یادداشت عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور

جناب آقای دکتر فانی “در آموزش و پرورش گیلان چه می گذرد ؟

آقای دکتر فانی، آیا استفاده از نیروهای بازنشسته در اداره کل مجاز است یا خیر ؟ اگر مجاز است چرا برخی ها در واپسین روزهای سال و بدون اطلاع و با داشتن علاقه به ادامه خدمت از مدیریت کنار گذاشته و بازنشسته شده اند و اگر اینگونه نیست چگونه از نیروهای بازنشسته در سمت های مدیریتی تا چند سال استفاده می شده است و شاید هم اکنون هم استفاده می شود . آیا این مصداق یک بام و دو هوا نیست ؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این یادداشت توسط مهرداد حسینی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور در اختیار تحریریه دیارمیرزا قرار گرفته است 98


در آغاز سخن نوشته ام را مزین می کنم به کلام نورانی مقام معظم رهبری که فرمودند :

 “برخی احزاب و گروه های سیاسی برای اهداف کوتاه خود مدت خود به معلمان توجه مقطعی می کنند اما در نگاه نظام، جامعه فرهنگیان، سیاسی نیست البته احزاب و جناح ها و جمعیت های سیاسی همیشه برای اهداف کوتاه مدت، برای فلان انتخابات ،فلان گزینش به آموزش و پرورش توجه ویژه ای داردند اینها چیزهای بسیار کم اهمیتی است اینها کوچک کردن نقش آموزش و پرورش و معلم مدرسه است” ۱

  اگرچه در این ایام خیلی راغب نبودم در زمینه آموزش و پرورش گیلان مطلبی بنویسم لیکن نگرانی مستمر از روند امور مرا مکلف کرد تا با عالی ترین مقام مسئول وزارتی که هدایت یک پنجم آحاد این مردم که جملگی از کودکان ،نوجوانان وجوانان این مرز و بوم هستند را بر عهده دارد دوستانه درد دلی را بنگارم تا انشاا…مورد بررسی قرار گیرد.

 چناب آقای وزیر :

به روشنی می دانید که در تابستان هر سال پروژه ای در آموزش و پرورش به مرحله اجرا گذاشته می شود که جمله فعالیت های آن معطوف به ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید است . مهری که سرشار از نشاط و شادمانی است . دانش آموزان خصوصا در دوره ابتدایی شور و شوق وصف ناپذیری داشته و روز شماری می کنند تا مدارس باز شوند . دانش آموز در روز بازگشایی و در راه مدرسه چند بار به ظاهر و لباس زیبای مدرسه ای اش نگاه می کند و از آن لذت می برد . پدران ومادران آنان را همراهی می کنند و چه بسا اشک های شوقشان با اشک معصومانه فرزندشان همزمان بر گونه ها جاری می گردد.

حال این سوال مطرح است که در استان گیلان برای پدید آمدن چنین روز مبارکی که دوربین های بیشماری صحنه های بیاد ماندنی از آنرا شکار کرده و بخاطر میسپارندچه گامهای موثری برداشته است .

شاید عزل و نصب ها در حوزه های مدیریتی بعد از روی کار آمدن وزرا امری طبیعی و بدیهی باشدو عموما هم انجام شده و می شود امادرآموزش و پرورش که هر تصمیمش مستقیما بر معلم و مدرسه و اولیا و دانش آموز اثر می گذارد باید سنجیده و هدفمند صورت گیرد

لازم است این سوال از مدیر کل آموزش و پرورش گیلان مطرح شود که در دوره وزیری که خود را از لحاظ فکری همسو با آن می دیدند چه شد که یکباره بیش ازنیمی از روسای ادارات وبعضا معاونان آنها در آستانه مهر سال گذشته عزل شدند . روسایی که حتی برخی منصوب خودایشان هم بودند و بدون هیچ مذاکره، مقاومت و دلیل و توجیهی آنان را عزل کرده و آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی با چالش جدی قرار گرفته است. چه می شد اگر صبوری می کردند تا قطار آموزش و پرورش ضمن شروع مهری پر امید ونشاط در ریل خود قرا ر گیرد سپس جابجایی های مد نظر البته غیر ضرور ایشان در ماههای پس از مهرانجام نماید.(همان کاری که حضرتعالی با درایت خاصی در تابستان امسال از آن جلو گیری نمودید.)

نکته اینجاست در برخی مناطق چون رییس اداره ای که بتواند جایگزین رییس فعلی شود وجود نداشته است فقط به عزل رییس اکتفاشده و بعضا مناطقی ازدو تا هشت ماه بدون رییس و با سرپرستی یکی از معاونین اداره شده است .

آیا به راستی جلب نظر افرادونادیده انگاشتن سرنوشت هزاران دانش آموز وکم توجهی به معلمان و آموزش و پرورش کاری سیاسی نیست ؟ آیا این خانه تکانی ها کار سیاسی تلقی نمی شود ؟ نکته جالب تر اینجاست که در عزل روسا بعضا دو یا سه رییس همجوار در یک روز عزل می شوند تا معاون اداره کل که در مراسم تودیع و معارفه حصور پیدا می کرد دچار درد سر نشده و یک مسیر را دوبار طی نکند، شوخی ِ تلخی که البته کاملا جدی و واقعی است .

مقام عالی وزارت:4898-450x257

متاسفانه آموزش و پرورش میدانی بر حفظ و بقائ افراد مبدل گشته و با تمکین به نظرات خارج از مجموعه آموزش و پرورش فرصتی برای حضور بیشتر تلقی میشود . آیا به راستی کنار گذاشتن مدیران کار آمد ادارات (با آنهمه دوره های تخصصی وهزینه های ملی انجام شده) و حتی ممانعت در ارائه مسئولیت های خرد بعدی و عدم ارائه تدریس به آنان و استفاده بصورت نیروی مازاد چه توجیهی دارد ؟

جنابعالی به خوبی مطلعید که حوزه های تخصصی در آموزش و پرورش هستند که باید از نیروی تربیت شده خود استفاده شود متاسفانه ایشان به جهت لحاظ داشتن برخی ملاحظات در اداره آموزش و پرورش تخصصی استان فردی غیر متخصص را که بعضا با واکنش منفی مجموعه هم روبرو شد منصوب کرد ه وآیا این بی مهری به دانش آموزان مظلوم آن حوزه در استان نیست ؟ چه کسی جواب این کم توجهی به خادمان عزیز آن مجموعه مهربان را خواهد داد .

 آقای دکتر فانی :

جنابعالی به عنوان چهره ای که تجارب فراوان و ارزنده همه سطوح آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارید مستحضرید که بازدید از مدارس و دیدار چهره به چهره باهمکاران چقدر در روحیه آنان تاثیر داشته و انرژی مضاعفی را در وجود آنان ایجاد می کند . اینک از آقای مدیرکل است سئوال می شود که در طی نزدیک به ۵ سال مدیریت استان گیلان آیا فقط ده/۱۰ درصد مدارسا ستان را بازدید داشته اند ؟بعید به نظر میرسد.

در استان گیلان که استاندار فهیم آن آقای دکتر نجفی اخیرا و شاید کمتر از دو ماه است که منصوب شده است با آن همه مشغله کاری ودغدغه های فراوان از اکثر شهرستان هاو مناطق استان بازدید داشته و از نزدیک شاهد وضعیت آنان بوده و در محافل مختلف شان حضور پیدا کرده است . و همچنین بوده حضور استاندار پیشین که با ویلچر جانبازی اش به دفعات از شهرها ومناطق تابعه دیدار داشته است پس چطور می شود آقای مدیرکل در طی حدود پنج سال سال به برخی از شهر ها فقط یک بار آن هم به قدر حضور در نشست اداری یا جلسه مدیران شرکت کرده باشد . آیا این کم لطفی به آموزش و پرورش نیست ؟ چه کسی پاسخ این بی مهری را خواهد داد و آیا دوری از فضاهای آموزش و ادارات در تصمیم گیری های ایشان تاثیر نگذاشته است .

جنابعالی به خوبی واقفید اجرای هر برنامه ای باید مبتنی برتفکر واندیشه باشد وچنانچه غیر این محقق شود مسولیتش متوجه مجریان آن خواهد بود. یکی از مواردی که همه دلسوختگان به آموزش و پرورش حتی حضرتعالی هم از آن گله دارید اجرای شتابزده نظام ۶-۳-۳ است که باید اشاره شود در استان گیلان گل های پاک بوستان تعلیم وتربیت در حالی وارد پایه ششم شدند که معلم تربیت شده خود را نداشته واز نیروهای قراردادی کار معین مستقر در استان در تدریس ابتدایی استفاده شده است .تا بتوانند کمبود ها پوشش دهند .

آیا آقای مدیرکل جواب این دانش آموزان عزیز وخانواده های آنانرا چگونه خواهد داد .؟آیا براستی حضور چنین معلم آموزش رسمی ندیده را برای فرزند خود می پذیزفته است.؟

 آقای وزیر:

چنانچه مستحضرید در قبل برخی سرانه های دانش آموزی به صورت متمرکز واریز می شده است واز این مسیر درصد قابل توجهی به مدیران کل واگذار شده تا بنحوی شایسته به جبران نیاز های مناطق پرداخته شود . انتظار دارد بررسی کنند که این مبالغ قابل توجه را آقای مدیر کل به جه مناطق و به چه نیاز های ضروری وبه چه مقدار توزیع کرده اند.نگارنده شرایط سخت برخی مدارس را از حیث کمبود وسایل گرمایشی وسختی روزهای سرد زمستان که با تکدر خاطر شدید اولیا ٰ .دانش آموزان وهمکاران بوده را مشاهده کرده است که متاسفانه از آن سرانه ها برخوردار نشدند .

آیا استفاده از نیروهای بازنشسته در اداره کل مجاز است یا خیر ؟ اگر مجاز است چرا برخی ها در واپسین روزهای سال و بدون اطلاع و با داشتن علاقه به ادامه خدمت از مدیریت کنار گذاشته و بازنشسته شده اند و اگر اینگونه نیست چگونه از نیروهای بازنشسته در سمت های مدیریتی تا چند سال استفاده می شده است و شاید هم اکنون هم استفاده می شود . آیا این مصداق یک بام و دو هوا نیست ؟

همه ی ما در پیشگاه خداوند بزرگ مسئول و به خون پاک و مطهر شهدا بدهکاریم و در این ایام عزای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) ضمن درخواست بررسی وپیگیری امیدواریم همواره در سایه توجهات ائمه هدی سلام ا… علیهم اجمعین و بهره مندی از رهنمود های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب بتوانیم در مسیری که خشنودی حضرت حق تعالی باشد حرکت نماییم . ان شاا…

پاورقی : ۱ .بیانات مقام معظم رهبری با معلمان کرمان – ۸۴/۲/۱۲

                                            عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور

انتهای پیام/
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی  و یادداشت های افراد لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

Share