شمشیر استعفای نمایندگان برای اولین بودجه دولت روحانی بلند شد

جنجالی‌ترین استعفاهای مجالس ۹ گانه + جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تنها دو روز بعد از ارائه اولین لایحه بودجه دولت یازدهم، اعتراضات مجامع استانی نمایندگان به بودجه‌های منطقه‌ای اختصاص یافته در این لایحه با چاشنی استعفا همراه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  تنها دو روز بعد از ارائه اولین لایحه بودجه دولت یازدهم، اعتراضات مجامع استانی نمایندگان به بودجه‌های منطقه‌ای اختصاص یافته در این لایحه با چاشنی استعفا همراه شد.

به گزارش دیارمیرزا ، مجمع نمایندگان استان خوزستان شامل ۱۸ نماینده اولین تهدید به استعفا را امروز در صحن مجلس مطرح کرد، به دنبال آن محمد قسیم عثمانی نماینده بودکان و ۹ نماینده استان لرستان از درخواست استعفای خود به هیات رییسه به دلیل بی توجهی بودجه ای دولت به استان‌های متبوعشان خبر دادند. گرچه مصری سخنگوی دولت عنوان کرده است هنوز استعفایی به هیات رییسه نرسیده و یوسفیان ملا از تلاش هیات رییسه برای حل این مشکل خبر داده است اما نفس این اقدام نمایندگان علامت تعجبی بزرگی را در مقابل بهارستان نشینان قرار داده است.هرچند عمر تهدیداتی از این قسم بین مجلس و دولت تنها به این دولت و مجلس خلاصه نشده و قدمتی به اندازه عمر پارلمان در ایران دارد، اما مروری اجمالی بر موارد مشابه بیانگر آن است که عملا هیچ جدیتی برای عملیاتی کردن این استعفاها وجود نداشته است. چه آنکه مجلس هشتم به نوعی رکوردار این نوع تهدید به استعفاها به دلیل مشکلات پیش آمده از سوی مسئولان اجرایی بود اما تنها یک مورد به مرحله نهایی رسید و نماینده استعفا دهنده به دلیل مخالفت مجلس در سمت خود ابقا شد.هرچند نمایندگان استعفادهنده نیت خود از این اقدام را پیشبرد وظایف نمایندگی می دانند، اما مخالفان این اقدام نیز براین اعتقادند که استعفای نمایندگان پارلمان و وکلای ملت به دلیل ضعف مسئولان اجرایی چیزی نیست جز یک موضع منفعلانه. چه آنکه از این منظر وکلای ملت باید از جایگاه نمایندگی و نظارتی از موضع فرادستی در قبال مسئولان اجرایی از حق و حقوق مردم تا جای ممکن دفاع کرده و تلاش خود را مصروف پاسخگو ساختن و کارآمد کردن دستگاه اجرایی کنند و تهدید به استعفا ساده‏ترین راه برای کنار کشیدن از مسئولیت نظارتی از موضع ضعف و انفعال خواهد بود.

استعفا به دلیل ترور مسئولان اجرایی کشور

مجلس اول متنوع‌ترین و سیاسی‌ترین مجلس در طول حیات جمهوری اسلامی از آغاز تا به امروز خوانده می‌شود، چه آنکه این مجلس با مشکلاتی از جمله ناامنی کشور در سال‌های اولیه انقلاب و جنگ هشت ساله ایران و عراق روبه رو بود. طی چهار سال ۳۲ نفر از نمایندگان مجلس ترور شدند و به شهادت رسیدند. از طرف دیگر ترور مسوولان مملکتی و جایگزینی نمایندگان به جای آنها باعث استعفای ۱۷ نفر از نمایندگان شد. چهار نفر از نمایندگان هم به دلیل آنچه از سوی مجلس غیبت بیش از یکصد ساعت عنوان شد، مستعفی شناخته شدند.استعفای دسته‌جمعی نمایندگان مجلس ششم؛ سیاسی ترین نوع استعفای پارلمانی
ماجرای استعفای عبدالمجید شرع پسند نماینده کرج در مجلس سوم هم از جمله استعفاهای پرسروصدا بود. وی ۱۱ تیر ۱۳۶۸ در نطقی استعفای خود را به نمایندگان ملت و رئیس مجلس تقدیم کرد. نطق شرع پسند و دلایل او برای استعفا با واکنش‌های تند نمایندگان روبه رو شد و در نهایت در ۱۸ تیرماه ۱۳۶۸ و در شرایطی که خود در مجلس حضور نداشت با رای نمایندگان، مستعفی شناخته شد. هرچند جنس استعفاها تا پیش از مجلس ششم بیشتر به دلیل پذیرش سمت دولتی صورت گرفته بود اما جنس استعفای دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم متفاوت از دیگر استعفاها بود، آنجا که بیش از ۱۰۰ نماینده در واکنش به رد صلاحیت نمایندگان این مجلس از سوی شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس هفتم از سمت خود استعفا دادند؛ استعفایی جنجالی و خبرساز! اما از آنجا که مجلس ششم ماه‌های پایانی خود را می گذراند و بررسی لایحه بودجه سال ۸۳ در دستور کار مجلس بود، امکان بررسی همه استعفانامه ها فراهم نشد و تنها متن چند استعفانامه بررسی شد که به موجب آن استعفای فاطمه حقیقت‌جو، محسن آرمین و رجبعلی مزروعی تصویب شد.عدم اعلام وصول طرح سوال از احمدی‌نژاد، مطهری را وادار به استعفا کرد
سنگ بنای استعفاها در مجلس هشتم با استعفای روح الله حسینیان گذاشته شد. لیدر حامیان دولت در مجلس هشتم در اعتراض به ابقای علی‌اکبر محتشمی‌پور به عنوان یک چهره اصلاح طلب در ریاست کمیته دفاع از ملت فلسطین بعد از حوادث سال ۸۸ استعفا داد که در نهایت با پادرمیانی علی لاریجانی و برکناری محتشمی پور این استعفا پس گرفته شد. در این مجلس در مواردی طرح استعفا از سوی برخی نمایندگان مطرح می شد اما در نهایت این استعفای علی مطهری نماینده تهران بود که تا مرحله آخر پیش رفت. وی در اعتراض به آنچه تعلل و ممانعت هیات رییسه از اعلام وصول طرح سوال از رییس جمهوری عنوان می‌کرد طرح استعفای خود را تقدیم هیات رییسه کرد اما در نهایت بعد از بررسی در صحن علنی با مخالفت نمایندگان روبرو و در سمت خود ابقا شد.مجلس نهم اما در شرایطی کار خود را آغاز کرد که عملکرد محمود احمدی نژاد در ۷ سال گذشته خصوصا در عرصه اقتصادی با انتقادات زیادی روبرو بود شاید از همین رو بود که وکلای مجلس نهم از همان ابتدا از موضع نظارتی با بکارگیری اهرم هایی چون تذکر، سوال، برگزاری جلسات غیرعلنی و در نهایت استیضاح سعی در پاسخگو کردن دولت را داشته‌اند اما دولتی که رویه را بر پافشاری بر تصمیمات خود و قانون گریزی گذاشته است تاکنون در برابر هیچ یک از این اهرم ها سر فرود نیاورده است. هادی قوامی نماینده اسفراین از جمله نمایندگانی بود که به دلیل بی توجهی مسئولان اجرایی دولت سابق به بودجه حوزه انتخابیه اش استعفا داد اما این استعفا نیز به سرنجام نرسید.

هفته گذشته نیز مهدی سنایی نماینده نهاوند به خاطر پذیرش مسئولیت سفیری ایران در روسیه استعفای خود را تقدیم مجلس کرد که با موافقت نمایندگان روبرو شد.

و حال امروز گویی روزی دیگر از استعفاها در مجلس بود.  استعفاهای نمایندگان مجلس نهم اینبار دولت یازدهم را مخاطب قرار داده است. تا شاید تاکتیکی باش برای دریافت امکانات بیشتر برای حوزههای انتخابیه یا فراری رو به جلو برای محق نشان دادن خود و مقصر جلوه دادن دولت یازدهم.

در جدول زیر به مهمترین استعفاهای مجالس هشت گانه اشاره شده است؛

68fc5167-6cfd-4f02-a283-4f50f5c0003b
f33c3d3b-c661-43c6-ab7a-bb6a02cda43c
 37eca2d9-fe1b-4049-b810-b1a10409d38b (1)
edad6afa-d0ce-4ef6-a167-72192bf859d7
00dbfb2a-ae07-4180-a223-a9505dcae0a8
71c94cab-f257-4761-a343-c60e4dc6df89
Share