نقد دلسوزانه برای دولتمردان

زنگ خطر اشرافیگری وزیر کشور !!! + تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پهن کردن فرش قرمز برای استقبال از مقامات، مساله‌ای است که معمولا برای مسئولان خارجی صورت می‌گیرد و مقامات داخلی از این گونه تشریفات برای سفرهای خود استفاده نمی‌کنند اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم برنامه مدون و مشخصی برای بازگشت به دوران پیش از دولت نهم و احیای پروتکل تشریفات برای مسئولین دولت دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پهن کردن فرش قرمز برای استقبال از مقامات، مساله‌ای است که معمولا برای مسئولان خارجی صورت می‌گیرد و مقامات داخلی از این گونه تشریفات برای سفرهای خود استفاده نمی‌کنند اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم برنامه مدون و مشخصی برای بازگشت به دوران پیش از دولت نهم و احیای پروتکل تشریفات برای مسئولین دولت دارد.

رجا نیوز نوشت :  «ساده‌زیستی» از جمله نقاط قوت دولت نهم و دهم بود که از شعار به عمل تبدیل شد و زمینه را برای مدیریت کشور با هزینه پایین و جلوگیری از خرج‌های گسترده و بی‌دلیل توسط مسئولان، فراهم کرد. این منش و روش حکمرانی که ریشه در آرمان‌های انقلاب اسلامی و از آن مهمتر، از رفتارها و سبک حکومت پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) داشت، ارزش غیرقابل خدشه از سوی مردم و مسئولین شناخته می‌شد اما با آغاز دهه ۷۰ و شروع دولت سازندگی، به تدریج دولتمردان دولت هاشمی رفسنجانی بر اثر تهاجم فرهنگی غرب و سستی در پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی، ترجیح دادند نوع سلوک اجتماعی و سیاسی خودشان را از  تقید به ساده زیستی به اشرافی‌گری و تجمل گرایی تغییر دهند.
با این حال، دولت نهم تلاش کرد تا این سنت غلط را پایان دهد و اتفاقا این مساله را از خود دولتمردان شروع کرد. ترویج اشرافی‌گری و تحمیل هزینه‌های زیاد و سنگین به بیت‌المال از جمله رویکردهایی بود که پس از روی کار آمدن دولت نهم به طور کامل مطرود شد و محمود احمدی‌نژاد توانست فضا را تغییر دهد. نوع رفت و آمد‌ها، خودروهای دولتی، نحوه سفرهای استانی و میزان تشریفات در مجموعه نهاد ریاست جمهوری از جمله موضوعاتی بودند که به طور کامل دستخوش تغییرات گسترده شدند و در مسیر احیای ساده‌زیستی مسئولان کشور قرار گرفتند.
حذف پروتکل تشریفات در فرودگاه‌های کشور در زمینه استقبال از مسئولین نیز از جمله اقدامات موثر دولت بود که سبب شد تا نیازی به حضور مقامات ارشد استان برای استقبال از مقامات دولت نباشد و همچنین برگزاری مراسمات پرهزینه و نمادین مانند پهن کردن فرش قرمز نیز به طور کامل برچیده شود.
133164 80640212-4053533 13920201123252833_PhotoL IMAGE635030076434679375
با این حال، نگاهی به رویکرد دولت جدید در این زمینه نشان می‌دهد که گویا دستورالعمل جدیدی در این زمینه تهیه و تدوین شده است؛ تا جایی که حتی سفر وزرای کابینه به استان‌ها هم با تشریفات کامل و حتی پهن شدن فرش قرمز برای آقای وزیر انجام می‌شود.
همچنین در تمام این سفرها باید استاندار به عنوان ارشدترین مقام نظامی منطقه به استقبال وزیر بیاید و مراسم تشریفات نیز به طور کامل و تام و تمام انجام شود؛ مساله‌ای که در تضاد با ساده‌زیستی مسئولان اجرایی کشور است. حضور نیروهای نظامی و سان دیدن مقامات هم از جمله اقداماتی است که علاوه بر هزینه‌ها فراوان، دلیل مشخصی هم برای برگزاری و اجرای آن، به خصوص برای وزرا و دولتمردان درجه دوم وجود ندارد.
105515 105514 105513
گفتنی است تحقق شعار «مردی از جنس مردم»، یکی از خواسته‌های اصلی افکار عمومی از حسن روحانی است و او باید ضمن پیگیری مشی ساده‌زیستی در مجموعه هیات دولت و رفتارهای شخصی خود، وزیران و نیروهایی را برای همکاری برگزیند که این صفت و ویژگی مثبت و عالیه را داشته باشند و ضمن پرهیز از احیای اشرافی‌گری دوران سازندگی و اصلاحات، خودشان مروج ساده‌زیستی در عرصه‌های مختلف باشند.
 با توجه به اینکه بدنه رای حسن روحانی، روستاییانی هستند که به دلیل مشکلات معیشتی به وی رای دادند، کف انتظار آنها اتخاذ رویکرد انقلابی و اسلامی در زمینه ساده‌زیستی از سوی رئیس‌جمهور منتخب است. در واقع مردم علاوه بر رایی که به شعارهای وی برای حل مشکلات معیشتی دادند، ادامه روند ارزشی و ساده زیستی دولت پیشین را هم مطالبه می‌کنند.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share