جاسوسان مجلس ایران را بشناسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،این ایده که تمام ارتباطات تلفنی و یا رایانه ای در فضای »نت« از سوی مراجعی خاص در دنیا به طور کامل رصد می شوند تنها به عنوان نظریه ای توطئه گرایانه شناخته می شد که عده ای بدبین آن را در فضای غیررسمی رواج می دادند. گرچه پیش از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،این ایده که تمام ارتباطات تلفنی و یا رایانه ای در فضای »نت« از سوی مراجعی خاص در دنیا به طور کامل رصد می شوند تنها به عنوان نظریه ای توطئه گرایانه شناخته می شد که عده ای بدبین آن را در فضای غیررسمی رواج می دادند.
گرچه پیش از این به صورت جسته و گریخته مطالبی درباره شنود ارتباطات الکترونیکی در سطح جهانی منتشر و گاه واکنش هایی نیز از سوی برخی کشورها در این رابطه نشان داده می شد با این حال بحث حفظ حریم شخصی به عنوان یک تابو در عرصه قوانین غربی شناخته می شد.
اما امروز تمام این گمانه زنی ها عملا فرو ریخته است و چیزی هم از آن اعتماد سابق باقی نمانده چرا که امروز همه می دانند »چشم بزرگ« همه را می بیند.
*چشم بزرگ همه را می بیند
زمانی که ادوارد اسنودن پیمانکار سابق دستگاه آژانس امنیتی ملی آمریکا NSA در هتلی در جزیره هنگ کنگ با خبرنگاران روزنامه گاردین مصاحبه می کرد عملاً دنیا دیگر آن چیزی نبود که پیش از این امر به نظر می آمد.
اسنودن دستگاه اطلاعاتی عظیمی را افشا کرد که تنها در داستان های علمی تخیلی و یا در نهایت داستان های جاسوسی به آن اشاره شده بود.
اینکه پورتال های بزرگ اینترنتی همچون گوگل، مایکروسافت، یاهو، AOL و سایر سرویس دهنده ها اطلاعات خود را برای آژانس امنیت ملی آمریکا افشا کرده و از نظر فنی یک در پشتی برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در سرورهای خود مهیا کردند.majles
*هدف: ایران
قلب این برنامه جاسوسی برنامه ای پرسیم )پی آر آی اس ام( بود که از طریق جمع آوری اطلاعات از اینترنت و خدمات دیگر این برنامه تحت نظر آژانس امنیت ملی آمریکا انجام می شد.
نکته جالب در اینجا این بود که بر طبق اطلاعات افشا شده اسنودن بخش اعظم ارتباطات اینترنتی رصد شده در سطح جهانی متعلق به کشورهای خاورمیانه و در رأس آن ایران بود. برنامه ای که حتی از رصد رادیویی یک سفر عادی مقام معظم رهبری به استان کردستان نمی گذرد.
*متحدان آمریکا هم در امان نیستند
جنبه دیگر افشاگری های اسنودن مربوط به شنود مکالمات تلفنی رهبران جهان می شد که شاید جنجال برانگیزترین آن مربوط به شنود تلفنی مکالمات آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بود. گرچه اطلاعات روشنی از شنود مکالماتی مرکل منتشر نشد اما گفته می شود که حفره های نرم افزاری موجود در تلفن همراه وی دلیل اصلی شنود اطلاعات وی محسوب می شد.
گرچه تجهیزات جاسوسی مستقر در سفارت آمریکا در برلین نقش مهمی در شنود مکالماتی ساختمان های دولتی آلمان داشته است.
*استفاده از آیفون برای آلمانی ها ممنوع
واکنش مسئولان آلمانی اعتراض دیپلماتیک به چنین مسئله ای بود گرچه دامنه آن آنچنان گسترده شد که آمریکا مجبور شد نماینده ای را به برلین اعزام کند. البته واکنش آلمانی ها تنها محدود به این مسئله نبود بلکه این مسئله دامن تلفن های همراه مقامات این کشور را نیز گرفت.
دفتر امنیت فدرال آلمان طی ابلاغیه ای به تمام مقامات فدرال این کشور آنها را از استفاده از گوشی همراه آیفون ساخت شرکت اپل منع کرد. در این میان صداهای مشابهی نیز از کشورهای فرانسه و روسیه نیز به گوش می رسد اما در این میان واکنش ایران که اصلی ترین هدف جاسوسی مقامات آمریکایی محسوب می شده چه بوده است؟
*نمایندگان آزادند
در مجلس شورای اسلامی مانند تمام نهادهای دیگر مرجع ورود تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی از جمله تلفن های همراه توسط مراجعین ممنوع است و این تجهیزات باید در ورودی های مجلس به امانت گذاشته شود.
بازرسی های موجود در درب های ورودی از هرگونه ورود تجهیزات الکترونیکی جلوگیری کرده و ضبط این تجهیزات نیز می تواند موجب پیگرد قانونی از مراجعین شود اما در این میان کارمندان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس می توانند تلفن های همراه خود را به داخل ساختمان ببرند.
البته نمایندگان مجلس برای رفع و رجوع نیازمندی های خود به طور حتم به تلفن همراه نیاز دارند اما آیا نمایندگان مجلس احتیاط نمایندگان آلمانی را نیز در کار خود دارند.
*جولان جاسوسک ها در راهروهای مجلس
یک نماینده مجلس به دلیل جایگاهی که در اختیار دارد می تواند به طیفی از اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشد که بنا به وظیفه وی امری کاملا طبیعی است و برخی از نمایندگان نیز در جلسات محرمانه حضور پیدا می کنند.
گفت وگوی کوتاهی با نمایندگان مجلس نشان می دهد که بسیاری از آنها به محصولات شرکت اپل علاقمند هستند کما اینکه یکی از نمایندگان به طور دائم حتی در صحن علنی از یک آیپد برای چک کردن سایت های اینترنتی استفاده می کند.
در این میان گوشی همراه آیفون با مبلغی بالای ۲۰ میلیون ریال، جایگاه ویژه خود را دارد و اغلب نمایندگان مجلس یک دستگاه آیفون در اختیار دارند که از آن برای مکالمات خود استفاده می کنند.
در میان این نمایندگان برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حضور دارند که به تبع آن با مسائل محرمانه ملی نیز سر و کار دارند.
*از بهارستان به فورت مید
اینکه استفاده آزادانه از چنین ابزارهایی چه امکاناتی را نصیب برخی از دستگاه های اطلاعاتی غربی می کند چندان دور از ذهن نیست.
چندی پیش یک نشریه نظامی چینی)وابسته به یک ارگان اطلاعاتی و نظامی( اینگونه ادعا کرد که نرم افزارهای موجود در سیستم اپل می تواند تمام اطلاعات حیاتی شخص را به صورت آنلاین و از طریق اینترنت به مبدأ منتقل کند. این اطلاعات حیاتی شامل ریز مکالمات، شماره تلفن های آنان و حتی فایل های صوتی می شود. حتی این تلفن ها می تواند در مواقع ضروری تبدیل به یک ابزار جاسوسی آنلاین برای ضبط تمام مکالمات شود.
بنابراین نمی توان دور از ذهن داشت که چه حجمی از این اطلاعات از مجلس جمهوری اسلامی ایران روانه قرارگاه مرکزی اطلاعات آمریکا واقع در فورت مید)NSA( واشنگتن شود.
مکالمات یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به احتمال زیاد با یک مسئول دیگر و شاید هم یک مقام امنیتی و اطلاعاتی درباره آخرین برنامه ها و سیاست های کلان نظام درباره مثلاً مذاکرات هسته ای و یا برنامه های اطلاعاتی و امنیتی کشور، شماره تلفن مقام مسئول مورد نظر برای استفاده های حیاتی در مواقع لازم و دیگر موارد تنها قسمتی از این لیست طولانی می تواند باشد.
*خبری نیست
به نظر نمی رسد که دستور العمل خاصی برای نمایندگان مجلس در خصوص رعایت موارد ایمنی به خصوص در مورد تلفن های همراه وجود داشته باشد و تنها ممنوعیتی در خصوص ورود تلفن همراه به جلسات محرمانه خاص وجود دارد.
البته شاید آیفون داران مجلس نیز مطلع نباشند که اطلاعات آنها درباره مسائل گوناگون با چه سرعتی به غرب و شاید سرویس های جاسوسی منتقل می شود.
سؤال اصلی در اینجاست که آیا به غیر از مجلس شورای اسلامی دستور العمل کلی درباره سایر موارد این چنینی درباره سایر نهاد های مهم وجود دارد./فارس

Share