غلامعلی جعفرزاده

دولت یازدهم به جای ژست گرفتن، بودجه را براساس عملکرد واقعی تنظیم کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا بعد از گذشت ۸ سال که مجلس عادت کرده بود تا لایحه بودجه را در زمانی غیر از نیمه آذرماه که در قانون برای تحویل لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس تعیین شده بود، تحویل بگیرد، دولت یازدهم لایحه بودجه را ۱۷ آذرماه تحویل مجلس دادپیرامون لایحه بودجه و انتقادهایی که به این لایحه وارد شده است با غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم به گفت و گو پرداختیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا  بعد از گذشت ۸ سال که مجلس عادت کرده بود تا لایحه بودجه را در زمانی غیر از نیمه آذرماه که در قانون برای تحویل لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس تعیین شده بود، تحویل بگیرد، دولت یازدهم لایحه بودجه را ۱۷ آذرماه تحویل مجلس داد. این اقدام دولت مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت. البته بعد از ارائه لایحه بودجه توسط دولت برخی ها هم  به این لایحه انتقاد کردند. پیرامون لایحه بودجه و انتقادهایی  که به این لایحه وارد شده است با غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم به گفت و گو پرداختیم:

47751_thumدولت یازدهم ۱۷ آذرماه لایحه بودجه را به مجلس تحویل داد. با توجه به اینکه تجربه تحویل لوایح بودجه را در سنوات گذشته در دولت های نهم و دهم داریم. فکر می کنید این اقدام دولت یازدهم چه تاثیراتی بر فضای اقتصادی کشور به جای خواهد گذاشت؟

تحویل بودجه دولت یازدهم بی شک تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشور و فضای کسب و کار به جای خواهد گذاشت. سال ۹۳ بعد از ۸ سال با شروع سال جدید دستگاه ها، وزارتخانه ها و نهادهای مختلف در سطح کشور می دانند که چه میزان بودجه در سال ۹۳ در اختیار دارند. متاسفانه در زمان دولت نهم و دهم به زمان تحویل بودجه چندان توجهی نمی شد و دولت هر وقت می خواست بودجه را در اختیار نمایندگان مجلس قرار می داد. اتفاق بسیار بدی که در دولت دهم افتاد این بود که دو لایحه بودجه از مجموع چهار بودجه ای که می بایست توسط دولت دهم به مجلس تحویل داده شود به صورت چند دوازدهم ارائه شد. اگر می خواهید تاثیر این اتفاق را بر فضای کشور بخصوص فضای اقتصادی بهتر متوجه شویم می باید سری به گزارش دیوان محاسبات بزنیم. در گزارش دیوان محاسبات به کرات می خوانیم که فلان ردیف، فلان بخش از لایحه بودجه سال ۹۱  اجرایی نشده است. این اجرا نشدن بخش هایی از لایحه بودجه بی تردید باعث سردر گمی بخش های مختلف کشور بخصوص بخش هایی که با حوزه اقتصاد در ارتباط هستند می شود. دولت نهم و دهم در مجموع ۴۳۷ روز تاخیر در ارائه لایحه بودجه دارند و این اتفاق هم نادر است و هم جای تاسف فراوان دارد. خوشبختانه دولت یازدهم تا کنون به تمام قول هایی که داده است تا اینجا به خوبی عمل کرده است. بعد از ۸ سال بخش های مختلف کشور در اسفند ماه متوجه می شوند که چه میزان بودجه برای سال آینده در اختیار دارند و این سبب می شود که بتوانند برنامه ریزی منظم و منسجمی برای سال آینده داشته باشند.

برخی انتقادهایی را به لایحه بودجه ای که توسط دولت یازدهم به مجلس تحویل شده است وارد می کنند. به طور مثال می گویند چرا در اولین لایحه بودجه ای که توسط دولت یازدهم تنظیم شده است، سهم بودجه جاری از سهم بودجه عمرانی بیشتر در نظر گرفته است؟

اگر به بودجه هایی که در ادوار گذشته در کشور تنظیم شده است توجه کنیم، متوجه می شویم که همواره دولت ها بودجه عمرانی را از بودجه جاری بیشتر در نظر بگیرند. البته این ظاهر قضیه بوده است. اما در عمل چه اتفاقی افتاده است، در عمل دولت ها از بودجه عمرانی برداشت کرده و در صرف هزینه های جاری خود کرده اند. در واقع دولت ها این ژست را گرفته اند که به بخش عمرانی بیشتر از بخش جریانی اهمیت داده اند اما در عمل آنچه اتفاق افتاده است بر عکس ژستی بوده که توسط دولت های گذشته گرفته شده است. حال در دولت یازدهم این اتفاق نیفتاده است. دولت یازدهم از دولت های گذشته تبعیت نکرده است. اگر به سخنان رییس جمهور در روز تحویل لایحه بودجه در مجلس توجه کنیم، متوجه می شویم که ایشان درباره لایحه بودجه سال ۹۳  می گویند که دولت لایحه بودجه را بر اساس عملکرد تنظیم کرده است. حال منظور رییس جمهور از بیان این سخن چیست؟ هنگامی که دولت بودجه را بر اساس عملکرد تنظیم می کند یعنی به هر بخشی بر اساس توان ان بخش بودجه می دهد. هنگامی که شرایز کشور به گونه است که به نظر تنظیم کنندگان لایحه بودجه بخش عمرانی مثلا A مبلغ تومان می تواند هزینه کند چرا باید بیشتر به این بخش اختصاص داد و بعد اضافه آن را برداشت و در بخش جاری هزینه کرد. دولت از ابتدا به میزانی که در سال آینده نیاز بوده بودجه در اختیار بخش جاری قرار داده و همچنین آن میزان که پیش بینی می کرده برای بخش عمرانی بودجه در نظر گرفته است. دولت یازدهم همان طور که رییس دولت هم در زمان تحویل بودجه اشاره کردند تلاش کرده است تا بودجه را صادقانه تنظیم کند. بنابر این به نظر من این قبیل انتقادها به لایحه بودجه وارد نیست.

دولت بخش هدفمندی را از لایحه بودجه جدا کرده است و اعلام کرده است که دیدگاه خود را در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها طی یک لایحه جدا تا پیش از پایان سال به مجلس تحویل می دهد. به نظر شما این اقدام دولت سبب نمی شود تا نمایندگان در هنگام بررسی لایحه بودجه با مشکلاتی مواجه شوند، زیرا به هر حال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هم برای دولت درآمد ایجاد می کند و هم ایجاد هزینه می کند. این امکان هم وجود دارد که این درآمد ها و هزینه ها بر قسمت های مختلف بودجه اثر گذار باشد؟

در مورد اینکه دولت از لایحه بودجه بخش هایی که مربوط به  نحوی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را در سال آینده است را جدا کرده باید بگویم که بهتر بود دولت در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس نحوی اجرای این قانون را هم می گنجاند. اما باید در نظر گرفت که این دولت تنها ۴ ماه است که تشکیل شده است و هنوز یک ماه نشده است که تمام وزرای خود را در اختیار دارد. از طرف دیگر با توجه به تجربیات گذشته که در مورد نحوی اجرای قانون هدفمند یارانه ها در کشور وجود دارد، می بایستی دولت با دقت بیشتر در این مورد تحمل کند. اگر دولت هر گونه شتاب زدگی در این زمینه به خرج دهد اتفاق هایی که در گذشته در کشور در این زمینه افتاد دوباره می افتد و این مسئله به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست. اتفاق خوب دیگری که در این دولت افتاده است، این است که دولت گزارش عملکرد را در بخش های مختلف ارائه کرده است. طبق برنامه ۵ ساله دولت موظف است که در هر سال گزارش عملکرد ارائه دهد. گزارش عملکرد به این مفهوم است که دولت اعلام می کند در بخش های مختلف در حال حاضر در کجا قرار داریم و برای یک سال آینده دولت چه هدف گذاری را مد نظر قرار داده است و می خواهد به کجا برسد. این اقدام یعنی اینکه بودجه را به صورت برنامه محور ارائه داده است. در واقع دیگر در بودجه فقط چند عدد و رقم وجود ندارد بلکه لایحه بودجه به منزله یک نقشه راه است و مسیر را در بخش مختلف به صورت پله پله نشان می دهد.

 منبع:خبرآنلاین

Share