نمایندگان مستعفی چقدر در مذاکرات مجلس مشارکت داشتند؟

شوی سیاسی نمایندگان منفعل مجلس با هدف خدمت یا امتیازگرفتن از دولت +جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نظر می‌رسد بعد از گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به کار حسن روحانی، رابطه دولت و مجلس وارد فاز جدیدی شده است و برخی از نمایندگان مجلس شمشیرهای خود را برای دولت تدبیر و امید رو از بسته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نظر می‌رسد بعد از گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به کار حسن روحانی، رابطه دولت و مجلس وارد فاز جدیدی شده است و برخی از نمایندگان مجلس شمشیرهای خود را برای دولت تدبیر و امید رو از بسته‌اند. بعد از حضور رئیس جمهور در ضحن علنی مجلس و ارائه بودجه سال ۹۳ و استقبال بی نظیر نمایندگان از روحانی که رئیس مجلس آن را به «میدان تحریر» تشبیه کرده بود، کمتر کسی انتظار شکرآب شدن رابطه دو قوه مقننه و مجریه را داشت.

majles

نمایندگان سه استان خوزستان، لرستان و کردستان در اعتراض به نحوه تقسیم بندی بودجه سال ۱۳۹۳، اعلام کردند که از سمت خود استعفا خواهند داد.نمایندگان خوزستان اولین کسانی بودند که این ماجرا را کلید زدند. محمدناصر صالحی‌نسب نماینده مردم دشت آزادگان در جلسه سه شنبه  مجلس شورای اسلامی در پایان نطق میان دستور خود با اشاره به لایحه بودجه سال آینده گفت: تمام نمایندگان استان خوزستان به دلیل ظلم بودجه نسبت به این استان استعفا دادند. به دنبال آن محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نیز استعفا داد.
پس از استعفای نمایندگان خوزستان و لرستان نمایندگان کردستان نیز با ارائه نامه‌ای استعفای خود را از نمایندگی مجلس اعلام کردند. نمایندگان این استان‌ها در اعتراض به نحوه تقسیم بندی بودجه سال ۹۳ از سمت خود استعفا کردند که این استعفا با واکنش منفی دولت و برخی از نمایندگان روبرو شد.در همین ارتباط بیاتیان، یکی از نمایندگان مستعفی استان کردستان در مورد علت استعفای خود  ‌گفت: بودجه عمرانی استان کردستان به شدت کاهش دارد و در برخی موارد حتی از ۲۰۰ میلیارد اعتبار به ۴۰۰ هزار کاهش داشته است! این روند خلاف وعده رئیس جمهور به مردم استان است. روحانی به ما قول داده بود که کردستان را از محرومیت نجات دهد، ولی با این بودجه، خلاف آن ثابت شده است.منصور حقیقت پور دیگر نماینده‌ای بود که سخن از استعفا به میان آورد و گفت:«نمایندگانی که استعفا دادند، بر این باورند ‌که نمی‌توانند به وعده‌هایشان، عمل کنند و برای همین‌ استعفا دادند.  درست است که نمایندگان وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارند، ولی ‌مردم از نمایندگان انتظار دارند. این نمایندگان مجلس شورای بر این اعتقاد هستند که نمی توانند، با این بودجه به مردم خدمت کنند.

با توجه به سخنان این نمایندگان، به بررسی عملکرد نمایندگان این سه استان در مجلس نهم پرداختیم که  در جدول زیر به تعداد نطق‌های نمایندگان، امضای طرح‌هایی که از سوی نمایندگان به مجلس ارائه می‌شود و طرح‌هایی بومی که این نمایندگان به مجلس ارائه کرده‌اند اشاره شده است، منظور از طرح‌های بومی، هم طرح‌هایی است که مربوط به استان نمایندگان است که یا از طرف خود نمایندگان یا نمایندگان دیگر مطرح شده باشد.

با مشاهده این جدول می‌توان مشاهده کرده که هیچکدام از این نمایندگان هیچ طرح بومی را به مجلس شورای اسلامی ارائه نداده‌اند، بسیاری از آنان کمتر از دوبار در مجلس نطق کرده‌اند و برخی از آنان حتی تجربه نطق در مجلس را هم نداشته‌اند. تعداد امضاهای آنها پای طرح های ارائه شده در یک و اندی از عمر مجلس نهم نیز بسیار پایین بوده است. با توجه به این عملکرد باید دید که استعفای این نمایندگان با توجه به عملکردشان، به علت خدمت به مردم است یا این استعفا یک شوی سیاسی است.

تعداد طرح‌های مطرح شده از سوی نمایندگان  مجلس نهم در صحن علنی مجلس:

فهرست

تعداد

مصوبات ابلاغ شده

۳۴

طرح‌های بایگانی شده

۳۴

طرح‌های آماده طرح در مجلس

۲۲

طرح‌های رد شده در مجلس

۸

طرح‌های مسترد شده

۱

جمع

۹۹

نمایندگان استان خوزستان

اسامی

حوزه انتخابیه

نطق

امضا طرح

طرح بومی

حبیب آقا جری

امیدیه / بندرماهشهر / هندیجان

۲۲

محمد سعید انصاری

آبادان

۱

۲۴

شمس الله بهمنی

رامشیر / رامهرمز

۲۳

عبدالله تمیمی

شادگان

۱

۲۰

اسماعیل جلیلی

لالی / هفتگل / مسجد سلیمان

۲

۵۳

سید شریف حسینی

اهواز

۱

۲۳

سید عیسی دارایی

اندیمشک

۱

۲۰

حجت الله درویش پور

ایذه / باغملک

۱

۱۹

سید حسین دهدشتی

آبادان

۴

۲۵

سید محمد سادات ابراهیمی

شوشتر / گتوند

۲

۲۷

عبدالله سامری

خرمشهر

۲۲

جواد سعدون زاده

آبادان

۲۳

ناصر سودانی

اهواز

۳۹

محدباقر شریعتی

بهبهان

۲

۱۸

ناصر صالحی نصب

دشت آزادگان

۲

۱۹

عباس پاپی زاده

دزفول

۳

۳۲

سید راضی نوری

شوش

۲

۲۵

سید شکرخدا موسوی

اهواز

۲

۲۵

نمایندگان استان لرستان 

اسامی

حوزه انتخابیه

نطق

امضا طرح

طرح بومی

ابراهیم آقا محمدی

خرم آباد

۱

۲۶

محمد تقی توکلی

الیگودرز

۳۱

حجت الله خدایی سوری

دلفان / سلسله

۱

۲۵

ایرج عبدی

خرم آباد

۱

۲۵

عباس قائیدرحمت

ازنا / دورود

۱

۳۲

الهیار ملکشاهی

کوهدشت

۱

۵۲

علی کائیدی

پلدختر

۱

۲۸

عزت الله دهقانی

ازنا / دورود

۴۳

نمایندگان استان کردستان 

اسامی

حوزه انتخابیه

نطق

امضا طرح

طرح بومی

سید محمد بیاتیان

بیجار

۲

۳۴

محسن بیگلری

بانه / سقز

۲۵

سید احسن علوی

دیواندره / سنندج / کامیاران

۱

۲۸

سالار مرادی

دیواندره / سنندج / کامیاران

۱

۱۶

امید کریمیان

سروآباد / مریوان

۱

۴۷

Share