سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با محمدجواد ظریف:

توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته است

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز چهارشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نشست خبری مشترک روابط دو کشور را مبتنی بر منافع مشترک و اساسی و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی برشمرد.

zarif-lavrovبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در ابتدای صحبت‌های خود در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود، ضمن خوش‌آمدگویی به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و هیئت همراه وی، روابط ایران و کشور دوست و همسایه را مبتنی بر منافع مشترک و اساسی دو کشور و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی دانست.

وی این روابط را دراز‌مدت و اساسی خواند و با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در بیشکک و گفت‌وگوی اخیر آنها خاطرنشان کرد: این روابط گسترش بیشتری پیدا کرده و تماس‌ها بین وزرای خارجه و سایر اعضای کابینه و رفت و آمدهای مقامات دو کشور گسترش یافته است که امیدواریم این رفت و آمدها زمینه همکاری‌های گسترده‌تر دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر همکاری‌ها را در جهت منافع دو کشور موجب شود.

در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان به نقش برجسته روسیه به‌عنوان یکی از اعضای مهم گروه ۱+۵ و نیز کشور دوست ایران تأکید کرد، ظریف افزود: در گفت‌وگوهای امروز از لاوروف برای این نقش مثبت شخصاً تشکر کرده‌ام.

 ظریف با اشاره به بحران سوریه تأکید کرد:‌ نقش روسیه در جلوگیری از ایجاد فاجعه منطقه‌ای و حمله نظامی به سوریه اهمیت دارد و همکاری‌های خوبی بین ایران و روسیه صورت گرفته است. این‌گونه همکاری‌ها به ایجاد صلح در منطقه کمک خواهد کرد کما اینکه تاکنون نیز بر همین منوال بوده است.

 وی ابراز امیدواری کرد که سفر لاوروف به ایران زمینه را برای گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم کند.

 ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مهمترین محور مذاکرات امروز با همتای روسی‌اش گفت: بحث‌های امروز حول روابط درازمدت همه‌جانبه بین ایران و روسیه بود. آقای لاوروف جزئیات این بحث‌ها را مطرح کرد، از جمله همکاری در حوزه دریای خزر، همکاری‌های اقتصادی درازمدت دوجانبه و نیز رایزنی درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و همکاری در حوزه هسته‌ای که برای دو طرف اهمیت دارد.

 ظریف افزود: توافق کردیم برای ادامه مشورت‌ها سازوکاری را برنامه‌ریزی کنیم تا به‌صورت برنامه‌ریزی شده روابط ۲ کشور برقرار باشد و مواضع مشترک دو کشور در چارچوب این سازوکار پیگیری شود.

 وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: در حوزه اقتصادی رؤسای کمیسیون مشترک ایران و روسیه مشخص شد و به‌زودی یازدهمین جلسه این کمیسیون با افق همکاری‌های درازمدت برگزار خواهد شد.

 وی ادامه داد: در مورد بحران سوریه و کنفرانس ژنو۲ نیز و ضرورت پایان دادن به خشونت و افراط بین دو طرف گفت‌وگو شد. همچنین افزایش همکاری‌ها‌ در موضوع افغانستان و حضور مؤثرتر ایران در سازمان شانگهای مورد بررسی قرار گرفت.

 ظریف ادامه داد: موضوع دیگر گفت‌وگوها درباره اجرای برنامه اقدام مشترک توافقنامه ژنو با گروه ۱+۵ و ضرورت پیگیری اجرای این مرحله بود. در این زمینه همکاری ایران و روسیه برای شکل دادن به توافق نهایی براساس توافقنامه که مرحله دشواری است مورد بررسی قرار گرفت.

 وی عنوان کرد: در همه زمینه‌ها توافق کردیم کار مشترک را شروع کنیم.

 ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه روسی اینترفکس درباره انصراف روسیه از تحویل سیستم‌های دفاع S300 و پیشنهاد جدید روسیه برای جایگزینی این سیستم دفاع موشکی توسط سیستم جدیدی گفت: تهران کماکان بر اجرای توافقات گذشته اصرار دارد و در همین زمینه در سفر معاون نخست‌وزیر روسیه با مقامات دفاعی گفت‌وگوهایی انجام شد و مذاکرات ادامه دارد. با توجه به روابط خوب ایران و روسیه و با توجه به روابط درازمدت دو طرف امیدواریم بتوانیم این موضوع را به‌نحو قابل قبولی حل و فصل کنیم.

 ظریف در ادامه درباره نشست وزرای خارجه در حاشیه گفت‌وگوهای ژنو گفت: در مذاکرات ژنو با همه کشورهای گروه ۱+۵ گفت‌وگوهای متعددی در حاشیه دیدارها داشتیم. بااین‌حال به‌دلیل نزدیکی مواضع ما به روسیه مذاکرات هیئت‌های ایرانی با هیئت‌های روسی در سطوح مختلف گسترده‌تر بود. در این گفت‌وگوها با وزیر خارجه چین نیز دیدار داشتم. در واقع مجموعه‌ای از مذاکرات چندجانبه و دوجانبه رسمی و غیررسمی بود که منجر به دستیابی به توافق هسته‌ای شد، بدون این مذاکرات متنوع معلوم نیست به نتیجه می‌رسیدیم یا خیر.

 

محمدجواد ظریف در ارتباط با دیدگاه ایران و روسیه در قبال موضوع سوریه تأکید کرد: نکته‌ای که تهران و مسکو به‌صورت مشترک موافق هستند این است که هیچ راه‌حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و آینده این کشور باید توسط مردم سوریه تعیین شود. سایرین و کشورهای خارجی تنها می‌توانند در این روند به مردم سوریه کمک کنند. تنها راه‌حل رسیدن به نتیجه گفت‌وگوی سیاسی و بدون پیشرفت است. کشورهای خارجی نمی‌توانند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند. امیدواریم در ژنو۲ مذاکرات شکل بگیرد و این فاجعه انسانی را پایان دهد، فاجعه‌ای که ابعاد امنیتی خطرناکی برای منطقه در بر دارد.

 وزیر امور خارجه درباره همکاری‌های آینده ایران در حوزه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: طرح‌های جدیدی وجود دارد و در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی در زمینه ساخت رآکتور و تولید انرژی داشته‌ایم، در برخی موارد به همکاری نزدیک‌تر هستیم. ایران به‌دنبال متنوع ساختن منابع انرژی خود است و از سوی دیگر به تولید آب شیرین از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تأکید دارد. در این زمینه با روسیه و سایر کشورها به‌دنبال برنامه‌هایی هستیم ولی با توجه به سابقه همکاری‌های ما با روسیه نگاه ما به این کشور است.

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با ظریف و همکاران وی مذاکرات مفیدی داشتیم. در این مذاکرات بر گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردیم. این گفت‌وگوها بر اساس توافقات انجام‌شده بین رؤسای جمهوری دو کشور در بیشکک انجام شد.

وزیر خارجه روسیه افزود: دورنمای بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد و توافق شده است کمیسیون مشترک دو کشور در این زمینه هرچه سریع‌تر برگزار شود و رؤسای دو کمیسیون مشخص شده است تا تاریخ و محتوای اجلاس بعدی را مورد توافق قرار دهند. خوشحال هستیم بین وزارتخانه‌های انرژی و اقتصاد ما ارتباط خوبی برقرار است و مصمم به گسترش روابط هستیم. همچنین بر گسترش روابط فرهنگی که برای دو کشور حائز اهمیت است، تأکید داریم.

 لاوروف ادامه داد: در خصوص مسائل منطقه‌ای نتایج نشست ژنو۱ را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین درباره حل و فصل گام به گام موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم.

 وی افزود: حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای من‌جمله غنی‌سازی و نیز حل و فصل شدن سؤالاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد مورد تأکید قرار گرفت.

 لاوروف گفت: برنامه هسته‌ای ایران کاملاً بایستی تحت نظر آژانس ادامه یابد. همچنین درک مشترکی ایجاد شد که توافق ژنو باید توسط همه طرف‌ها اجرا شود و به‌صورت هماهنگ و فشرده کار می‌کنیم تا به مرحله حل و فصل و بسته نهایی برسیم تا این مسئله به‌طور کامل حل شود. ایران و روسیه امیدوارند در تاریخ‌های مشخص شده به این نتایج برسند.

 وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: نهایی شدن توافقات به شرایط مختلفی بستگی دارد. وی درباره موضوع سوریه و نیز شمال آفریقا افزود: استفاده از زور برای حل و فصل این مسائل پذیرفته شده نیست. لاوروف با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع سوریه خواستار توقف خونریزی‌ها در این کشور شد.

 وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و همچنین تمام فرقه‌ها و مذاهب دارای حقوق برابر باشند و در پروسه سیاسی حضور داشته باشند. به‌گفته وی به‌منظور رسیدن به این اهداف در ژنو۲ همه طرف‌های سوری و بازیگران خارجی و همه کسانی که می‌توانند کمک کنند باید حضور داشته باشند.

 لاوروف ادامه داد: در گفت‌وگوهای امروز درباره افغانستان و به خصوص برنامه سال ۲۰۱۴ گفت‌وگو داشتیم. هر دو طرف علاقه‌مند هستند همکاری‌های منطقه‌ای برای رفع مشکلات افغانستان داشته باشند. لاوروف هشدار داد: در افغانستان نه تنها تروریسم کم نشده است بلکه مسئله مواد مخدر نیز در حال رشد سریع است و مسکو و تهران باید برای حل این معضلات کمک کنند.

 وی افزود: همچنین در موضوع افغانستان در سطح دوجانبه و نیز سازمان شانگهای نیز همکاری خواهیم کرد. درباره عراق توافق شد همکاری‌ها را توسعه دهیم و برای برقراری ثبات در این کشور همکاری و کمک کنیم و نیز برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در عراق اهمیت دارد. به علاوه تروریسم در این کشور نگران کننده است و تنها ۷ هزار نفر در سال جاری در عراق کشته شدند که از تعداد کشته‌ها در افغانستان بیشتر است. ما و همکارانمان در ایران علاقه‌مند به بسیج نیروها برای تامین ثبات هستیم. درباره رژیم حقوقی دریای خزر نیز همه کشورهای حاشیه خزر باید به آماده‌سازی کنونسیون رژیم حقوقی دریای خزر کمک کنند و در همین زمینه اجلاس سران در سال آینده برگزار می‌شود و پیش ا زآن اجلاس وزرای خارجی برای تایید اسناد مورد توافق سران قرار خواهد گرفت برگزار می‌شود.

 وی از مذاکرات امروز با ظریف ابراز خشنودی کرد و افزود: دو طرف تاکید کردند همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم و قبل از هر چیز از منافع دو کشور حمایت کنیم.

 وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: همکاری‌های ما علیه هیچ کشوری نیست و همه کشورها را به همکاری براساس احترام متقابل و منافع کشورها در چارچوب قواعد بین‌المللی دعوت می‌کنیم.

 لاوروف درباره توافقات انجام شده در گفت‌وگوهای ژنو گفت: بنده نماینده گروه ۱+۵ نیستم و این سفری دوجانبه است و توافق در سطح وزرای خارجه در ژنو مکتوب شده است و مسائل مشخص مورد توافق قرار گرفته است که هم ایران و هم کشورهای ۱+۵ باید آن را اجرا کنند به خصوص کشورهایی که خارج از شورای امنیت تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند. موارد این توافق عملیاتی شده است و شروع شده در همین زمینه بازرسان آژانس در ایران همچنین کمیته‌ای که در چارچوب ۱+۵ و ایران و آژانس شکل می‌گیرد در این مسیر کمک می‌کند و رایزنی‌ها بین ایران  و آژانس نیز مفید است.

 وی تاکید کرد: مهمترین مسئله این است که تمام موارد مورد توافق در ژنو نهایی و عملی شود و به علاوه این توافقنامه تفسیر نشود. به موازات آن لازم است رایزنی‌هایی برای رسیدن به توافق آغاز شود.

 لاوروف درباره دیدار با ظریف در گفت‌وگوهای ژنو گفت: در ژنو با ظریف دیدار داشتیم و پنهانکاری نیز نکردیم و همه چیز ثبت و ضبط شده است.

 وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص احتمال واکنش شدید عربستان در صورت حضور بشاراسد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: چنین اظهارنظری را از سوی ریاض نشنیده‌ام به علاوه ابتکار ژنو یک در مورد سوریه مورد توافق تمامی اعضای جامعه بین‌الملل قرار گرفته و در قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت با اجماع مورد حمایت قرار گرفته است و همه اعضاء موظفند که آن را اجرا کنند.

 لاوروف افزود: با این حال هر از گاهی نارضایتی برخی کشورها را درباره این رخداد می‌شنویم اما بالاخره باید این کنفرانس برگزار شود شاید برخی به توسل به زور فکر می‌کنند  اما چنان چیزی را نشنیده‌ایم و هر کشوری که مسئولیت‌پذیر باشد باید به ابتکارعمل درباره سوریه کمک کند و هر تلاشی برای عدم انجام آن علیه خواست جامعه بین‌الملل است.

 وی افزود: برای نتیجه‌بخش بودن نشست ژنو ۲ لازم است همه تاثیرگذاران در وضعیت سوریه حضور داشته باشند و همه دور یک میز گردهم آیند و تیم واحدی را برای مثبت بودن نتیجه تشکیل دهند. باید تلاش کنیم خونریزی را متوقف کنیم و این مربوطه به همه کشورها می‌شود.

 لاوروف تاکید کرد: بدون شک ایران بین کشورها می‌تواند تاثیر زیادی در رخدادادهای سوریه داشته باشد. باید تاکید کنم فقط سوری‌ها می‌توانند سرنوشت این کشور را تعیین کنند و بازیگران خارجی تنها کمک می‌کنند. تصمیم‌گیری در خصوص ادامه کار در سوریه باید بین خود سوری‌ها به توافق برسد و کلید حل و فصل مسئله در این موضوع است. مهم است که ژنو ۲ برای تحقق اعلامیه ژنو یک برگزار شود. در ارتباط با همکاران غربی و منطقه‌ای درک آنها حس می‌کنم که برای شروع از همه کشورها منجمله ایران بایستی دعوت شود. در این باره با اخضر ابراهیمی و نمایندگان سازمان ملل نیز صحبت کردیم. امیدوارم ایران به عنوان بازیگری مهم در نشست ژنو ۲ شرکت کند.

 وزیر امور خارجه روسیه با ابراز علاقه‌مندی این کشور به حضور برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را تاکید کرد و افزود: ما طرح‌های ایران را همانند نیروگاه بوشهر که با آب سبک کار می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم هیچ قطعنامه شورای امنیتی این همکاری را منع نکرده است./تسنیم

Share