خسته بند:فرصت های سرمایه گذاری سواحل خزر بی نظیر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،گردشگری پایدار سواحل دریای خزر با محوریت بررسی قابلیت ها و مشکلات مربوط به صنعت گردشگری و تاثیر این صنعت بر ایجاد توسعه پایدار و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های شمالی حاشیه دریای خزر ضرورتی اجتناب ناپذیر است. نوار پهناور ساحلی شمال با داشته ها و مزیت های […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،گردشگری پایدار سواحل دریای خزر با محوریت بررسی قابلیت ها و مشکلات مربوط به صنعت گردشگری و تاثیر این صنعت بر ایجاد توسعه پایدار و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های شمالی حاشیه دریای خزر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

نوار پهناور ساحلی شمال با داشته ها و مزیت های نسبی فراوانی چون ساحل نیلگون، جنگل ها و مزارع سرسبز، معادن غنی زیرزمینی از قبیل نفت، استعداد بالقوه جهانگردی و از همه مهمتر با داشتن پیشینه غنی فرهنگی و نیروی انسانی متخصص، مستعد چهره متمایز و منحصرب فردی در مقایسه با مناطق دیگر کشور دارد.

یک کارشناس صنعت توریسم در این باره به مهر می گوید: سواحل دریای خزر با توجه به ماهیت ذاتی، رویکردها، استراتژی ها و ساختارهای ویژه خود را می طلبد.

محمد رجبی اظهارداشت: در این ساختارها که از سه سطح مهم تصمیم سازی، تصمیم گیری و مدیریت اجرایی تشکیل می شوند، کارآمدی و کارایی هر کدام در تعامل منطقی با هم منجر به پیامدهای مطلوبی خواهد شد.

این کارشناس صنعت توریسم  ادامه داد: این منطقه پهناور (سواحل دریای خزر) به عنوان یکی از غنی ترین مناطق به لحاظ داشتن نیروی انسانی متخصص، جاذبه های گردشگری، جنگل های سرسبز، زمین های کشاورزی مستعد و منابع عظیم دریایی و زیرزمینی در عرصه ملی شناخته شده است.

آنچه مسلم هست دریای خزر در طول تاریخ در حیات طبیعی مناطق همجوار خود نقش بسزایی داشته  که بیشتر اهمیت اقتصادی است. نخستین و مهمترین کارکرد تاریخی این دریا، منابع آبزی مانند ماهیان، مرغان، پرندگان مهاجر و غذاهای دریایی بوده که مردمان ساحل نشین همواره از این سفره الهی ارتزاق می کنند.

دومین کارکرد تاریخی این دریا وسیله ارتباط ،حمل و نقل و تجارت منطقه بوده و راه های دریایی بین بنادر و مناطق آن از قبیل باکو، لنکران، ماقاچ قلعه، آستاراخان، انزلی و … برقرار بوده است.

دریای خزر علاوه بر یک نقش اساسی دیگر هم داشته و آن ایجاد آب و هوای مرطوب و مناطق سرسبز و حاصلخیز در سواحل خویش است که از برکات وجود این دریاست.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: خزر از اهمیت تاریخی، جغرافیایی، آب و هوایی، زیست محیطی و بویژه اقتصادی برای کشورهای همسایه خویش برخوردار است و هیچ کدام از کشورهای همسایه نمی توانند نسبت به وضعیت و سرنوشت این دریا بی توجه باشند.

 IMG00401540 نماینده بندرانزلی بر ضرورت سرمایه گذاری با هدف گردشگری پایدار در سواحل خزر تاکید کرد

فرصت های سرمایه گذاری سواحل خزر بی نظیر است

حسن خسته بند فرصت های سرمایه گذاری سواحل خزر را بی نظیر دانست و افزود: دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان میان پنج کشور ایران، روسیه، قزاقستان، ارمنستان و آذربایجان واقع شده بنابراین از این جهت دارای ارزش ژئوپولتیک قابل توجهی است.khasteband

وی اظهارداشت: تنوع آب و هوایی سواحل این دریا طبیعتی متنوع آفریده که شگفتی و تحسین بینندگان را برمی انگیزاند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متراکم ترین پوشش گیاهی و جنگلی و سرسبزترین دشت ها و کوه های کشور ایران که سواحل جنوبی این دریا را به طور کامل در اختیار دارد، در کنار خزر واقع شده است.

وی افزود: همین عامل می تواند گردشگران بسیاری را در طول ایام مختلف سال از نقاط مختلف این کشور  که بخش عمده ای از خاک آن را بیابان ها و کوه های برهنه از پوشش گیاهی تشکیل داده است و کشورهای دیگر جهان به سوی این سواحل رهسپار کرده و روزهای خاطره انگیزی را در منطقه سپری کنند.

خسته بند اظهارداشت: این پتانسیل اگر چه نقطه قوتی برای سواحل این دریا اما پیامدهای ناگواری همچون آلودگی سواحل و محیط زیست نیز برای این منطقه به ارمغان می آورد.

وی در ادامه بر ضرورت سرمایه گذاری با هدف گردشگری پایدار در سواحل خزر تاکید کرد و اذعان داشت: ظرفیت های خزر در دنیا مثل و مانند ندارد.

ناگفته نماند در حال حاضر دریای خزر حال و روز خوشی ندارد در حالیکه این دریا بزرگترین دریاچه جهان و دارای محیط زیست متفاوتی است.

ورود ترکیبات مختلف ناشی از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی و فاضلاب های شهری و خانگی باعث افزایش روز افزون آلودگی آب دریای خزر و کاهش برخی از آبزیان این دریا شده است.

گستردگی سواحل دریای خزر و تعدد و تنوع منابع تولید آلاینده و سرازیر شدن آنها به دریای خزر، آلودگی های نفتی و فلزات سنگین و ترکیبات مختلف ناشی از سموم کشاورزی عمده ترین دلیل این آلودگی ها عنوان شده اند.

همچنین نزدیکی اراضی کشاورزی و تصفیه نشدن پساب های شهری و روستایی در سواحل ایران باعث آلودگی های میکروبی و بیوشیمیایی ناشی از فاضلاب های شهری و خانگی می شود.

 IMG00404070 نماینده بندرانزلی بر ضرورت سرمایه گذاری با هدف گردشگری پایدار در سواحل خزر تاکید کرد

گردو غبار غم بر چهره آبی دریای خزر نشسته است

افزایش تدریجی آلودگی دریای خزر بر کاهش تنوع زیستی و جمعیت گونه های مختلف آبزی تاثیرات بسیار زیادی خواهد گذاشت و چه بسا آنها را در معرض تهدید و انقراض قرار دهد.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در این خصوص گفت: متاسفانه پنج کشور خزری تاکنون کارنامه درخشانی راجع به مسائل مدیریت محیط زیست این دریا از خود نشان نداده اند.

کریم ثابت رفتار افزود: تصاویری که از دریای خزر وجود دارد به غیره از تصاویر کارت های پستال زیبا چیزی جزء آلودگی و مسائل آن نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه دریای خزر ۲۵ درصد ذخایر نفت و گاز جهان را دارد، اظهارداشت: یکی از دلائل عدم اجرای کنوانسیون های بین المللی این ویژگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه سردسته آلوده کنندگان دریای خزر کشور روسیه است، گفت: این کشور هیچگونه پایبندی حداقل در رابطه با مسائل عینی زیست محیطی از خود بروز نمی دهد.

وی افزود: کشور جمهوری آذربایجان تشنه توسعه است و دریای خزر را فقط محلی برای چاه های نفت خود می بیند و کاری به مسائل دیگر ندارد.

ثابت رفتار تاکید کرد: آن چیزی که اطراف این دریاچه را در برگرفته کشورهای مسئولیت پذیر، توسعه یافته متعهد به قوانین بین المللی و حفاظت محیط زیست نیستند.

بدین ترتیب ورود بی رویه پساب های آلاینده به دریای خزر، به معضل اساسی شمال کشور بدل شده است و کارشناسان بر لزوم اتخاذ راهکار اساسی از سوی مسئولان و همکاری مردم برای نجات سواحل این منطقه از بحران زیست محیطی تاکید دارند.

برخی پسماندها و زباله هایی که در حاشیه رودخانه ها تلمبار و به وسیله جریان تبخیر آب به دریا منتقل می شود باعث ایجاد نگرانی در بستر دریا خواهد شد.

بیشترین ضایعات و آلودگی دریای خزر نفتی بوده و علاوه بر این اکنون فاضلاب هایی که وارد آب های سطحی و دریا می شوند بسیار روند رو به رشد و خطرناکی دارند.

 لزوم جلوگیری از ریزش پساب خانگی به دریای خزر

یک کارشناس مسائل زیست محیطی بر لزوم جلوگیری از ریزش پساب خانگی به دریای خزر تاکید کرد و گفت: متاسفانه روند ریزش پساب های خانگی به دریای خزرافزایشی بوده که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

محمد مقدم با اشاره به اینکه امروزه انواع آلودگی‌های محیط‌ های آبی اعم ازاقیانوس ‌ها، دریاها، دریاچه‌ ها و رودها به دلیل اهمیت آنها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌ اند، افزود: دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان نیز دچار انواع آلودگی‌ هاست.

وی اظهارداشت: اگرچه بعضی از انواع آلودگی از مناطق ساحلی و مستقر در خشکی نشات می ‌گیرند اما عامل عمده آلودگی در دریای خزر آلودگی نفتی است به دلیل اینکه دریای خزر حاوی ذخایر غنی انرژی (نفت و گاز) است و اقتصاد کشورهای جدا شده از شوروی سابق بر روی همین ذخایر بنا نهاده شده است.

این کارشناس مسائل زیست محیطی با بیان اینکه آلودگی نفتی دریای خزر روز به روز بیشتر خواهد شد، گفت: با توجه به اهمیت دریای خزر از نظر شیلاتی، اقلیمی و اقتصادی ضروری است که به موضوع آلودگی نفتی دریای خزر توجه ویژه ای شود.

وی در ادامه بر ضرورت راه های پیشگیری و مقابله با آلاینده های دریایی تاکید کرد و یادآورشد: اجرای طرح طبیعت گردی ساحلی و دریای، تعیین مناطق مستعد حفاظت، تدوین برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی و تدوین برنامه عملیاتی حفاظت و بهره برداری پایدار از تنوع زیستی دریایی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

به هر حال دریای خزر یکی از آب های مهمی است که توسط ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران احاطه شده است.

آب این دریاچه نیمه شور بوده و در  ۴۴ درصد از ظرفیت دریاچه های دنیا را در بر می گیرد، بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و از نظر اقتصادی نقش محوری برای کشورهای منطقه سواحل این دریا بازی می کند که هم از نظر منابع بیولوژیکی و هم از نظر انرژی حائز اهمیت است.

 IMG00405791 نماینده بندرانزلی بر ضرورت سرمایه گذاری با هدف گردشگری پایدار در سواحل خزر تاکید کرد

۸۰ درصد آلودگی دریای خزر متعلق به جریان آب از رودخانه ولگا است

میزان درآمد نفت دریای خزر در حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز است و این دریا افزون برهزار چاه نفت و ۱۰۰ سکوی نفتی دارد، ۸۰ درصد آلودگی دریای خزر متعلق به جریان آب از رودخانه ولگا و سایر رودخانه های غرب از جمهوری آذربایجان به دریای خزر است.

آلودگی درسواحل باکو و قزاقستان آن قدر زیاد است که تقریبا هیچ گونه ای از آبزیان در این مناطق که از نظر منابع غذایی و فعالیت های ماهیگیری بتوان روی آن حساب کرد، وجود ندارد که متاسفانه دلیل این امر کوچ آبزیان، آلودگی گسترده این مناطق بوده است.

دریای خزر بزرگترین دریاچه بسته جهان است که به مانند یک آبگیرلب شور بسته پذیرای انواع متعدد موجودات آبزی و گونه های متنوع و متفاوت ماهیان است.

به هر ترتیب توسعه شهر و شهرنشینی در کشورهای ساحلی دریای خزر که به رشد جمعیت و افزایش حجم پساب ها انجامیده تهدیدهای بالقوه ای را برای افزایش آلودگی دریای خزر ایجاد کرده که باید در این زمینه برنامه ریزی های اساسی انجام شود.

بدون شک رشد گردشگری در سواحل دریای خزر باعث رشد اقتصادی، صنعت گردشگری، هتلداری، راه ها، جاده ها و غیره از طریق جلب سرمایه گذار و رونق بخش خصوصی می شود اما در عین حال نباید از عوارض و آلودگی های زیست محیطی و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن غافل شد و از طرفی به دلیل نزدیکی کوه و دریا در مناطق شمالی نمی توان ساحل را بدون جنگل، مزرعه و زمین کشاورزی در نظر گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

Share