سازمان غذا و دارو اعلام کرد :

دو نوع برنج گیلان آلوده هستند!!! + سند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طی روزهای اخیر سازمان غذا و دارو رسما اعلام کرده که برنج های ایرانی اویلا و وارداتی با نام تجارتی «بابانور»‌ از کشور هند و «زیتون»‌ از کشور پاکستان غیر استاندارد و هرگونه عرضه و توزیع آنها ممنوع است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حدود ۴ سال پیش بود که واردات برنج از هندوستان و پاکستان با گستردگی و حجم بالایی در کشور آغاز شد، همزمان تبلیغات تلویزیونی و شهری از این برنج های دانه بلند داشت همپای واردات ادامه یافت.

تا اینکه اداره استاندارد تهران بعد از آزمایش این برنجها آنها را آلوده به آرسنیک و مواد سنگین اعلام کرد. مسئولان و وارد کنندگان که انتظار چنین برخورد و مطرح شدن چنین بحثی را نداشتند ضمن اعتراض و شکایت از رئیس استاندارد تهران موضوع را تکذیب کردند.

بعد از این ماجرا موضوع در کمیسیون جهاد کشاورزی و بهداشت مجلس شورای اسلامی بررسی شد. شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت گفت که نظر پورهاشم مدیرکل وقت استاندارد تهران را قبول دارد با این حال یکی از مسئولان توصیه کرد برنج‌ها دوباره تست و آزمایش شوند اما نتیجه خاصی به دست نیامد.

اما طی روزهای اخیر سازمان غذا و دارو رسما اعلام کرده که برنج های وارداتی با نام تجارتی « بابانور»‌ از کشور هند و « زیتون »‌ از کشور پاکستان غیر استاندارد و هرگونه عرضه و توزیع آنها ممنوع است .

بنا بر اعلام برخی مسئولان، اخیراً محصولات وارداتی برنج غیر استاندارد از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده و متاسفانه توسط عده ای سودجو در مراکز عرضه کالا و ارزاق عمومی مردم توزیع شده است که پس از مشاهده و انجام آزمایشات لازم در آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو ، غیر استاندارد بودن آنها محرز شده است.
3715_114

براساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، برنج هایی با عناوین تجارتی «پاپانور»‌، « زیتون »، «ستایش»‌، «صدری هاشمی آستانه اشرفیه»‌، « طارم محلی معطر فریدون کنار»‌، «آویلا»‌ و «سیاه دم هاشمی دودی» در فاکتورهای همچون میزان سرب ،‌ میزان کادمیوم ، میزان آرسنیک و میزان آفلاتوکسین مجاز در این محصولات ، با استانداردها انطباق نداشته و غیراستاندارد هستند و به مردم و مصرف کنندگان توصیه می شود از خرید و مصرف برنج های اعلام شده خودداری کنند.

با جستجو در فضای مجازی علاوه بر وفور فروش برنج بابانور، ستایش و سایر نام هایی که در بالا ذکر شد، نام شرکت معروفی مانند گلرنگ پخش به چشم می خورد که توزیع برنج اویلا را در اختیار دارد و باید دید این شرکت که از سی دی های سریال مشهور مهران مدیری تا برنج اویلا را توزیع می کند با این دستور شدیداللحن وزارت بهداشت و دردسرهای قانونی و مالی آن چیست!/صبحانه

Share