خانه های سازمانی مجلس تراکم تهران را بهم ریخت + سند و نقشه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طی سالهای گذشته و با افزایش ناگهانی قیمت زمین و مسکن، عده ای از نمایندگان و مسئولان مجلس به فکر تشکیل تعاونی مسکن افتادند تا با شکل گیری این تعاونی بتوانند برای خود و دیگر نمایندگان سرپناهی آبرومند و دائم تهیه کنند. در آن سالها که ابتدای دهه ۸۰ شمسی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طی سالهای گذشته و با افزایش ناگهانی قیمت زمین و مسکن، عده ای از نمایندگان و مسئولان مجلس به فکر تشکیل تعاونی مسکن افتادند تا با شکل گیری این تعاونی بتوانند برای خود و دیگر نمایندگان سرپناهی آبرومند و دائم تهیه کنند.

در آن سالها که ابتدای دهه ۸۰ شمسی را شامل می شد، ابتدا تعدادی از نمایندگان خبر از خرید قطعه زمینی در اطراف دانشگاه امام صادق (ع) خبر دادند که به علت وسعت مناسب آن می توانست هم تعداد قابل توجهی از نمایندگان و هم کارکنان مجلس را صاحب خانه کند.

اما این قطعه زمین بنا دلایلی به مالک آن پس داده شد و موسسین تعاونی مسکن مجلس برای خرید زمین به اطراف مجلس فعلی یعنی خیابان هایی چون ایران زمین رفتند اما در آنجا نیز موفق نشدند تا زمینی مناسب را خریداری کنند و در نهایت مکانهای دیگری چون “شهرک مخابرات” نیز مطرح شد.

پس از وقفه ای چند ساله، در نهایت زمینی مناسب در محدوده منطقه “سوهانک” تهران توسط برخی نمایندگان پسندیده شده و با همت جمعی از کارکنان و نمایندگان مجلس، طرح اجرای تعاونی مسکن مجلس کلید خورد.

5366_184

 

سوهانَک محله ‌ای است در شمال شرقی تهران که از جنوب به جاده مینی‌سیتی-لشکرگ و از شمال به دامنه جنوبی البرز و از سوی غرب به گردنه قوچک منتهی می‌شود. دهکده سوهانک حدودا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران اکنون جزئی از این شهر و محله‌ای از بخش شمیرانات تهران به شمار می‌ آید.

اما مشکلی که در زمینه ساخت این واحدها وجود داشت، عدم امکان ساخت ساختمانهای بلند مرتبه به دلیل نوع خاص کاربری این زمین ها بود که باعث بروز مشکلاتی در اخذ مجوز و ساخت این واحدها شده بود. به گزارش صبحانه در نهایت با پیگیری های برخی مسئولان، معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با ابلاغی به شماره “۳۰۰/۳۴۳۲۹ ” به محمدباقر قالیباف شهردار تهران و رییس شورای شهر پایتخت اعلام کرد که این شورا با بررسی وضعیت تعاونی مسکن مجلس شورای اسلامی در سوهانک، تصمیماتی را اخذ کرده است.

بر اساس این تصمیم که طبق نظر کمیسیون ماده ۵ شهرداری اتخاذ شده است، تغییر تراکم مسکونی اراضی مذکور به مساحت ۱۶ هزار مترمربع از پهنه ۲۴۱ R ( یعنی بافت مسکونی ارزشمند سبز) به مجتمع بلندمرتبه مسکونی مورد موافقت قرار گرفته شده است و طرح می تواند به صورت ۷ طبقه جهت احداث پارکینگ مورد نیاز، دو طبقه تجاری و ۲۶ طبقه مسکونی اجرا شود.

5367_141

 

اگرچه این طرح نیز مانند بسیاری دیگر از مصوبات شورای عالی شهرسازی، امری قانونی و مطابق ضوابط محسوب می شود اما هنگامی که نام مهمی چون مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای جمهوری اسلامی ایران در میان است، بهتر بود حساسیت بیشتری در انتخاب زمین به کار گرفته می شد تا نیازی به چنین مصوبات خاصی نباشد و بخش زیادی از مردم احساس نکنند وکلای ملت می توانند از تمهیدات ویژه ای برای اخذ مجوز ساخت مسکن بهره ببرند./صبحانه

Share