دیارمیرزا بررسی میکند :

آیا توافق هسته ای مسکن را ارزان می کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گشایش در پرونده هسته‌ای ایران به واسطه توافقی که بامداد یک‌شنبه در مذاکرات ژنو حاصل شد، بازار مسکن را همچون سایر بازارهای اقتصادی حساس، به زودی تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هرچند در دست‌کم یکی، دو ماه اخیر، چشم‌انداز قیمت‌مسکن برای طرفین معاملات تاحدودی روشن شد و فراهم نبودن زمینه برای کاهش بیشتر یا افزایش دوباره قیمت، انتظار کارشناسان برای گرم‌شدن فضای خریدوفروش در بازار ملک را رقم زده بود اما معاملات مسکن تاکنون به‌رغم کاهش حداقل ۱۰ درصدی قیمت آپارتمان نسبت به فصل بهار، از رکود بیرون نیامده است.
3649_741
با این حال، توافق‌هسته‌ای روز گذشته نوعی محرک پرقدرت برای پایان‌دادن به خواب بازارمسکن، تعبیر می‌شود.

ارزیابی‌های کارشناسان اقتصادی در این باره حکایت از تاثیر آنی و آتی نتیجه حاصل‌شده از مذاکرات ژنو بر روند معاملات مسکن دارد.

در کوتاه‌مدت انتظار این است که قیمت مسکن به تثبیت برسد. همچنین با چشمکی که دیروز شاخص‌بورس در همان ساعات اولیه اعلام خبر توفیق هسته‌ای، به این تحول بی‌سابقه زد، این امیدواری وجود دارد که تقاضای سرمایه‌ای در این دوره بازارسرمایه را به بازارملک ترجیح دهد.

در میان‌مدت نیز پیش‌بینی رونق در معاملات مسکن، افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و در عین‌حال عرضه واحدهای مسکونی‌ نوساز انباشته‌شده به بازار مصرف مطرح است.

با این حال، به‌رغم آنکه قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا تنها دقایقی بعد از اعلام نتایج مذاکرات، به میزان قابل توجهی کاهش یافت اما، افزایش همزمان شاخص بورس، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت مسکن در نتیجه هجوم سرمایه‌ها از بازارهای مجاور به بازار مسکن را تضعیف می‌‌کند.

در سال‌های اخیر ابهامات نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور، مالکان بخش زیادی از آپارتمان‌های تازه‌ساز را مجاب به نگهداری دارایی‌شان کرده بود. اما اکنون با مشخص‌شدن مسیر آینده، این گروه ترغیب به عرضه خواهند شد.

عرضه واحدهای نوساز و ته نشین شده به بازار معاملات مسکن، اثر سومی است که در نتیجه این رونق اقتصادی، بازار مسکن را تحت تاثیر تحولات مثبت پیش رو قرار خواهد داد.

محمود جهانی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: هرگونه اثرگذاری ناشی از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بر بازار مسکن را باید با تکیه بر تاثیر نتایج این مذاکرات بر اقتصاد و فضای کسب و کار کلان کشور تحلیل کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در نتیجه اعلام نتایج این مذاکرات، بر فضای اقتصاد کلان کشور بر جای می‌گذارد، بدون شک از این طریق بر بخش مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود. در کل دو نوع اثر آنی(کوتاه مدت) و آتی(میان مدت) را می‌توان برای آن در نظر گرفت.

جهانی توضیح داد: تاثیر آنی ناشی از توفیق هسته‌ای که معمولا طی یک تا دو ماه آینده خود را نشان می‌دهد، بازار مسکن را به سمت ثبات قیمتی پیش خواهد برد که این ثبات حداقل تا پایان سال، پایدار خواهد بود.

رونق پایدار و واقعی برای مسکن

این تحلیلگر بازار مسکن در مورد اثرات آتی تحول در فضای کلان اقتصادی کشور گفت: با توجه به اینکه در چنین شرایطی انتظار این است که فضای کسب‌وکار بهبود یافته و تولید هم افزایش یابد، پیش‌بینی می‌شود از اوایل سال آینده، همزمان با افزایش تولید مسکن، رونق واقعی و پایداری در معاملات خرید و فروش هم واقع شود.

وی ادامه داد: همچنین براساس رابطه‌ای که بین بورس و بازار مسکن در ارتباط با جذب نقدینگی‌های سرگردان یا تقاضای سرمایه با یکدیگر دارند زمانی که شاخص بورس تحت‌تاثیر اینگونه تحولات سیر افزایشی داشته باشد، تقاضاهای سرمایه‌ای یا سوداگرانه از بازارهای رقیب از جمله مسکن را به خود جذب می‌کند و به این ترتیب زمینه افزایش قیمت مسکن تا حدود زیادی تضعیف می‌شود.

جهانی در ادامه تحلیل تاثیرات آتی با بیان اینکه تاثیر مذاکرات هسته‌ای بامداد یکشنبه در نهایت با تاخیر ۶ ماهه فضای کسب‌وکار در بخش مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: در چشم‌انداز یکساله ما انتظار رونق تولید و سرمایه‌گذاری در  افزایش عرضه مسکن را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با پیش‌بینی رشد مثبت اقتصادی در سال آینده و با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر حباب قیمتی مسکن تخلیه شده است، به طوری که شاخص قیمت مسکن و شاخص تورم با یکدیگر منطبق شده است، پیش‌بینی می‌شود سال آینده رونق معاملات را در بازار مسکن شاهد باشیم.

این تحلیلگر بازار مسکن با ابراز امیدواری در مورد عرضه واحدهای مسکونی احتکار شده به بازار مسکن، گفت: هر چه فضای اقتصاد کلان کشور و همچنین فضای کسب و کار به سمت بهبود برود، در نتیجه افزایش حجم تولید و سرمایه‌گذاری اقتصادی، فعالیت‌های سوداگرانه کاهش می‌یابد و این انتظاری است که برای بازار مسکن، هم به صورت آنی و هم به صورت آتی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در پنج ماه گذشته سیر کاهشی قیمت‌ مسکن تاحدودی طرف عرضه‌کننده را تشویق به انجام معامله کرد، اما در واکنشی معکوس از طرف تقاضا، رغبتی برای خرید مسکن حاصل نشد.

Share