ایرج ندیمی:دولت محل اعتبار سبد کالایی را تعیین کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید برای تامین اعتبار سبد کالایی از مجلس اجازه بگیرد، گفت:‌ پرداخت این سبد به معنای حذف یارانه نقدی نیست.

nadimi1به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید برای تامین اعتبار سبد کالایی از مجلس اجازه بگیرد، گفت:‌ پرداخت این سبد به معنای حذف یارانه نقدی نیست.

 

ایرج ندیمی  در مورد ارائه سبد کالا از سوی دولت به مردم و جامعه هدف، اظهار داشت: اینکه دولت به جای پول، کالا به مردم می‌دهد، قطعاً کار خوبی بوده و مهم این است که معیشت مردم مدیریت شود و در صورتی که کالا از نظر ضرورت معیشتی و نیز محل پرداخت آن از سوی دولت در راستای حمایت از تولید باشد، آثار تورمی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: آن چه مجلس انتظار دارد، این است که هر قدر بتوان حمایت از مردم را به سمت کالا و خدمات برد مؤثرتر از پول نقد است و مشکل نقدینگی و تورم نیز نخواهد داشت.

نماینده لاهیجان در مجلس افزود: از دولت توقع داریم که نیازمندان و جامعه هدف به هر نحوی حمایت شود و همه افراد تحت پوشش قرار گیرند.

ندیمی در پاسخ به این سؤال که آیا پرداخت فصلی سبد کالا از سال آینده به معنای عدم پرداخت یارانه نقدی است، بیان داشت: در چنین مطلبی تاکنون تصمیمی صورت نگرفته و تاکنون دولت و مجلس در رابطه با حذف یارانه نقدی به نتیجه قطعی نرسیده‌اند و دولت باید در لایحه هدفمندی یارانه‌ها پیشنهادات را به مجلس ارائه کند و اکنون نمی‌توان این سبد را به معنای حذف یارانه نقدی تصور کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: کمک جبرانی به اقشار کم درآمد یک وظیفه است و البته باید بر اساس درآمد خانوار باشد و در اصل حمایت دولت شکی نیست.

ندیمی در پاسخ به این سؤال که اعتبار این سبد کالایی از چه محلی است و چه میزان افراد جامعه مشمول هستند، گفت: در دولت قبل عیدانه‌ای از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شد و اکنون نیز دولت باید محل پرداخت را مشخص کند، زیرا موضوع به صورت قانونی پیگیری نشده و هنوز توافقی صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: دولت در خصوص تأمین محل پرداخت این سبد از طریق درآمدهای نفتی و مالیاتی کنونی اعتباری تصویب نشده و امیدواریم از محلی باشد که به پول پرقدرت تبدیل نشده و عامل تورم شود.

ندیمی تصریح کرد: یک احتمال وجود دارد که دولت در رابطه با روش اجرا به صورت تنخواه عمل کند و بعد آن را در بودجه ۹۳ پیش‌بینی کرده باشد و یا اینکه از محل گردش وجوه و درآمدهای مازاد در بودجه استفاده کند و بعد از مجلس اجازه بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: هنوز تا اجرا دو ماه فرصت است و تکلیف اعتبار آن برای مجلس مشخص نیست.

وی تأکید کرد: چون در بودجه ۹۲ این بحث پیشنهاد نشده دولت باید از مجلس اجازه بگیرد که یا قبل از انجام کار یا بعد از آن خواهد بود.

ندیمی در پاسخ به این که آیا منابع آن از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود، گفت: تاکنون چنین درخواستی نشده است، مگر اینکه اجازه گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص اینکه دولت چگونه افرادی که دارای بیمه نبوده را باید شناسایی کند، بیان داشت: از بیمه‌های خویش فرمایی و اجباری و دیگر بخش‌ها مشمولان شناسایی خواهند شد./فارس

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share