جمعه شهرآورد شمالی ها

دربی گیلان؛ منحصر به فرد ترین دربی جهان، تماشاگران بازیگران اصلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز جمعه دربی گیلان برگزار می‌شود مسابقه‌ای که شاید بتوان آن را منحصر به فردترین دربی جهان دانست زیرا نام و رنگ پیراهن یکی از دو تیم تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  روز جمعه یک دربی در فوتبال ایران برگزار می‌شود. دربی که ویژگی‌های منحصر به فردی در فوتبال کشورمان و حتی جهان دارد. دربی گیلان تنها دربی در جهان است که با وجود تغییر مداوم نام  و حتی رنگ پیراهن یکی از دو تیم همچنان پابرجاست و حساسیت‌های خودش را حفظ کرده است.

2-1-2013124114651
دربی گیلان در گذشته بین تیم‌های ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت برگزار می‌شد. سپیدرودی که قرمزپوش بود اما اکنون داماش آبی‌پوش است. قدیمی‌های فوتبال گیلان از آن بازی‌ها خاطرات زیبایی را تعریف می‌کنند. مثلا می‌گویند در یکی از دربی‌ها که در شهر رشت برگزار شد، تماشاگران تا لب خط زمین نشسته بودند و بعد از چانه‌زنی فراوان، مسئولان برگزاری مسابقه قبول می‌کنند که بازی را با همان شرایط آغاز کنند و اتفاقا در آن مسابقه کمترین مشکلی برای تماشاگران دو تیم پیش می‌آید و بازیکنان نیز مرد و مردانه در میدان رقابت کردند.
از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در فوتبال گیلان رخ داده، استقلال رشت و پگاه آمده‌اند و رفته‌اند و حالا چند سالی است که نوبت به داماش گیلان رسیده است. تیمی بازیکن ساز که مردم رشت دوستش دارند.همانطوریکه مردم انزلی به ملوان بازیکن‌ساز عشق می‌ورزند و با آن زندگی می‌کنند.
مردم رشت و انزلی فقط ۳۰ کیلومتر باهم فاصله دارند و هر روز هم با یکدیگر معاشرت، تجارت، رفاقت دارند و برخی از آنها با یکدیگر قوم و خویش هم هستند اما مشخص نیست که چرا نوبت به فوتبال که می‌رسد در در ورزشگاه طوری باهم رفتار می‌کنند که شاید مردم دو کشور دشمن هم چنین رفتارهایی از آنها سر نزند!
تماشاگران در ورزشگاه به یکدیگر بد و بیراه می‌گویند، بازیکنان تحت تاثیر سکوها قرار می‌گیرند و در پایان مسابقه فارغ از هر نتیجه‌ای که به دست می‌آید با یکدیگر درگیری فیزیکی پیدا می‌کنند و شیشه‌ خودروهای یکدیگر و حتی در برخی موارد سر همدیگر را می‌شکنند.
تلاش مسئولان فوتبالی و فرهنگی استان و دو باشگاه نیز در عمل بی‌نتیجه بوده است. نباید خودسانسوری کنیم و خودمان را فریب بدهیم و بگوییم نه سیاه نمایی نکنید انشالله این بار همه چیز خوب پیش می‌رود دوست داریم اینگونه به خودمان تلقین کنیم ولی …
در همان دربی رفت در انزلی یک امتیاز از ملوان به دلیل رفتار تماشاگرانش کسر شد.
در رشت هم شرایط تقریبا مثل انزلی است کافی است دیدارهای دو تیم را بررسی کنید.
دربی گیلان می‌تواند بعد از دربی تهران حساس‌ترین و زیباترین دربی فوتبال ایران باشد. زیرا هر دو تیم بازیکنان و تماشاگران متعصبی دارند اما افسوس که حاشیه‌های الگیلانو فوتبال ایران بسیار بسیار بیشتر از متن آن است.
زیبایی‌های رقابت در مستطیل سبز تحت تاثیر الفاظ رکیک تماشاگران روی سکوها قرار می‌گیرد.
حتی مدیران عامل دو باشگاه نیز که اتفاقا هر دو نیز غیربومی هستند از این همه خصومت حیرت زده‌اند. عابدینی و درودگر بارها تلاش کرد‌‌ه‌اند با حاشیه‌های زشت دربی گیلان مقابله کنند اما همیشه ناکام بوده‌اند و اکنون این دربی یک ویژگی منحصر به فرد هم دارد هر دو مدیرعامل ساز جدایی می‌زنند.
فوتبالدوستان رشت و انزلی برای اینکه نشان بدهند گیلان یکی از بافرهنگ‌ترین مردم ایران را دارد در دیدار روز جمعه رفتاری منطقی از خود به نمایش بگذارند. نمی‌خواهیم که آنها دوستانه با هم رفتار کنند حداقل دشمنی نکنند. ناسزا نگویند و به تلاش و رقابت بازیکنان تیم‌های محبوب‌شان در میدان احترام بگذارند و از دیدن یک رقابت سالم ورزشی لذت ببرند.
هر دو تیم بازیکنان زیادی به فوتبال ایران معرفی کرده‌اند که آخرین آنها علیرضا جهانبخش از داماش است که اکنون در لیگ هلند بازی می‌کند و سعید عزت‌اللهی ملوان هم از چند باشگاه اروپایی
حیف است که چهره گیلان سرسبز و خرم و مردمان با فراهنگش به خاطر ۹۰ دقیقه بازی فوتبال زشت جلوه داده شود.
در زیر نیز نگاهی به تاریخچه دیدارهای دو تیم در لیگ برتر می‌اندازیم:
لیگ برتر اول:
بازی دور رفت در رشت: استقلال رشت ۱ –  ملوان ۲
بازی دور برگشت در بندرانزلی: ملوان ۱ –  استقلال رشت ۱
لیگ برتر چهارم:
بازی دور رفت در رشت: پگاه ۲ – ملوان ۲
بازی دور برگشت در بندرانزلی: ملوان ۳ – پگاه ۰
لیگ برتر هفتم:
بازی دور رفت در رشت: پگاه ۰ – ملوان ۰
بازی دور برگشت در بندرانزلی: ملوان ۱ – پگاه ۱
لیگ برتر هشتم :
بازی دور رفت در رشت: داماش ۱– ملوان ۲
بازی دور برگشت در بندرانزلی: ملوان ۱ – داماش ۱
لیگ برتر یازدهم:
بازی دور رفت در بندرانزلی: ملوان ۰ – داماش ۱
بازی دور برگشت در رشت: داماش ۰ – ملوان ۰
لیگ برتر دوازدهم :
بازی دور رفت در رشت: داماش ۰ – ملوان ۰
بازی دور برگشت در بندرانزلی: ملوان ۳ – داماش ۱
لیگ سیزدهم:
بازی رفت در انزلی: ملوان صفر – داماش صفر

Share