لاهوتی :

دولت باید فرارکنندگان مالیاتی را شناسائی و از آنها مالیات بگیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:دولت باید در سال آینده به شناسائی کسانی که از پرداخت مالیات فرار می کنند بپردازد و افزایش درآمد دولت ناشی از افزایش سقف مالیات را از این عده کسب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به ویژگی ها و معایب بودجه سال ۱۳۹۳ گفت:سقف بودجه در سال جاری ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود و اگر دولت قبل همچنان در راس کار بود و برای سال آینده بودجه تنظیم می کرد شاید این رقم را به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می رساند. اما دولت یازدهم برای سال آینده ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفت. به نظر می رسد که دولت در تلاش است تا بودجه منطقی تر تصویب شود.

219756_838وی توجه دولت به فاینانس های خارجی را یکی از ویژگی دیگر بودجه سال آینده ذکر کرد و گفت:دولت ۳۵ هزار میلیارد دلار برای این منظور پیش بینی کرد و اگر بتواند این مبلغ فاینانس را وارد کشور کند می تواند تحول خوبی در بخش عمرانی ایجاد کند.

عضو کمیسیون عمران  مجلس با اشاره به درآمد دولت ناشی از فروش نفت گفت:دولت ۷۷ هزار میلیارد تومان در این زمینه پیش بینی کرد اما منابع درآمدی دولت حاصل از محصولات غیرنفتی ۱۱۷ هزار میلیارد تومان ذکر شد که پیش بینی می شود ۶۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ محقق شود، بنابراین دولت در سال آینده حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که ۱۲۵ هزار میلیارد تومان برای هزینه ها و پرداخت حقوق صرف خواهد شد و حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه های عمرانی در نظر گرفته خواهد شد، بنابراین به نظر می رسد که همه ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی محقق نشود.

لاهوتی در ادامه به اختصاص ۳۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت:اختصاص این بودجه به پروژه های دارای ۸۰ درصد پیشرفت این عیب را به وجود آورده که استانی های برخوردار همچنان از بودجه بیشتری برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه متوسط فروش نفت در سال جاری ۹۵۰ هزار بشکه و قیمت متوسط فروش آن نیز ۱۰۳ دلار بود، گفت:‌دولت برای سال آینده قیمت ۱۰۰ دلار را پیشنهاد کرد این در حالیست که پیشنهاد اوپک برای قیمت نفت در سال آینده ۹۵ دلار است بنابراین بهتر بود تا دولت به پیشنهاد اوپک هم توجه می کرد و نفت را با قیمت ۹۵ دلار در بشکه در نظر می گرفت.

نماینده لنگرود در مجلس به درآمد دولت از مالیات در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت:درآمد دولت در سال جاری از منبع مالیات ۵۷ هزار میلیارد تومان بود که دولت با افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی، سقف درآمد مالیاتی در سال‌ آینده را ۶۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. این تصمیم دولت خوب است اما دولت باید به کشف و شناسائی مالیات دهندگان روی بیاورد و در واقع میزان افزایش مالیات را از فرارکنندگان مالیات کسب کند نه آنکه مالیات دهندگان فعلی را مجبور کند تا مالیات بیشتری پرداخت کنند.

لاهوتی یکی از ایرادات بودجه سال آینده را مشخص نکردن منبع بودجه قانون هدفمندکردن یارانه ها ذکر کرد و گفت:نمایندگان نسبت به این مساله انتقاد دارند وخواستار تعیین تکلیف دولت در این زمینه شدند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس در پایان خاطر نشان کرد امیدواریم دولت در اجرای لایحه بودجه سال آینده به خوبی عمل کرده و اهداف لایحه بودجه محقق شود البته مجلس در این زمینه به دولت کمک خواهد کرد.

منبع :بولتن نیوز

غلامعلی جعفرزاده، حسن خسته بند،محمد مهدی رهبری،ناصر عاشوری،جبار کوچکی نژاد،حسن تامینی ،ایرج ندیمی، محمود شکری، صفر نعیمی، حمیدرضا خصوصی،عطااله حکیمی،محمد حسین قربانی

 

Share