تجلیل از دانشجویان نخبه ی دانشکده فنی فومن با حضور پروفسور رضا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور پروفسور ˈفضل الله رضاˈ دانشمند نامدار و بلندآوازه کشور، از دانشجویان برجسته علمی دانشکده فنی فومن وابسته به دانشگاه تهران تجلیل شد. پروفسور رضا عصر یکشنبه در جمع طالبان علم و اندیشه در دانشکده فنی فومن سخنان خود را با یک بیت شعر شروع کرد: ˈ هرچند […]

reza 3به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور پروفسور ˈفضل الله رضاˈ دانشمند نامدار و بلندآوازه کشور، از دانشجویان برجسته علمی دانشکده فنی فومن وابسته به دانشگاه تهران تجلیل شد.

پروفسور رضا عصر یکشنبه در جمع طالبان علم و اندیشه در دانشکده فنی فومن سخنان خود را با یک بیت شعر شروع کرد: ˈ هرچند که پیر و خسته دل و ناتوان شدم/ هر وقت به یاد تو افتم جوان شدمˈ.

وی در حالی که به سختی به دلیل کسالت سخن می گفت، هوای آلوده تهران را موجب بدی حالش عنوان و اظهار کرد: هوای تهران بسیار آلوده است و من متاسفم که هوا را خودمان آلوده کرده ایم ولی وقتی وارد زادگاهم گیلان شدم، انگار هوای بهشت را استشمام کردم.

این پیر دانش که در آستانه زادروز یکصد سالگی خود به ایران آمده، نگاه ویژه ای به جوانان به عنوان نیروی انسانی اصلی پیشرفت کشور دارد.

وی دغدغه های خود را در مورد پیشرفت کشورش خطاب به جوانان ایرانی مطرح کرد و به طور مکرر جوانان کشور را برای تلاش همه جانبه در جهت پیشرفت کشور فرا خواند.

این اندیشمند رشته مهندسی برق، ریاضی و ادبیات ایرانی بیان داشت: برای دانشجوی ایرانی عذری پذیرفته نیست؛ پیشرفت همت می خواهد.

وی ادامه داد: گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقی ها بخصوص ایرانی ها تردید داشته باشد، اما آیین خرد گرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

پروفسور رضا با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی عقب ماندگی علمی کشور را برطرف کنید، گفت: به عنوان معلمی جهان دیده به شما توصیه می کنم با برنامه ریزی، پشتکار و جدیت عقب ماندگی علمی کشورمان را برطرف کنید.

وی تصریح کرد: هر دانشگاه بزرگ باید درهای گفت و شنود را میان پیروان علم و دانش جدید و منبع فرهنگ و هنر و حوزه های عرفانی باز نگه دارد تا نور عارفانه ای بر گستره فناوری بتابد.

پروفسور رضا عنوان کرد: اکنون در آستانه ۱۰۰سالگی می خواهم برخی از تجربیاتم را برای رشد و توسعه با دانشجویان دانشگاه تهران در فومن در میان بگذارم.

وی جوانان را بر استفاده بهینه از وقت و زمان جهت رسیدن به تعالی با عمل و تقوی توصیه و اظهار کرد: تقوی و داشتن معنویت بالاتر از داشتن علم خالی است و این دو را هرکه داشت و نور حقیقت را دید؛ پادشاهی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جوانان باید قیمت خود را دریابند و قدر خویش را بدانند، افزود: سنجیده عمل کردن و ترازو بودن توسط خود انسان و سخن را سنجیده و به اندازه گفتن، انسان را محبوب می کند.

پروفسور رضا ادامه داد: وقت تان را به تشریفات و نظیر اینها نگذارید؛ تقوی، بزرگی و انسانیت را با الگوگیری از بزرگان جهان و اسلام دریابید و جستجو کنید.

وی گفت: از روزگار شکایت زیاد نکنید، آنهایی که به جایی رسیدند و موفق شدند، زحمت کشیدند و کار کردند.

وی همچین حرکت مهندس موسوی در زمینه احداث و رسیدگی به امور دانشکده فنی با هزینه شخصی خود را ستودنی و قابل تقدیر خواند و گفت: از ایشان بابت اینکه میدان عمل را برای علم و اندیشه آماده کرده ممنون باشیم و ایشان کاری عبادی کردند چرا که ˈعبادت جزء خدمت به خلق نیستˈ.

این افتخار گیلان و ایران با اشاره به تجلیل مهندس موسوی از دانشجویان رتبه برتر دانشکده فنی فومن گفت: این جوایز تنها برای ورود شما به دنیای علم و معرفت است و ضامن موفقیت شما خودتان هستید و می توان آنرا با اتصال به نور حقیقت رقم بزنید.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: انسان باید عمر خود را به خدمت به خلق خداوند، خیرخواهی مردم ایران و آگاه سازی آنان که هویت دینی و اسلامی شان برترین است، بگذراند و به مملکت کنند.

بنا براین گزارش، در این مراسم با حضور فرماندار، امام جمعه، جمعی از مسوولین شهرستان فومن ۱۸ دانشجوی برتر علمی دانشده فنی فومن تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈفضل الله رضاˈ دانشمند نامدار و بلندآوازه کشور در رشته مهندسی برق، ریاضی و ادبیات ایرانی که سابقه یک عمر زندگی پرتلاش و پربار علمی دارد، در آستانه یکصدمین سالروز تولدش به ایران آمده است.

این استاد ایرانی دارای سوابق بسیار زیادی علمی وپژوهشی است.

وی در سال ۱۲۹۳ه.ش در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را نیز در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت. در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد.

پروفسور رضا در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون آمریکا بود و بین سال های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت. پروفسور رضا در سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ استاد مهمان در دانشگاه های مرکزی سوییس، کپنهاک دانمارک و دانشگاه کلرادو در بولدر آمریکا و پاریس بوده است.

او همچنین رییس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رییس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رییس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بوده است. پروفسور رضا یکی از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه های n دهانه ای انجام داده است. او همچنین معتقد است که نباید سنت های ملی و دینی را آسان از دست داد و در وضع کنونی جهان، خردگرایی به تنهایی نمی تواند جوامع جهان سوم را با جهش یک روزه به رده اول اقتصاد و تکنولوژی برساند.

تاکنون آثار پژوهشی متعددی در زمینه های تخصصی و ادبی از وی منتشر شده است که برخی از آنها عبارت است از:

پژوهشی در اندیشه های فردوسی، برگزیده اشعار، برگ بی برگی، مجموعه مقالات فرهنگی، مهجوری و مشتاقی، مقالات فرهنگی و ادبی، نقدها را بود آیا که عیاری گیرند، نگاهی به شاهنامه: تناور درخت خراسان ، راز آفرینش، ادبیات و تحقیق ادبی (مجموعه مقالات)، تحلیل شبکه های برق، تئوری اطلاعات، فضاهای خطی ، حدیث آرزومندی ، دیده ها و اندیشه ها و هندسه عملی و علمی.

ˈسید عباس موسوی رهپیماˈ مهندس برجسته در زمینه مهندسی شیمی و از نخبگان صنعت ایران زمین متولد ۱۳۱۷ در شهر فومن و موسس و واقف دانشکده فنی این شهرستان نیز در جمع دانشجویان و مسوولان گفت: پروفسور رضا دارای هوش و استعداد فراوان است که هوش او از متوسط هوش افراد بسیار بیشتر است.

وی افزود: این استاد در رساله دوره دکترای خود مساله ای را حل می کند که تا آن زمان حل نشده، باقی مانده و این امر باعث شهرت رضا در جامعه علمی می شود.

وی خاطرنشان کرد: پروفسور رضا الگوی تمامی نخبگان ایرانی است که هم بسیار با استعداد است اما به این موضوع بسنده نکرد و با تلاش و کوشش فراوان به یک نخبه تبدیل شد.

وی با اشاره به ویژگی های ادبی این استاد پیشکسوت بیان داشت: پروفسور رضا علاوه بر تحقیقات در زمینه های علمی در رشته های ادبی نیز تلاش های بسیاری داشته به طوری که مولف ۱۲ کتاب در حوزه ادبیات است که این زمینه در میان استادان فارسی زبان بسیار نادر است.

وی به دانشجویان جوان خطاب کرد و با بیان اینکه خودتان را باور کنید چرا که خداوند انرژی و پتانسل فراوانی در وجودتان نهاده است، گفت: افتخار می کنم که سهمی در تاسیس این دانشگاه به واسطه لطف خدا دارم و از هیچ خدمتی برای دوستداران علم و اندیشه و ادب که در شهرم مشغول کسب علم و دانش هستند، دریغ نمی کنم.

بنا بر این گزارش، دانشکده فنی فومن در زمینی به مساحت هفت هکتار و زیر بنای ۱۰ هزار مترمربع به همت مهندس سید عباس موسوی ره پیما فومنی دانش آموخته سال ۱۳۴۱ دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۴ وقف پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران شد.

عملیات ساخت این واحد آموزشی – دانشگاهی در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید و در تابستان همان سال بصورت رسمی به دانشگاه تهران تحویل داده شد و از مهرماه سال ۱۳۸۸ با پذیرش ۵۸ دانشجو در دو رشته مهندسی شیمی و مهندسی صنایع ، فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.

این دانشکده دارای یک ساختمان اداری – آموزشی با مساحت پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع در دو طبقه می باشد که در طبقه اول آن کلاس های آموزشی، سالن های آمفی تئاتر ، کتابخانه ،واحد آموزش و امور دانشجویی و تعدادی آزمایشگاه قرار دارد و در طبقه فوقانی علاوه بر سایر بخش های اداری ، قسمت های دیگری از جمله اتاق های اساتید مدعو، سایر آزمایشگاه ها و مرکز رایانه واقع شده اند./ایرنا

Share