راهکارهایی برای عقب انداختن سربازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طبق گفته مسئولان سازمان نظام وظیفه، شرط اولیه بهره مندی از امکان تعویق موعد اعزام واردنشدن مشمولان به غیبت است و موضوع دیگر نیز این است که این امر تنها با درخواست فرد مشمول و تنها برای یک بار قابل انجام است. بیماری یا صدمات جسمانی وارده ناشی از حوادث […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طبق گفته مسئولان سازمان نظام وظیفه، شرط اولیه بهره مندی از امکان تعویق موعد اعزام واردنشدن مشمولان به غیبت است و موضوع دیگر نیز این است که این امر تنها با درخواست فرد مشمول و تنها برای یک بار قابل انجام است.

ImageThumb2 (4)

بیماری یا صدمات جسمانی وارده ناشی از حوادث و سوانح (خارج از موضوع ماده ۴۰ قانون خدمت وظیفه عمومی)، از مواردی است که مشمولان می توانند بر اساس آن تاریخ اعزام خود به خدمت سربازی را به تاخیر بیاندازند، به شرطی که قادر به اعزام به خدمت در موعد مقرر نباشند و بیماری و مصدومیت آنان مورد تأیید پزشک معتمد سازمان وظیفه عمومی قرار گیرد، موعد اعزام آنان با پیشنهاد پزشک مربوطه، حداکثر تا دو ماه به تعویق خواهد افتاد.

بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، در صورت فوت همسر و فرزند حداکثر شش ماه، فوت والدین حداکثر سه ماه، فوت برادر و خواهر حداکثر دو ماه و فوت والدین همسر حداکثر یک ماه از زمان فوت می تواند سبب تعویق در تاریخ اعزام مشمولان شود.

ورزشکاران تیم های ملی نیز می تواند با درخواست فدراسیون مربوطه برای اعزام به مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی، اقدام کرده و موعد اعزام خود را با تشخیص رییس سازمان وظیفه عمومی حداکثر تا چهار ماه به تاخیر بیندازند.

همچنین مشمولانی که به علت بروز بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله یا وقوع حوادث مانند سقوط هواپیما، آتش سوزی و … (خارج از موضوع ماده ۴۰ قانون وظیفه عمومی)، خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده نظیر پدر، مادر، همسر و فرزند به طور جدی آسیب دیده باشند یا منزل مسکونی آنان بالای ۵۰ درصد خسارت دیده باشد با ارایه مدارک و مستندات معتبر، موعد اعزام آنان حسب مورد و به تناسب میزان آسیب وارده از زمان آسیب دیدگی، از یک تا شش ماه به تعویق خواهد افتاد.

پذیرفته شدگان قطعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر در داخل و خارج کشور نیز که زمان ثبت نام و ادامه تحصیل آنان بعد از موعد اعزام باشد، اعزامشان بر حسب مورد حداکثر تا شش ماه به تعویق می افتد.

بر این اساس دارندگان برگ اعزام به تاریخ های مرداد، شهریورماه و دی ماه هر سال که منتظر اعلام نتیجه آزمون مراکز سنجش آموزش عالی هستند، نیز می توانند موعد اعزام خود را حسب مورد حداکثر تا دو ماه به تعویق بیاندازند.

مشمولانی که در حال طی مراحل نهایی گزینش و استخدام در نیروهای مسلح هستند نیز در صورت تأیید موضوع از سوی سازمان مربوطه امکان ایجاد تاخیر حداکثر تا چهار ماه در تاریخ اعزام به خدمت خود را خواهند داشت.

مشمولان متأهل دارای شرایط خاص نیز نظیر تولد فرزند، بیماری شدید همسر و فرزند و …نیز می توانند موعد اعزام خود را حداکثر تا دو ماه به تعویق بیاندازند.

بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولانی که قصد تشرف به حج تمتّع را دارند می توانند موعد اعزام خود را حداکثر تا دو ماه به تعویق بیاندازند.

بر اساس ماده ۴۰ قانون خدمت وظیفه عمومی به مشمولانی که به علت ابتلاء به بیماری موقتا قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند برای مدتی که شورای پزشکی تعیین می کند و در هر حال بیشتر از یکسال نخواهد شد، معافیت موقت پزشکی داده می شود و در سال دوم نیز در صورت ادامه بیماری به همان نحو اقدام خواهد شد و چناچه در سال سوم نیز فرد مشمول قادر به انجام خدمت نباشد به طور دائم از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد.

همچنین مشمولان می توانند برای ثبت درخواست تعویق و تسریع در تاریخ اعزام خود به دفاتر پلیس ۱۰ + مراجعه کرده و تقاضای خود را ثبت کنند.

Share