برترین سازه مهندسی سال ۲۰۱۳ +عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در رقابت‌های سالیانه برترین سازه مهندسی سال که توسط انجمن بین‌المللی مهندسین سازه برگزار می‌شود، پل ۲۹۴۰ متری تایژو توانست رتبه برتر سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص دهد. پل تایژو ۶ خط عبور خودرو و ۲ خط اضطراری دارد که دو سوی رودخانه یانگ‌تسه را به هم وصل […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در رقابت‌های سالیانه برترین سازه مهندسی سال که توسط انجمن بین‌المللی مهندسین سازه برگزار می‌شود، پل ۲۹۴۰ متری تایژو توانست رتبه برتر سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص دهد.

پل تایژو ۶ خط عبور خودرو و ۲ خط اضطراری دارد که دو سوی رودخانه یانگ‌تسه را به هم وصل می‌کند. به جای استفاده از ساختار معمول تک دهانه‌ای با استفاده از دو برج اصلی در طراحی چنین پل‌هایی، پل تایژو از دو دهانه اصلی ساحته شده است که بین سه برج پل معلق است.
pol

هر کدام از این دهانه‌ها ۱۰۸۰ متر از مجموع طول ۲۹۴۰ متری پل را به خود اختصاص می‌دهند. این فاصله حدود ۱۵ درصد کمتر از طول کلی پل مشهور گلدن‌گیت است، و تنها حدود ۵۵ درصد طول دهانه پل آکاشی کایکو ژاپن است که با ۱۹۹۰ متر طول، طولانی‌ترین دهانه پل‌های معلق دنیا را به خود اختصاص داده است. دو دهانه انتهایی نیز با طول ۳۹۰ متر، دو سمت پل را به ساحل رودخانه یانگ‌تسه می‌دوزد.

اما عاملی که باعث شد پل تایژو به عنوان برترین سازه مهندسی سال انتخاب شود، طول دهانه پل نبود؛ بلکه شاهکاری بود که استفاده از دو دهانه در دنیای مهندسی سازه ایجاد کرده است. این طراحی نیازمند رعایت کامل تعادل در انعطاف‌پذیری و صلبیت برج مرکزی ۱۹۲ متری پل بود، تا بتواند در مقابل تغییرات، نوسانات و عدم تعادل بارگذاری‌های دو سمت خود مقاومت کند.
pol1

برج‌های مکمل پل هر کدام ۱۷۸ متر ارتفاع دارند و ار بتن ساخته شده‌اند، که در نقطه مقابل جنس فولادی برج مرکزی پل قرار دارد. دو کابل اصلی نگهدارنده پل نیز ۳۱۱۰ متر طول و ۷۲ سانتی‌متر قطر دارند.

در بیانیه هیات داوران برای این انتخاب آمده است: «این پروژه عظیم موفقیتی فوق‌العاده است که مرزهای فناوری پل‌های معلق را به سطحی جدید ارتقاء داده است؛ و گامی بلند در پیشرفت مهندسی پل‌سازی محسوب می‌شود.»

این پل که توسط موسسه طراحی و برنامه‌ریزی حمل و نقل استانی جیانگ‌سو و شرکت Aecom Asia طراحی شده است، علاوه بر جایزه اصلی توانست جایزه بخش سازه‌های پل‌های بزرگراهی و راه‌آهن را نیز به خود اختصاص دهد./خبرآنلاین

 

Share