افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت – آستارا در سال آینده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: خط آهن قزوین – رشت – آستارا باید امسال به بهره برداری می‌رسید اما به دلیل مسائل مالی و بودجه با مشکلاتی روبرو شده که در صورت برطرف شدن این مشکلات، این پروژه در سال آینده به […]

jpg282به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: خط آهن قزوین – رشت – آستارا باید امسال به بهره برداری می‌رسید اما به دلیل مسائل مالی و بودجه با مشکلاتی روبرو شده که در صورت برطرف شدن این مشکلات، این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین نازدار  با بیان این‌که خط آهن قزوین – رشت – آستارا یکی از مهمترین خطوط ریلی در حال ساخت است که بخشی از کریدور اصلی بین‌المللی شمال – جنوب را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق این خط آهن به یکدیگر متصل می‌شوند و از نظر ترانزیتی قابلیت جابجایی انبوهی از بار در کریدور شمال – جنوب را فراهم می‌کند و منبع درآمدی خوبی برای کشور محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه با تکمیل این مسیر ریلی سالانه ۱۰ میلیون تن کالا جابجا می‌شود، افزود: ساخت این راه‌آهن از سال ۸۵ آغاز شده و تا سال ۸۹ پیشرفت فیزیکی آن سالانه حدود هفت درصد بود اما از سال ۹۰ سالانه ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.
کوهستانی و صعب العبور بودن،‌عامل کندی پروژه
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که کوهستانی و صعب العبور بودن بخشی از مسیر موجب کندی ساخت این خط ریلی در برخی ازماه‌های سال می‌شود‌، اظهار کرد: در این مسیر حدود ۷۰ پل بزرگ و ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر در حال ساخت است که بیش از ۹۰ درصد این تونل‌ها ساخته شده‌اند.
بزرگترین پل ریلی کابلی کشور درحال ساخت است
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که بزرگترین پل ریلی کابلی کشور در این پروژه به طور ۵۶۰ متر در حواشی سد منجیل در حال ساخت است، گفت: داشتن ۵۳ پل ویژه از ویژگی‌های منحصر به فرد راه آهن قزوین – رشت – آستارا است.
تکمیل راه‌آهن قزوین – رشت – آستارا نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار
وی با بیان این‌که این پروژه باید امسال به بهره برداری می‌رسید اما به دلیل مسائل مالی و بودجه با مشکلاتی روبرو شده است، گفت: در صورت برطرف شدن مشکلات موجود این راه آهن در سال ۹۳ به بهره برداری می‌رسد. نازدار گفت: برای تکمیل خط آهن قزوین – رشت – آستارا حدود ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است که در سال جاری از محل اوراق مشارکت، رقمی برای این خط ریلی در نظر گرفته شده است. گفت: کریدور ریلی شمال – جنوب که از ایران می‌گذرد مطمئن‌ترین مسیر ترانزیتی برای کشورهای آسیای میانه، شمال اروپا و اروپای شرقی است که امیدواریم با تامین اعتبار لازم این خط آهن هر چه سریع‌تر به بهره برداری برسد./ایسنا

Share