عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

جعفرزاده: ۷۶ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در سال‌های گذشته هدفمندی یارانه‌ها به صورت سلیقه‌ای اجرا شده، گفت که شعارهای عدالت‌محورانه عملیاتی نشده چراکه در حال حاضر ۷۶ میلیون نفر به طور مساوی یارانه دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: متاسفانه در طول سه سالی که از اجرای هدفمندی یارانه‌ها گذشته، در این رابطه سلیقه‌ای عمل شده و در واقع هدفمندی از مدار قانون خارج شده است. بنابراین معتقدم که ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها صرفا برگشت به قانون است.

وی افزود: افزایش حجم نقدینگی، افزایش نرخ تورم، بی‌اثر بودن حذف یارانه از حامل‌های انرژی از جمله مشکلات عدیده‌ای است که در پی انحراف از قانون هدفمندی برای کشور ایجاد شد و در واقع اجرای هدفمندی نتوانست توان دولت را در ارائه خدمات افزایش دهد.jafarzadeh5

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طی سه سال بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پوشش کمیته امداد افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۶ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند! و ۷۶ میلیون نفر به طور مساوی یارانه دریافت می‌کنند بنابراین شعارهای عدالت‌محورانه اصلا عملیاتی نشد.

جعفرزاده یادآور شد: من در زمان تصویب قانون هدفمندی در مجلس نبودم اما قانون را کامل می‌دانم و معتقدم اشکال عمده‌ای که باعث شد هدفمندی در اجرا موفق نباشد و هزینه‌ای به کشور تحمیل شود، ناشی از عدم اجرای قانون است بنابراین اگر بخواهیم به سال‌های گذشته به عنوان تجربه نگاه کنیم باید به قانون برگردیم

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه بررسی بودجه بدون احکام هدفمندی خلاف قانون است، گفت: اصل ۵۳ قانون اساسی بر یکپارچگی بودجه تاکید دارد و بودجه را نمی‌توان چند تکه ارائه کرد. دولت هم وعده داده که عن‌قریب لایحه هدفمندی را به عنوان ضمیمه بودجه ارائه می‌کند. این لایحه باید ارائه شود وگرنه بررسی بودجه خلاف قانون اساسی است.

نماینده مردم رشت با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کند، خاطرنشان کرد: اینکه هدفمندی یارانه‌ها در بودجه پیش‌بینی نشود، به معنی توقف هدفمندی است و با اصل یکپارچگی بودجه هم مغایر است.

جعفرزاده درباره تبعات به تاخیر افتادن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، اضافه کرد: در این صورت زحمتی که کشیده شده و تنش‌های اولیه مثل آتش زدن پمپ بنزین‌ها و هزینه‌هایی که بر کشور تحمیل شد به باد می‌رود و دیگر اینکه هزینه جدید برای کشور ایجاد می‌شود. این در حالی است که هدفمندی در راستای برنامه تحول اقتصادی و یکی از هشت برنامه بود که باید هزینه‌های دولت را کاهش می‌داد اما اکنون هزینه جدیدی روی دست دولت گذاشته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی توقف اجرای هدفمندی را غیرمنطقی، غیرعاقلانه و خلاف مصلحت دانست و تاکید کرد: ما کماکان به اجرای هدفمندی با شیب ملایم اعتقاد داریم. اگرچه باید فرصت پنج ساله‌ای که در قانون برای تکمیل هدفمندی پیش‌بینی کرده بودیم را به دلیل شرایط اقتصادی تمدید کنیم زیرا زمانی که برنامه پنجم را نوشتیم و آن تصمیم را گرفتیم، تحریم وجود نداشت، بنابراین در آن بازنگری کنیم و زمانش را اضافه کنیم اما مجاز به تعطیلی هدفمندی یارانه‌ها نیستیم./ایسنا

Share