حاشیه‌های حضور روسای جمهور در دانشگاه‌ها

آتش کشیدن عکس احمدی‌نژاد / جنجال‌آفرینی برای خاتمی / حضور کم حاشیه روحانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حضور روسای جمهور در دانشگاه‌ها در طول ادوار مختلف با حواشی زیادی همراه بوده است که باعث ماندگاری بیشتر روز ۱۶ آذر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبروز حسن روحانی برای دومین بار درابتدای دولتش، راهی دانشگاه شد تا رودروی دانشجویان به بررسی شرایط  کشور در ۱۰۰ روز نخست دولتش بپردازد.

ImageThumb2 (1)

روحانی برای دومین بار پس از سپری شدن بیش از ۱۰۰ روز از دولت تدبیر و امید راهی دانشگاه شد. حسن روحانی بر خلاف بار اول که راهی دانشگاه تهران شده بود، اینبار  در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به سخنرانی و تشریح عملکرد دولت خود پرداخت.

 

رئیس جمهور روحانی در این دو دیدار، که در میانه مذاکرات ژنو و پس از گزارش ۱۰۰ روزه انجام شد، به ارائه گزارش از پرونده هسته‌ای و شرایط اقتصادی کشور پرداخت اما در این میان دانشگاه و و شرایط دانشجویان، درصد بیشتری از متن سخنرانی روحانی را به خود اختصاص داده بود. رئیس دولت یازدهم به دانشجویان اطمینان داد که از امنیتی شدن دانشگاه جلوگیری خواهد کرد. چهره خندان، پاسخ‌های دیپلماتیک و آرامش رئیس جمهور، مهم‌ترین ویژگی رئیس دولت یازدهم در این دو دیدار بود.

جلسات دانشجویی روحانی بر خلاف دو رئیس جمهور پیشین ایران با حواشی کمتری همراه بوده است، حواشی که جلسات ۱۶ آذر خاتمی و احمدی نژاد را در ایران ماندگار کرده است.

در جدول زیر به تعداد حضور هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی،  مهم ترین محورهای سخنرانی روسای جمهور پیشین ایران در دانشگاه‌ها توجه کنید:

 

نام

تعداد حضور

دانشگاه

محور سخنان

بخشی از سخنان

 اکبر هاشمی رفسنجانی

۲ بار

اجتماع دانشجویان بسیجی دانشگاه​های علوم پزشکی کشور

دانشگاه امیر کبیر

شاید بی حاشیه ترین حضور یک رئیس جمهور در دانشگاه به هاشمی رفسنجانی اختصاص دارد.

سخنرانی در مورد شرایط کشور بعد از جنگ، بحران‌های پیش روی ایران و تلاش‌های دولت سازندگی محورهای اصلی سخنرانی وی بوده است.

حضور بسیجیان در دانشگاه‌ها نوید حضور اسلام و انقلاب در آینده کشور است»؛ هاشمی در این دیدار تأکید کرد که «دانشجویان بسیجی باید به همگان ثابت کنند که بسیج در همه صحنه ها از جمله صحنه علم و دانش نیز سرآمد است.

حضور دانشجویان دختر بسیجی همسنگ حضور برادران و مردان بسیجی نشان از عدالت و آزادی و صحت و سلامت راه انتخابی آنان است.

سید محمد خاتمی

۴ بار

 دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه  تهران

می‌شود ازحضور خاتمی در دانشگاه به عنوان جنجالی ترین دوران دانشگاه‌ها نام برد.

آزادی مدنی، آزادی مطبوعات،   شرایط کشور،  درگیری‌های سیاسی، مطالبات دانشجویی از مهم‌ترین محورهای سخنان خاتمی در این دوران بوده است.

ما با انقلاب از وابستگی سیاسی و عملی رهایی پیدا کردیم و امروز برای خودمان تصمیم می‌گیریم و حتی اگر اشتباه کنیم خودمان اشتباه می‌کنیم و از بیرون بر ما تحمیل نمی‌شود.

اگر کسی از چارچوب قانون بیرون برود، برخورد می‌کنم و به قانون کشاندن نیز از طریق قانون خواهد بود.

وقتی ما می‌گوئیم میان ما و امریکا دیوار بلند بی اعتمادی است، شعار نمی‌دهیم. ملت ایران احساس می‌کند از ۲۸ مرداد ۳۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی ها بر سرنوشت ما مسلط بودند و آیا این ملت حق ندارد خسارات وارده و تحقیرها و توهین های روا داشته شده در این مدت را ناشی از سیاست های آمریکا بداند؟… مسئله دشمنی ما با امریکا نیست، بلکه مهم تر از آن یک فلسفه و دیدگاه است که این ملت ذلت را نمی‌پذیرد و اساس روابط میان ملت ها را احترام متقابل می‌داند.

خوشبختانه جامعه دانشگاه ما با تدبیر و شکیبایی راه خود را از آشوبگران جدا کرد.

از روند پیگیری پرونده کوی دانشگاه شخصا راضی نیستم، و انتظار دارم با سرعت عمل و دقت بیشتری این پرونده بررسی شود که متهمان بعد از مدتی طلبکار نشوند و دانشجویان نیز بدهکار نشوند.

من در حیطه سه قوه، تذکر و اخطار دادم اما تعبیر “‌جلوگیری از قوه قضاییه را نمی پسندم”؛ این قوه مستقل است و طبق تشخیص خودش عمل می‌کند… اگر زمانی دیدید که رئیس جمهوری می‌خواهد نظرش را بر قوه خودش یا دیگر قوا تحمیل کند بدانید گام در راه دیکتاتوری گذاشته است.

اگر بنای شما بر این است که من حرف نزنم من پا می‌شوم و می‌روم. اگر به من حق می‌دهید که حرف بزنم لطفا ساکت باشید و هرکس نمیخواهد برود بیرون تا کسان دیگر بیایند داخل.

انشاءالله بعد از من کسانی خواهند آمد که خوب عمل خواهند کرد.

محمود احمدی نژاد

۲ بار

دانشگاه امیر کبیر

دانشگاه تهران

اولین حضور او در دانشگاه، با حواشی زیادی روبرو بود که از آتش کشیدن عکس او تا درگیری بین طرفداران و مخالفان رئیس دولت نهم همراه بود. همین حواشی باعث شد که احمدی نژاد تنها یک بار دیگر دانشگاه را تجربه کند.

عدالت محوری، مخالفت با آمریکا، اعتراض به سیاست‌های دولت‌های قبلی و پاسخ به حواشی دانشجویان از مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس دولت نهم بود.

شعار همه دانشجویان و افتخار آنها این است که دیکتاتوری را در هر لباسی می‌شناسد و سرکوب می‌کند و امروز هم بزرگترین دیکتاتوری آمریکا است که لباس حقوق بشر بر تن کرده است… دانشجویان آگاه ما در همه صحنه‌ها خواهند ایستاد.

یکی از ویژگی‌های دانشجویان تحمل سخنان دیگران است و شما باید نشان دهید که دانشجو آگاه است، می‌میرد، اما از بیگانه ماموریت نمی‌پذیرد.

کسانی که حنجره‌های خود را علیه آمریکا پاره می‌کردند به محض آنکه به نان و نوایی رسیدند، به ملت پشت کردند که جریانات وابسته به لیبرالها، مارکسیست‌ها و منافقین همه این گونه بودند و دانشجویان مسلمان را به ساواک لو می‌دادند تا رها شوند… ما دیکتاتوری را چشیده‌ایم و برای از بین رفتن آن انقلاب کرده‌ایم و بدانید تا هزار سال دیگر هم هیچکس حتی به نام آزادی نمی‌تواند در این کشور دیکتاتوری برپا کند، چرا که تن ملت ما زخمی از گروهک‌های وابسته به آمریکا و شوروی است.

پیشگامان ما در راه دفاع از آزادی حقیقی و عدالت مانند شهید رجایی جان و تنشان را سوزاندند و افتخار امثال بنده رسیدن به آن جایگاه و سوختن در راه تعالی این ملت است. آمریکایی‌ها بدانند ما اگر هزار بار هم بسوزیم، یک سانتی‌متر از آرمانهایمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

زمانی که من بحث هولوکاست را مطرح کردم عناوین خلاف زیادی به من دادند که حتی در یک نشریه غربی ۱۶عنوان از جمله تروریست، دیکتاتور و تیر خلاص‌زن به من داده بود اما همگان می‌دانند که دیکتاتور بزرگ آمریکاست و احمدی‌نژاد یک دانشجو است که تا آخر نیز دانشجو باقی خواهد ماند.

حسن روحانی

 ۲بار

دانشگاه تهران

دانشگاه شهید بهشتی

روحانی در ۱۰۰ روز نخست خود دوبار به دانشگاه رفت و در سخنان خود به پرونده هسته‌ای، مسائل اقتصادی و مشکلات دانشجویان اشاره کرد.

دولت تدبیر و امید همانطور که در ابتدا اعلام کرد در پی تعامل سازنده با جهان است و بر این پایه استوار می‌ایستد.

بنابراین دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایت‌های ایشان و مجموعه دولت، همچنین با حمایت قاطع ملت ایران اولین قدم موثر را در طول ۱۰۰ روز اول در زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان به نفع ملت و کشور برداشت.

همه اشتباهات ما در سالهای گذشته این بود که در اقتصاد و سیاست خارجی دانش‌بنیان نبودیم و از دانشگاه استفاده نکردیم و از متخصصین و صاحب‌نظران بهره نبردیم.

بزرگترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده مساله اشتغال دانشجویان است.

دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با یک خزانه خالی و انبوه  بدهکاری روبرو بوده است.

این افتخار ما و شما ، مربوط به ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری است اما دولت از این فضا برای حل معضلات کشور استفاده خواهد کرد.دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با یک خزانه خالی و انبوه  بدهکاری روبرو بوده است

 

/نامه نیوز

 

Share