اعضاي اتاق از گزينه‌هاي مناسب انتخابات آينده مي‌گويند

جانشین نهاوندیان چه کسی خواهد شد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ۲۶ آبان ماه، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران از هیات نمایندگان درخواست کرد تا با موافقت آنها بتواند از ریاست پارلمان بخش خصوصی کناره‌گیری کند. البته پیش از اعلام نظر قطعی نهاوندیان در آخرین جلسه هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی مبنی بر اینکه وی نمی‌تواند در دو سمت فعلی خود(مسئول دفتر رئیس‌جمهور،ریاست اتاق بازرگانی ایران) حضور داشته باشد جلسات حل و عقد با هیات رئیسه اتاق ایران و برخی از اعضای اتاق‌های شهرستان‌ها برگزار شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  ۲۶ آبان ماه، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران از هیات نمایندگان درخواست کرد تا با موافقت آنها بتواند از ریاست پارلمان بخش خصوصی کناره‌گیری کند. البته پیش از اعلام نظر قطعی نهاوندیان در آخرین جلسه هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی مبنی بر اینکه وی نمی‌تواند در دو سمت فعلی خود(مسئول دفتر رئیس‌جمهور،ریاست اتاق بازرگانی ایران) حضور داشته باشد جلسات حل و عقد با هیات رئیسه اتاق ایران و برخی از اعضای اتاق‌های شهرستان‌ها برگزار شده بود.

3536_299با استعفای نهاوندیان از ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس جدید پارلمان بخش خصوصی آغاز شده است. اما اعضای هیات نمایندگان نظرات متفاوتی درخصوص ریاست اتاق دارند.

چگونگی انتخاب رئیس جدید 

طبق آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره هیات نمایندگان، اگر یکی از اعضای هیات رئیسه استعفا دهد یا برکنار شود یا فوت کند،‌ برای همان سمت و برای باقی ماندن تا انتهای دوره از بین هیات نمایندگان انتخابات انجام می‌شود. یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با توضیح چگونگی انتخاب رئیس جدید اتاق به تهران امروز می‌گوید: «اگر یک رئیس یا نایب رئیس یا خزانه‌دارو…سمتی از سمت‌های اتاق برکنارشود، فوت کند یا استعفا دهد، عینا برای همان سمت از بین تمام اعضای اتاق رای‌گیری می‌شود.» در حال حاضر اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حدود ۴۰۰ نفر هستند و به گفته «مسعود دانشمند» برای انتخاب رئیس جدید از بین تمام اعضا رای‌گیری با ورقه انجام خواهد شد. مدت زمان ریاست رئیس جدید تا انتهای چهار سال بوده که روز ۱۰ آذر ماه مشخص می‌شود.

چهار نایب رئیس اتاق در این اواخر که محمد نهاوندیان پر از مشغله کاری بود به نوعی جانشینش بودند اما به گفته دانشمند، در برخی جایگاه‌ها همچون جلسات شورای پول واعتبار، خود رئیس اتاق باید حضور داشته باشد و نبود رئیس باعث لطمه به جایگاه وبه نوعی از دست دادن آن می‌شود. حال قرار بر این است که ۱۰ آذر ماه اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران باز هم پای صندوق بروند و با رای خود، رئیس جدید را انتخاب کنند؛ به همین دلیل هم‌‌اکنون بازار رایزنی‌ها برای کسب رای و انتصاب فرد جدید در سمت رئیس پارلمان بخش خصوصی داغ است. گفتنی است در روزهای گذشته یکی از رسانه‌ها خبری مبنی بر اینکه هیات رئیسه اتاق برای نامزدی یک عضو به توافق رسیده است منتشر کرد که با واکنش نایب رئیس اتاق مواجه شد. «پدرام سلطانی» در گفت‌وگویی با فارس در این باره گفت: «تاکنون هیچ‌گونه جمع‌بندی درخصوص انتخاب فرد یا افرادی برای نامزدی ریاست اتاق بازرگانی ایران در هیات رئیسه و هیات نمایندگان انجام نشده است وتصور من این است که تا دو سه روز آینده بخش خصوصی برای انتخاب رئیس جدید به جمع‌بندی برسد.» به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکنون هیچ جلسه‌ای در هیات رئیسه در این زمینه تشکیل نشده است.

اتاق را باید با روش‌های جدید اداره کرد 

برخی اعضای اتاق معتقدند که این تصمیم نهاوندیان باید از سه ماه پیش گرفته می‌شد. مجیدرضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه این تصمیم از روز اول مشخص بود به تهران امروز می‌گوید: «با توجه به اینکه نباید زحمتی را که آقای نهاوندیان برای اتاق متقبل شد و شخصیتی که به اتاق دادند را نادیده گرفت اما ایشان باید از همان روزهای اول که مشغله‌شان زیاد شد این تصمیم را می‌گرفتند واز اتاق خداحافظی می‌کردند، به عبارتی اگر این تصمیم سه ماه پیش گرفته می‌شد اقدامی مناسب‌تر از اکنون بود و شرایط مناسب‌تری داشتیم.»جالب اینکه این عضو اتاق معتقد است که از ۳۰ سال گذشته(بعد از انقلاب) ریاست اتاق محدود به دو نفر بود. حریری در این باره می‌گوید: «مدت زمان زیادی که آقای خاموشی رئیس بودند و بعد از وی هم آقای نهاوندیان. در واقع اتاق تجربه چندانی در انتخابات رئیس ندارد. البته همه فکرمی‌کنند که به دلیل این محدودیت، اتاق ظرفیت انتخاب کردن رئیس ندارد اما من معتقدم که تمام اعضای هیات نمایندگان می‌توانند وشایستگی این را دارند که از بین خود رئیس انتخاب کنند.»

این عضو اتاق تاکید شدیدی بر این دارد که باید مفهوم رئیس اتاق و مدیریت بر اتاق از هم مجزا باشد. حریری می‌گوید: «یک مدیر می‌تواند اتاق را هدایت کند اما تمام نگاه‌ها و تصمیم‌ها نباید به سمت فرد رئیس باشد. سال‌هاست که هیات مدیره مشخصی بر اتاق ریاست کرده و با تصمیمات خود اتاق ر اهدایت کرده وبه جلو بردند و نباید چشم‌ها فقط به سوی رئیس واحد باشد. زیرا رئیس به نمایندگی هیات رئیسه تصمیمات را اتخاذ می‌کند. بنابراین به اعتقاد من باید مفهوم رئیس اتاق و مدیریت بر اتاق از هم مجزا شود.» این عضو هیات نمایندگان همچنین تاکید بر ابداع روش‌های جدید و نو برای اداره اتاق دارد.

وی درخصوص تاثیر نهاوندیان بر اتاق معتقد است: «دوره ۶ ساله ریاست آقای نهاوندیان دوره استثنایی برای اتاق بود و ایشان اتاق را از نظر امنیت به جایگاهی رساندند که امروز، رئیس اتاق می‌تواند در دولت سمت داشته باشد. در حقیقت رفتار مدبرانه نهاوندیان باعث پیشرفت‌‌های متعددی برای اتاق بازرگانی بود.»

آل اسحاق و شافعی؛ کدام گزینه؟ 

گزینه‌های مختلفی هم برای ریاست جدید اتاق ایران مطرح هستند که محتمل‌ترین آنها، یحیی آل‌‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد و محسن جلال‌پور نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان به شمار می‌روند. به گزارش مهر، البته به علاء میرمحمد صادقی هم پیشنهاداتی شده است که گفته می‌شود وی این پیشنهادها را نپذیرفته است. در این میان غلامحسین شافعی،‌ از باقی اعضا، شانس بیشتری دارد. « دانشمند» علت این گزینه را، نایب رئیس اول بودن شافعی دانسته ومی‌گوید: «آقای شافعی سال‌هاست که نایب رئیس اول اتاق است و از طرفی حدود ۲۳۰ نفر از اعضای اتاق شهرستان‌ها به دلیل سابقه مطلوبی که وی در اتاق داشته، نظر مثبت به ایشان دارند.» به اعتقاد این عضو اتاق بازرگانی ایران، شافعی به دلیل تجربه بالایی که در اتاق بازرگانی داشته و چندین دوره نایب رئیسی اتاق را برعهده داشته، بسیار کاربلد است و می‌تواند جانشین خوبی برای نهاوندیان شود.

اما بر خلاف این اظهارنظر، «حریری» معتقد است، آقای شافعی هنوز هیچ ابراز تمایلی برای کاندیدا شدن نکرده و فقط در حد شایعه است. البته این عضو هیات نمایندگان با صراحت می‌گوید: «این شایعات تا جایی مطرح شده است که برخی هم می‌گویند آقای شافعی،‌گزینه آقای نهاوندیان است که این شایعات به نقل از خود ایشان در برخی از جلسات به میان آمده است. البته باید در مورد صحت یا سقم این ادعا،‌خود آقای نهاوندیان پاسخگو باشد.» وی با بیان اینکه اگر این شایعات صحت داشته باشد باید گفت که آقای نهاوندیان باید از این به بعد اجازه دهند که اعضای اتاق خود به نتیجه مطلوب برسند ودیگر مشارکتی در این خصوص نداشته باشند.

آیا اتاق به سمت دولتی شدن می‌رود؟ 

جالب اینکه دانشمند در پاسخ به اینکه برخی اعضا گلایه از این دارند که خط مشی اتاق بازرگانی به سمت دولتی و شبه دولتی سوق داده شده و نگران از این مسئله هستند، با صراحت می‌گوید: «به هیچ عنوان این حرف را قبول نداشته و به نظرم هیچ عضو دولتی در اتاق نداریم. اگر آقای شافعی هم پست ریاست را بگیرند باید فردی که جانشینش می‌شود کاملا غیر دولتی و از بخش خصوصی باشد.» «اتاق بازرگانی ایران در بسیاری از موارد متاثر از دولت و قوانین دولتی بوده وهیچ‌گاه به معنی کامل خصوص نبوده است.» حریری با بیان این مطلب در مورد شبه دولتی شدن اتاق می‌گوید: «اتاق یک حزب سیاسی نیست و قوانین دولت در آن به نوعی در جریان است و نمی‌توان گفت که الان به شبه دولتی شده اما اختیارات خاص خود را هم همواره داشته است.»/تهران امروز

Share