سردار جعفری :

در مذاکرات ژنو از خطوط قرمز عبور نشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،فرمانده سپاه پاسداران در تحلیل خود از مذاکرات هسته ای با بیان اینکه ما امیدواریم چیزهای بیشتری نداده باشیم، خاطرنشان کرد: چیزهایی که در این مهلت ۶ ماهه دادیم، حداکثری است و چیزهایی که گرفته‌ایم، حداقلی بوده است اما مهم آینده و عبور نکردن از خطوط قرمز است و تاکنون هم عبوری از این خطوط قرمز صورت نگرفته است.

sardar-jafariبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست “انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی” که  در مسجد جامع امام صادق (ع) برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات اخیر هسته ای با ابراز امیدواری از اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای چیزهای بیشتری نداده باشیم، خاطرنشان کرد: البته چیزهایی که در این مهلت ۶ ماهه دادیم، حداکثری است و چیزهایی که گرفته‌ایم، حداقلی بوده است اما مهم آینده و عبور نکردن از خطوط قرمز است و تاکنون هم عبوری از این خطوط قرمز صورت نگرفته است.
فرمانده کل سپاه با اشاره به راهبرد طرف‌های غربی و آمریکا مبنی بر کاهش تحریم‌ها در قبال توقف کامل غنی‌سازی، تصریح کرد: راه دیگر طرف‌های غربی این است که فشار بیشتری به ایران بیاورند تا ایران از خطوط قرمز عبور کند اما این شدنی نیست و اگر چنین راهبردی را طرف‌های ما دنبال کنند ما به همان وضعیت اول بر می‌گردیم.
سرلشکر جعفری تصریح کرد: به نظر من تهدیدهای نظام سلطه برداشته نمی‌شود البته ممکن است تحریم‌هایی که در رابطه با موضوع هسته‌ای صورت گرفته، کاهش یابد اما تهدیدهای سیاسی، نظامی و امنیتی هنوز هم وجود دارد. ما در مذاکرات فقط بحث هسته‌ای را دنبال می‌کنیم و هیچ بحث دیگری مطرح نیست، هر چند که اسرائیلی‌ها پیشنهاد داده‌اند ‌موضوعات دیگری در کنار مسائل هسته‌ای مطرح شود اما این مقبول نیست.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ممکن است دشمنی میان ایران و‌ آمریکا از بین برود و روابطی بین این دو کشور برقرار شود؟ گفت: تهدیدهای نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران خوش‌خیالی و خیال خام است.
وی افزود: انقلاب اسلامی از اساس با نظام سلطه و استکباری مخالف است و شعار و اصول انقلاب تا زمانی که پابرجا باشد، با مواضع دشمن استکبار و نظام سلطه ناسازگاری دارد مگر آنکه ماهیت استکباری آمریکا عوض شود و اگر در این صورت آدم شود و رفتار خود را درست کند، می‌توان گفت ما جنگی با هم نداریم.
سرلشکر جعفری با بیان این مطلب که موضوع هسته‌ای برای نظام سلطه بهانه‌ای بیش نیست، افزود: نگاه استکبار و آمریکا به قدرت از نوع تسلیحاتی و مادی است و اوج قدرت خود را در موشک و بمب اتم می‌دانند.
سرلشکر جعفری در ادامه با بیان اینکه نگرانی مطرح شده از سوی آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای ساختگی است، افزود: آنها می‌خواهند با طرح موضوعات غیرواقعی بازی را نبازند و به عبارتی لوطی‌ بازی می‌کنند و ادعا می‌کنند ما ایران را از فعالیت‌های هسته‌ای منع کرده‌ایم.
به گفته فرمانده کل سپاه، توقف کامل غنی‌سازی ایده‌آل آمریکاست.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای از ایران بخواهند که سپاه پاسداران برد موشکی خود را کاهش دهند، این کار را خواهید کرد؟ گفت: ما به دنبال اضافه کردن برد موشک‌هایمان هستیم و توانایی انجام این کار را هم داریم و شهید تهرانی‌مقدم هم در این راه شهید شدند اما همین الان هم ما توان افزایش برد موشک‌هایمان را داریم و موشک‌های ما باید به اسرائیل برسد و موشک‌های ما این توانمندی را دارند.
واکنش فرمانده سپاه به مقایسه توان نظامی امریکا و ایران
سردار جعفری همچنین در بخش دیگری از این مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا یک مقام سیاسی گفته آمریکا با یک بمب می‌تواند ایران را نابود کند؛ دیدگاه شما در این باره چیست؟ گفت: اصلا اینگونه نیست. ایشان تخصصی در بحث‌های نظامی ندارند و اظهارنظر کرده‌اند، هرچند که ما وی را دیپلمات صاحب‌نظر می‌دانیم اما در مسائل نظامی و امنیتی تجربه‌ای نداشته‌اند و به هیچ وجه این دیدگاه درست نیست.
وی افزود: شما ببینید اسرائیل در جنوب لبنان چقدر بمب ریخت اما آیا حزب‌الله نابود شد؟ خیر، بلکه مقاومت کردند و پیروز شدند و به هیچ وجه این دیدگاه درست نیست.
فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ممکن است بمب‌های آمریکا به زیرساخت‌های ما خسارت وارد کند، اما توان موشکی و استراتژیکی سپاه چشم‌گیر است و آمریکا حتی به خیال خودش اگر بتواند بمباران کند، نهایتاً می‌تواند ۲۰ درصد توان موشکی سپاه را از بین ببرد، چراکه توان موشکی سپاه بالاترین توان نظامی است و سیستم‌های پیچیده‌ای دارد و میزان آسیب‌پذیری آن هم در سلسله مراتب پایین‌تر بسیار کمتر است.
در ادامه برنامه یکی از دانشجویان از سرلشکر جعفری پرسید آیا با اقدامات پدافندی ایران می‌تواند جلوی حمله اتمی دشمنان را بگیرد که وی در پاسخ گفت: جلوی حمله اتمی را نمی‌توان گرفت ولی آنها از این غلط‌ها نمی‌کنند چراکه توانمندی‌هایی که در ایران و بسیاری از نقاط جهان برای انتقام و پاسخ دادن به هرگونه اقدام نظامی و امنیتی وجود دارد، دشمنان به خوبی از آن اطلاع و وحشت دارند و جزو اقدامات بازدارنده است.
هر اقدامی انجام می دهیم تا سوریه حفظ شود
سرلشکر جعفری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد تحولات سوریه گفت: ما هر اقدامی که بتوانیم و لازم باشد، انجام می‌دهیم تا سوریه حفظ شود و با افتخار هم انجام می‌دهیم و اعلام می‌کنیم و سوریه در صف مقاومت است و فقط اعزام نیروی سازمان‌دهی شده نظامی به سوریه باقی مانده است چراکه قبلا اعلام کرده‌ایم نیروی متخصص برای انتقال تجربه و آموزش به عنوان مستشار به سوریه فرستاده‌ایم و این اقدام ما نیز علنی است چراکه از نظام رسمی و قانونی حاکم در سوریه حمایت می‌کنیم و این اقدام را نیز خود آن کشور از ما می‌خواهد و کشورهایی که تروریست اعزام می‌کنند و آنها را مسلح می‌کنند، باید پاسخ دهند و نگران باشند اما با پررویی اعلام می‌کنند و ما نیز حمایت خود را با افتخار اعلام می‌کنیم.
در دولت قبلی اصرار داشتند که سپاه به فعالیت اقتصادی ورود کند
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در مورد اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی سپاه خاطرنشان کرد: سپاه در عرصه اقتصادی فقط در حوزه سازندگی و آبادانی کشور ورود کرده و به ساخت پل، سد، جاده، دو طبقه کردن پل صدر و ساخت فازهای مختلف پارس جنوبی با توجه به توانمندی مهندسی و روحیه جهادی سپاه ورود کرده است.
فرمانده سپاه تاکید کرد: امروز بدون تردید اگر سپاه به این عرصه‌ها ورود نمی‌کرد، سازندگی و ساخت و ساز و پیشبرد اهداف کشور به این حدی که در حال حاضر وجود دارد، نبود. مثلا فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را زمانی سپاه تحویل گرفت که پیمانکاران خارجی تعطیل کردند و از کشور خارج شدند و سپاه طراحی، ساخت و تولید تمام مجموعه‌های فازهای ۱۵ و ۱۶ را انجام داد به طوریکه چند فاز دیگر را نیز به ما دادند و فازهای دیگری را نیز که به برخی دیگر از شرکت‌ها دادند، آنها را مجبور کردند که بیایند از تجربه‌ها، نقشه‌ها و طراحی‌های سپاه استفاده کنند و ورود سپاه به فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی باعث شد که فازهای آن گسترش پیدا کند و تا یکی دو سال آینده تمام فازهایی که در اختیار سپاه است، تمام می‌شود و قابل بهره‌برداری است.
سرلشکر جعفری افزود: در حوزه سدسازی و جاده‌سازی نیز سپاه در قیمت و فناوری پیشتاز است و اقتصاد کشور فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود و به خیلی چیزهای دیگر وابسته است اما در مورد فعالیت‌های سازندگی سپاه بزرگنمایی و جوسازی می‌شود.
وی تصریح کرد: دولت جدید نیز از همین ابهام‌ها داشت که بنده به آقای روحانی اعلام کردم هر پروژه‌ای که احساس می‌کنید بخش خصوصی و یا فردی توان انجام آن را دارد، به ما اعلام کند و حتی اگر قرارداد هم منعقد شده باشد، آن را فسخ می‌کنیم تا بخش خصوصی انجام دهد و قرارداد دیگری برای پروژه دیگر نبندیم چراکه ما اصراری نداریم اما در دولت قبلی اصرار داشتند که سپاه ورود کند. برخی پروژه‌ها را به ما دادند و برای برخی دیگر نیز مناقصه برگزار کردند که هم به علت قیمت و هم به علت تحویل در موعد و زمان مقرر سپاه برنده مناقصه می‌شد و پروژه را می‌گرفت و این ابهامات نیز در حال حاضر برای آقای روحانی برطرف شده است.
بودجه سال ۹۳ سپاه خیلی کاهش نداشته

فرمانده سپاه در پاسخ به سوال دیگری در مورد کاهش بودجه سپاه و نفوذ اصلاح‌طلبان برای این اقدام گفت: کاهش بودجه سپاه واقعیت داشت که اخیرا این کاهش بودجه را با پیگیری‌هایی که انجام شد، تاحدودی برطرف کردند ولی قبول داریم که مشکلات بودجه‌ای در کشور وجود دارد اما بودجه سال ۹۳ سپاه خیلی کاهش نداشته و فقط بودجه بسیج کاهش پیدا کرده اما در مجموع مشکلات بودجه‌ای و واقعیت‌های بودجه‌ای این را نشان می‌دهد و ما در این مورد بدبین نیستیم./تسنیم

Share