در گفت‌و گو با معاون وزیر اعلام شد؛

دولت برای خانه دار شدن مردم برنامه تازه دارد !!!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بازار مسکن روزهای تحول و تغییر را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد، دولت مصمم است این بازار را از خمودگی و کسالت خارج کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  از سه ماه پیش که دولت یازدهم فعالیتش را آغاز کرده تاکنون اخبار مختلفی از بازار مسکن و سیاست‌های تازه دولت در این حوزه به گوش می‌رسد.

3978_649طرح وزیر راه شهرسازی برای ۶ برابر کردن وام مسکن آن هم به مدد راه اندازی صندوق‌های پس انداز مسکن در بانک ها، شکستن انحصار بانک مسکن در ارایه تسهیلات مسکن و جایگزینی مسکن مهر با طرحی جدید و اصلاح شده، شاید مهم ترین برنامه‌های دولت برای این حوزه پر متقاضی باشد.

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی نیاز به مسکن در کشور با توجه به برآیند اعداد ناشی از میزان ازدواج‌ها طی سال‌های برنامه پنجم و توزیع کسری ناشی از انباشت تقاضای سال‌های گذشته که عدد نسبتاً بالایی است، حدود یک میلیون و ۶۸۵هزار واحد است و در حالی که تقاضای ناشی از تشکیل خانوارهای جدید در سال‌های آخر برنامه به حدود یک میلیون واحد مسکونی می‌شود، کل نیاز سالانه از ۵/۱ میلیون واحد فراتر می‌رود.

کارشناسان مسکن عقیده دارند، طی سال‌های اخیر با این‌که میزان تولید مسکن نسبت به دوره‌های قبل از برنامه چهارم رشد مناسبی داشته، اما آنچه تولید شده با آنچه نیاز واقعی یا سرپناه در کشور قلمداد می‌شود، شکافی ۵۰ درصدی دارد که با ادامه این روند شاهد انباشته شدن تقاضاهای بی‌پاسخ خواهیم بود.

آنان با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی بانک مسکن و امکان بازپرداخت ۱۲ ساله و ۱۵ ساله آن بر این باورند که در صورت پرداخت ۱۲ ساله گیرندگان تسهیلات باید ماهانه ۲۷۶ هزار تومان بپردازند و اگر بخواهند ۱۵ ساله این وام را بازپرداخت کنند، باید ماهانه ماهانه ۲۵۳ هزار تومان بپردازند، این در حالی است که به این اقساط سنگین و نرخ سود سنگین باید روند اداری طاقت فرسا، ضوابط دست و پاگیر و انتظار حداقل ۱۲ ماهه از تاریخ افتتاح حساب و حفظ حداقل متوسط موجودی ۱۰۰ میلیون ریالی را هم اضافه کرد.

در این باره معاون وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: ایده‌های جدید دولت در جهت حمایت حداکثری از مردم برای خانه دار شدن است و بحث ۶ برابر شدن تسهیلات هم با اتکا به پس اندازهای مردمی در دستور کار قرار گرفته است و دیگر از وام‌های ۴ تا ۷ درصدی مسکن مهر که
 تورم زا هستند، خبری نیست.

محسن نریمان خاطر نشان می‌سازد: سود تسهیلات جدید هم با تأیید شورای اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعمال خواهد شد و این که برخی می‌گویند، تورم زاست بی پایه و اساس است، چون این پول متعلق به خود مردم است و مانند تسهیلات مسکن مهر به اقتصاد تزریق نشده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید با بیان این که منابع تسهیلات مسکن مهر به اتمام رسیده و فقط کفاف پروژه‌های نیمه تمام تا سال آینده را می‌دهد، اضافه می‌کند: وام‌های جدیدی که دولت طراحی کرده موجب جذب نقدینگی مردم خواهد شد و حتی می‌تواند مانع رشد تورم شود.

وی سیاست‌های جدید دولت در حوزه تسهیلات مسکن را «مردم محور» توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: بنا داریم «دولت محوری» را کنار بگذاریم و فقط هدایت کننده باشیم. این تصمیم دقیقا مطابق قانون برنامه پنجم مبنی بر کاهش تصدی گری دولت خواهد بود. بر این اساس اگر چه جمع کردن مسکن مهر برای دولت بسیار سخت و هزینه بر است، اما برای کنترل تورم در این حوزه از گزینه‌های جدید استفاده می‌شود.

نریمان همچنین شکست انحصار بانک مسکن را یک اقدام مفید و موثر می‌داند و می‌گوید: وقتی مسکن یک نیاز عمومی است، بانک‌ها هم جز در موارد خاص باید به تمام بخش‌ها پاسخگو باشند، و این که یک بانک منحصراً تسهیلات مسکن را در اختیار بگیرد با این نیاز عمومی جامعه ناسازگار است.

به گفته وی شکست انحصار بانک مسکن می‌تواند به پویایی و سوددهی دیگر بانک‌ها منجر شود./نامه نیوز

Share