زنان میلیاردی پوش‌ ایران کجا زندگی می‌کنند؟

ابریشم سبز و قرمز و نارنجی و مشکی در سوزن وقتی با دست در هم می‌آمیزد، تازه می‌شود، لباس دلخواهشان، آن هم با طرح‌های اصیل ایرانی. با یک حساب سر انگشتی، آن‌ها نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه برای لباس‌هایشان می‌دهند. اشتباه نکنید، این زنان از شهرهای پر درآمد ایران نیستند. آنان از خطه سیستان و بلوچستان هستند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  سالانه میلیاردها تومان صرف خرید لباس زنان بلوچستان می شود این زنان از شهرهای پر درآمد ایران نیستند.زنان سیستان و بلوچستان گرانقیمت‌ترین لباس‌های ایران را می‌پوشند. لباس‌ سنتی برای آن‌ها از نان شب هم واجب‌تر است.

 باورش سخت است اما لباس سنتی پوشیدن، گاهی برای زنان سیستان و بلوچستان از نان شب واجب‌تر می‌شود. آن‌ها در هر شرایطی مالی که باشند، سعی می‌کنند که بهترین‌ لباس‌ها را بخرند و بپوشاند. آن‌ها به شدت پایبند لباس‌های هستند که مادربزرگ‌هایشان زمانی می‌پوشیدند و قبل از آن‌ها مادربزرگ مادربزرگ‌هایشان.

زمانی که ابریشم سبز و قرمز و نارنجی و مشکی در سوزن وقتی با دست در هم می‌آمیزد، تازه می‌شود، لباس دلخواه زنان سیستان و بلوچستان ، آن هم با طرح‌های اصیل ایرانی. با یک حساب سر انگشتی، آن‌ها نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه برای لباس‌هایشان می‌دهند. حالا زنان سیستان و بلوچستان، میلیاردی پوش‌های ایران به شمار می‌روند. یک حساب سرانگشتی کافی‌ است تا این رقم به اثبات برسد. لباس مورد علاقه زنان سیستان و بلوچستان، لباسی است که سوزن دوزی داشته باشد. لباس‌های سوزن دوزی در حال حاضر در بازارهای این شهر با قیمت ۱۰۰ تا یک میلیون و نیم حتی دو میلیون تومان به فروش می‌رسد. جمعیت کل استان سیستان و بلوچستان بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر ( بر اساس سرشماری سال ۹۰ ) است، که حدود ۶۰ درصد آن‌ها را بلوچ ها تشکیل می‌دهند.و بیش از نیمی از این جمعیت یک میلیون و پانصد هزار نفری را زنان و دختران بلوچ هستند ،یعنی بیش از ۷۰۰ هزار نفر، سالانه متوسط ۱ تا ۲ میلیون تومان هزینه سوزن دوزی لباس‌هایشان را می‌دهند. بنابراین در سال زنان بلوچ نزدیک یک هزارمیلیارد تومان هزینه لباس‌هایشان می‌شود./خبرگزاری میراث فرهنگی

Share