تغییر سیاسی مدیرعامل گیلانی آسمان

حسین اعلایی جانشین مدیرعامل گیلانی شرکت هواپیمایی آسمان شد / ربیعی به نفع اعلایی غش کرد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح دیروز با حکم وزیر تعاون و دفاه اجتماعی مدیرعامل گیلانی هواپیمایی آسمان جای خودش را به فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه داد. شرکت هوایی آسمان در ۱۵ ماه اخیر ۴ مدیر عامل با سبک های مختلف مدیریتی بر خود دید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاصبح دیروز با حکم وزیر تعاون و دفاه اجتماعی مدیرعامل  گیلانی هواپیمایی آسمان جای خودش را به فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه داد. شرکت هوایی آسمان در ۱۵ ماه اخیر ۴ مدیر عامل با سبک های مختلف مدیریتی بر خود دید. به هر حال با وجود تغییرات پیاپی مدیران عامل هواپیمایی آسمان در ۱۵ ماه اخیر، اما مشکل بدهی‌های این ایرلاین تبدیل به یک چالش اساسی شده است. شاید یکی از مسائلی که باعث شده آسمان لقب بدهکارترین ایرلاین کشور را یدک بکشد، تغییرات مدیریتی متعدد در این شرکت باشد که مجالی برای تثبیت برنامه‌ها نگذاشته است.

آسمان از جمله شرکت هواپیمایی به‌شمار می‌رود که همواره به‌عنوان یکی از بدهکارترین ایرلاین‌ها به شرکت پالایش و پخش بوده است.

آسمان جزو سه شرکت اول بدهکارانی بود که سال گذشته لیست آن توسط وزارت نفت رسانه‌ای شد تا شاید این شرکت در کنار ایرلاین‌های هما و ماهان متنبه شده و اقدام به تسویه حساب بدهی‌های میلیاردی خود کنند.

افشاگری وزارت نفت نه تنها تاثیری نداشت، بلکه رقم بدهی‌های سوختی ایرلاین‌های داخلی به‌طور تصاعدی افزایش یافت و در برهه‌ای از زمان از مرز ۶۰۰ میلیارد تومان عبور کند.

آسمان نیمه سال گذشته با حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بدهکارترین ایرلاین کشور معرفی شد، بدهی که به گفته مدیرعامل سابق آن تا پایان سال گذشته به ۱۵۰ میلیارد افزایش یافت. رحمتیان در این‌باره گفته بود: امسال نیز حدود ۸ درصد به میزان بدهی‌های آسمان افزوده شده است.

با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم هواپیمایی آسمان تا امروز حدود ۱۶۲ میلیارد تومان بابت دریافت سوخت به وزارت نفت بدهکار است.

از سوی دیگر این ایرلاین حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر بابت عوارض فرودگاهی‌، خدمات فرودگاهی و نشست و برخاست هواپیما و پارک در فرودگاه به شرکت فرودگاه‌های کشور بدهکار است که طبق توافق صورت گرفته بخشی از این بدهی به صورت نقدی پرداخت شده و بخش دیگری نیز به صورت تقسیط تا پایان سال تسویه خواهد شد.

93545

اما رحمتیان مدیرعامل سابق هواپیمایی آسمان درباره تسویه بدهی‌های میلیاردی سوخت نظر دیگری داشت؛ « بر اساس مصوبه دولت باید بدهی سوختی آسمان با هزینه‌های پرواز به مناطق محروم تهاتر شود، ما همه از بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم. مصوبه دولت در راستای جبران خدمات تکلیفی آسمان در گسترش پروازها به مناطق محروم بوده است. بر این اساس باید بخشی از بدهی سوختی هواپیمایی آسمان به وزارت نفت به عنوان تهاتر تقلیل یابد. اگر دولت نمی‌خواهد آسمان به مناطق محروم پرواز کند همه پروازهای سودآور را به ما بدهد.»

در سوی دیگر ماجرا شرکت پالایش و پخش نیز می‌گوید طرف حساب ما دولت نیست و کاری به مصوبه‌های آن نداریم. آسمان باید بدهی سوختی خود را پرداخت کند، چراکه مصوبه دولت ارتباطی سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی ندارد.

در ۱۵ ماه اخیر آسمان چهار مدیرعامل با سبک‌های مختلف مدیریتی را به خود دیده است. مرداد سال گذشته عابدزاده از مدیرعاملی آسمان برکنار و بابایی جایگزین وی شد.

خردادماه امسال بابایی برکنار و رحمتیان به جای وی بر صندلی مدیرعاملی تکیه زد. اما این پایان کار نبود، چراکه عدم رضایت صندوق بازنشستگی کشوری که بیشتر اختلاف سیاسی  از عملکرد رحمتیان میباشد سرانجام باعث شد وی برکنار و صندلی مدیرعاملی به حسین علائی پر حاشیه برسد.

در حال حاضر از ۳۳ فروند هواپیمای آسمان ۱۱ فروند زمینگیر هستند که این مسئله عملکرد این ایرلاین را تحت تاثیر قرار داده و شرایط زیانده بودن آنرا فراهم آورده است.

مدیرعامل سابق آسمان یک هفته پیش از برکناری از صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان تنها حامی هواپیمایی آسمان نام برد و گفت در ۵ ماه اخیر هیچ کمکی از منابع دولتی و غیر دولتی به ما نشده است اما با این حال علاوه بر هزینه‌های جاری و عمرانی تعهدات سال‌های گذشته را نیز پرداخت کرده‌ایم.

اما واقعیت آن است که دخل و خرج هواپیمایی آسمان با هم نمی‌خواند و اصرار بر انجام پروازهای غیرضروری به کشورهای دیگر به همراه تغییرات مدیریتی باعث شده تا امروز این ایرلاین بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی داشته باشد.

علائی از امروز رسما عهده‌دار سکان هدایت آسمان شده و باید با مشکلات متعدد آن دست و پنجه نرم کند، باید دید که آیا وی از عهده مدیریت این ایرلاین بر می‌آید؟

البته امروز ربیعی برای اعلایی سنگ تمام گذاشت و این امر در بین مدیران میانی آسمان ترسی ایجاد کرد که شاید با این همه تعربف و تمجید ضعف های اعلایی دیده نشود

علی ربیعی گفت : سردار علایی از سابقون انقلاب است و من امروز خوشحالم که در جایگاه معرفی یکی از السابقون انقلاب برای سمتی هستم که به‌واقع با سابقه و تخصص او سازگار است.

rabiee

وی افزود: خوشحالم کسی را در سمتی می‌گماریم که از السابقون است، نه از مسابقه‌دهندگان برای قدرت. هم از السابقون در جبهه و عرصه‌های انقلاب، و هم از اولین کسانی که در صنایع هواپیمایی نیروهای مسلح کار کرده‌اند و این صنعت را می‌شناسند، تأمین قطعات در شرایط تحریم را تجربه کرده‌اند، و حتی بر جزئیات فنی این صنعت نیز تسلط دارند.

وی تصریح کرد: همه  علایی را می‌شناسند. شخصی برآمده از خاندان روحانیت، از السابقون جبهه‌های دفاع مقدس، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه در سال ۱۳۶۴ ، دارای سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه و قائم‌مقامی وزارت دفاع، رئیس سابق سازمان صنایع هوایی، استاد دانشگاه، و مدیرمسئول سابق ماهنامه صنایع هوایی.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: سردار علایی اثبات یک فرضیه است. فرضیه من این است که می‌توان افراد متعهد و متخصص زیادی را در این کشور یافت و به‌کار گرفت.  علایی کسی است که هم تعهدش را به کشور و نظام ثابت کرده، و هم در صنعت هوایی متخصص است.

ربیعی افزود: اگر اکنون نیز بر ای انقلاب مشکلی پیش آید سردار علایی سینه خود را در دفاع از ولایت سپر می کند.

وی گفت: یکی از سیاست‌های من در چند ماه گذشته این بوده است که افرادی را برای سمت‌های مختلف و از جمله مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب کنیم که متخصص باشند و در سلامت و دلدادگی به خدمت کردن برای مردم شهره باشند.

وی درخصوص اهمیت خطوط هوایی گفت: ما کشور پهناوری داریم که سفرهای هوایی در داخل آن یکی از ضرورت‌های توسعه است. صنعت هوایی به دلیل همین پهناور بودن می‌توان بازار قابل قبولی داشته باشد. در ضمن، موقعیت ژئوپلتیک کشور می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در صنعت هوایی باشد.

ربیعی افزود: غیر از مسأله توسعه‌نیافتگی ناوگان و تأسیسات فرودگاهی، که زیان اقتصادی در پی دارد، حمل و نقل هوایی ما باید به مسائل ایمنی هم اهتمام بیشتری کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این حق هر ایرانی است که پرواز برایش تجربه لذت‌بخشی باشد و بیش از دغدغه‌های مربوط به سوار شدن به هواپیمای فرسوده و مسائل ایمنی، به پرواز امن و لذت بردن از آسمان فکر کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد با سیاست خارجی موفق دولت تدبیر و امید و پیروزی در جبهه دیپلماسی، تحریم‌های ظالمانه از جمله تحریم صنعت هوایی برداشته شود و بتوانیم با اتکا به توانایی‌های مدیریتی جناب آقای دکتر علایی، ارائه سطح بهتری از خدمات در پروازها را شاهد باشیم.

ربیعی گفت: امیدوارم که مدیریت علایی، توانایی‌های مدیریتی‌ و اقداماتی که برای کاهش هزینه‌های قابل صرفه‌جویی انجام می‌دهند، ضمن حفظ و ارتقای کیفیت پروازها، باعث بهبود وضع اقتصادی شرکت آسمان نیز بشود.

وی ابراز امیدواری کرد مجموعه نیروی انسانی هواپیمایی آسمان که مجموعه ای متخصص است بتواند با همدلی و هم افزایی این شرکت را به الگویی موفق تبدیل کند .

13920425215211207845313

وی بر لزوم کمک صندوق بازنشستگی به حل مشکلات این شرکت تاکید کرد.

در این مراسم علایی نیز طی سخنانی با تشکر از پرسنل شرکت آسمان گفت: فرصت خدمت یکی امتحان الهی است و امیدواریم بتوانیم در این عرصه خدمتگزار جامعه باشیم.

وی بالاترین سرمایه شرکت آسمان را نیروی انسانی آن دانست و یادآور شد: با همدلی و همکاری می توانیم کیفیت خدمات را ارتقا دهیم ./تسنیم

 

Share