قابل توجه آقای استاندار

ساختمان کتابخانه مرکزی رشت ۹ سال پا درهوا !!

۹ سال پیش همزمان با تغییرمکان استانداری گیلان از خیابان ملت به بلوارمعلم، زمزمه های ساخت کتابخانه مرکزی این شهر در محل استانداری سابق شنیده شد و در همان سال یکی از بزرگترین طرح های فرهنگی استان در این مکان کلید خورد. طرحی که قرار بود۳ ساله به سرانجام برسد، امسال ۹ ساله شد و همچنان پا در هواست. کتابخانه مرکزی رشت فقط حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سوالی که در هفته  کتاب و کتابخوانی امسال، ذهن بیشتر دوستدران  کتاب به ویژه شهروندان رشت را به خود مشغول کرد این بود که ” چند هفته  کتاب  و کتابخوانی دیگر، باید بگذرد تا ساختمان کتابخانه مرکزی رشت به بهره برداری برسد ” ؟axe3122

گلایه طولانی شدن ساخت این کتابخانه ، پای ثابتِ سخنرانی های مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، در مراسم  مختلف هفته کتاب بود.

اسماعیل جانعلی پور درگفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر هم با ابراز گلایه از عدم پیگیری وجدیت مسئولان درساخت کتابخانه مرکزی رشت گفت: استانی همچون گیلان که جزو نخستین بنیانگذاران کتابخانه در کشور است و میانگین مطالعه در آن ۱۵دقیقه و میانگین کتابخوانی ۳۰ ثانیه ازمیانگین کشوری بیشتر است، شایسته نیست که به ازای هر ۱۰۰ نفر، یک و یک دهم مترمربع، حدود ۴ دهم کمتر از میانگین کشوری، فضای کتابخانه ای داشته باشد .

وی تعداد کتابخانه های عمومی و مشارکتی گیلان را ۱۰۴ کتابخانه درمجموع به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ مربع، عنوان کرد و گفت:با بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت که ۷ هزار و۶۰۰ مترمربع زیربنا دارد، فضای کتابخانه ای گیلان به ۳۴ هزار و ۱۰۰ مترمربع خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت  ظرفیت نگهداری ۵۰۰ هزار جلد کتاب را دارد و ۱۰۰۰نفر می توانند بطور همزمان در آن مطالعه کنند گفت: مسئولان حمایت های لازم رادرقبال مسائل فرهنگی استان ندارند بطوری که بزرگترین طرح کتابخانه ای گیلان ۹ سال است که به علت کمبود اعتبار و پیگیری کم مسئولان استانی، بلاتکلیف رها شده و حتی بخش هایی از سازه های این ساختمان نیمه کاره،  به علت نداشتن سقف و براثر بارندگی و هوازدگی تخریب شده است.

اسماعیل جانعلی پور می گوید:چنانچه ساخت این کتابخانه با همین سرعت پیش برود، ۱۳سال دیگر طول خواهد کشید تا کتابخانه مرکزی رشت آماده بهره برداری شود.

وی بابیان اینکه اگر چه نهاد کتابخانه های عمومی در ساخت کتابخانه ها وظیفه ای ندارد و فقط موظف به تامین منابع و اداره آنهاست گفت: اما این نهاد آمادگی دارد پس ازتکمیل عملیات عمرانی، با صرف هزینه ۵میلیارد تومانی این کتابخانه را تجهیز کند

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت:شهر رشت ۱۲ کتابخانه عمومی و مشارکتی باظرفیت ۲ هزار و۷۰۰متر مربع دارد که پاسخگوی مراجعه کنندگان نیست، تاجایی که امسال برای ارائه خدمات بیشتر، به یک کتابخانه درمرکز شهررشت، شیفت شبانه اضافه شده است.

اسماعیل جانعلی پور می گوید:چنانچه مشکل فضای کتابخانه ای این شهر مرتفع نشود، مجبوریم کتابخانه های بیشتری را شبانه روزی کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به مطالبات معوقه حدود ۲میلیارد تومانی از محل نیم درصد درآمدهای سالانه شهرداری رشت اشاره کرد وافزود:اما این نهاد تاکنون هیچ اعتباری ازشهرداری دریافت نکرده است.janahlpour

با وجود اینکه شهرداری رشت، بدهی های خود را به کتابخانه های عمومی پرداخت نکرده، هیچ یک ازمسئولان این شهرداری نیز در این زمینه پاسخ روشنی ندادند.

خبرنگارما در ادامه به سراغ مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی که نهادش متولی ساخت کتابخانه مرکزی رشت است، رفت.

یعقوب حیدری در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه درسال ۸۳ ساخت کتابخانه مرکزی رشت به استانداری گیلان سپرده شد گفت:استانداری پس ازتخریب ساختمان سابق برای آماده سازی بستر، آن را به پیمانکار واگذار کرد که دراین مرحله، این طرح به اداره کل راه و شهرسازی که متولی ساخت و ساز ساختمان های دولتی است واگذار شد.

وی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح را بر اساس قیمت های ۹ سال پیش، ۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قرار بود این اعتبار از محل اعتبارات استانی و به تدریج، سالانه ، یک میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان جذب شود اما به علت وجود طرح های متعدد فرهنگی وکافی نبودن بودجه بخش فرهنگ، سالانه به طورمیانگین فقط۲۰۰ میلیون تومان از این اعتبارات جذب شد.

مدیر فنی واجرایی اداره کل راه وشهرسازی می گوید:درنخستین سفراستانی دولت نهم مصوب شد اعتبار این طرح از محل منابع ملی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تامین شود که با وجود پیگیری استاندار وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این امر محقق نشد.

یعقوب حیدری می گوید:در سال ۸۶برای قرار گرفتن این طرح در ردیف طرحهای ملی، علاوه بر مذاکره و مکاتبه، نشست هایی هم با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن زمان داشتیم که نتیجه ای حاصل نشد.

وی با بیان اینکه براساس قانون، طرح های عمرانی قبل از آغاز باید در ردیف طرح های ملی قرار بگیرند گفت: این تقاضا زمانی مطرح شد که حدود ۳ سال از آغاز طرح گذشته و حدود ۱۵درصد نیز پیشرفت داشت.

مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی صرف ساخت این طرح شده گفت: از آنجا که از زمان برآوردهای پیش بینی شده مالی این طرح، حدود ۱۰سال می گذرد، با توجه به افزایش هزینه مصالح، برای اتمام این طرح، به ۷ میلیارد تومان دیگر نیاز است .

به گفته یعقوب حیدری از این پس، اگر سالانه یک میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص یابد، اتمام این پروژه حدود ۷ سال دیگر طول خواهد کشید.

وی تنها راهکار سرعت گرفتن ساخت کتابخانه مرکزی رشت را رایزنی بیشتر نمایندگان مجلس برای قرار دادن این طرح در ردیف طرح های ملی دانست وگفت:با جذب سالانه ۲ تا ۳ میلیارد تومان اعتبارات ملی می توان این طرح بزرگ فرهنگی را در مدت ۲ سال آماده بهره برداری کرد .

اما جبار کوچکی نژاد  از نمایندگان رشت، ضمن گلایه ازکمبود اعتبارات عمرانی گفت:فقط ۷تا۸ درصدکل اعتبارات سالانه استانی به طرح های عمرانی اختصاص می یابد که این میزان جوابگوی طرح های در دست اجرا نیست.

وی می گوید: اگر چه درسال های گذشته اقدام خاصی برای ساخت کتابخانه مرکزی رشت صورت نگرفته اما با پیگیری توانستیم مجتمع فرهنگی–هنری گیلان را در ردیف طرح های مهرماندگار قرار داده و از اعتبارات این بخش برای سرعت گرفتن این طرح استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می گوید: اگرچه تلاش هایمان در سال های گذشته برای تغذیه منابع مالی این طرح از اعتبارات ملی ثمره ای نداشته اما در نشستی که درهمین هفته با معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور داریم موضوع قرار گرفتن این طرح در ردیف طرح های ملی بررسی خواهد شد.

کوتاه سخن اینکه: به نظر می رسد خشت اولی که در ساختمان نیمه کاره کتابخانه مرکزی رشت نهاده شده دیوار این بنای نیمه کاره رابه لرزه انداخته است. طرحی که تصحیح شیوه اجرایی و تکیمل آن، همت بلند مسئولان ارشد استانی و کشوری را می طلبد. بی شک با رایزنی های بیشتر مسئولان و نظم بخشی به روند کارهای اجرایی این طرح، می توان

” پی افکند از نظم کاخی بلند                 که از باد و باران نیابد گزند ”

Share