امر دلالت می کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید صبرکنیم، ببینیم که آیا امکانش وجود دارد. باز هم تاکید می کنم به نسبت این که ما در دور سوم مذاکرات هستیم و فقط سه دور است درباره موضوعی که حل نشده بود، مذاکره می کنیم میزان پیشرفت تاکنون قابل ملاحظه بوده است.

وزیر امور خارجه افزود: ولی ما همیشه با مقداری بلندپروازی به تمام روند مذاکرات و کسانی که داخل این روند هستند هم از نظر زمانی و هم از نظر میزان فشردگی فشار آورده ایم.

ظریف تاکید کرد که مذاکرات را ما با جدیت پیگری کردیم برای اینکه هرچه سریع تر به نتیجه برسیم. میزان پیشرفت هم قابل توجه بوده است و طبیعی است که موضوعاتی مورد اختلاف بماند، در حال حاضر ما درمورد آنها هم بحث می کنیم شاید به نتیجه هم برسیم.

**برای حضور وزیران خارجه ۱+۵ باید به نتیجه مقداری نزدیک تر شویم

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت رسیدن به نتیجه امکان دارد امروز یا فردا وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵به مذاکرات ژنو بپیوندند، گفت: خبرها متناقض است و ما فکر می کنیم باید مقداری به نتیجه نزدیک تر شویم و وزیران امور خارجه این ۶ کشور خودشان تصمیم می گیرند که بیایند یا نه.

دکتر ظریف تصریح کرد: شنیدیم که برخی آماده شده و برخی هواپیمای خود را آماده کرده اند بعضی ها می خواهند صبر کنند ببینند که چه خبر می شود.

وی همچنین اظهار داشت: به هر حال دیدگاه های متفاوتی است. شب گذشته یک مقدار با حضور وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵فاصله داشتیم ولی امروز یک مقدار این فاصله نزدیک تر شد اما این که آنها تصمیم بگیرند که بیایند یا نه بستگی به خود آنها دارد.

دور چهارم مذاکرات سخت و پیچیده دکتر ظریف مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز از ساعت ۹ و هفت دقیقه به وقت محلی شروع شد. این مذاکرات ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی برای مشورت های داخلی بیشتر بین تیم های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ متوقف شد./ایرنا

Share