ناظر گمرکات گیلان خبر داد

گمرک با درآمد ۱۷۵ میلیاردی ، میلیاردر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ناظر گمرکات گیلان از درآمد ۱۷۵ میلیارد تومانی گمرکات استان در هفت ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرویز تقوی عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات گیلان با اشاره به واردات ۱۵ میلیون و ۱۵۷ هزار تن کالا در هفت ماه نخست امسال در کشور اظهار کرد: ارزش کالای وارداتی ۲۳ میلیارد دلار است.

وی به کاهش ۳۳ درصدی وزن واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

13920623000182_PhotoA

تقوی واردات کالا به گمرکات گیلان در هفت ماه امسال را یک میلیون و ۴ هزار و ۴۰۳ تن دانست و بیان کرد: کالای وارداتی ۷۳۶ میلیون تن بوده و از نظر وزنی ۵۹ درصد و از نظر ارزشی ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی آهن‌آلات و تخته را بیشترین کالای وارداتی به گیلان عنوان کرد و گفت: گمرکات گیلان رتبه سوم واردات کشور را از نظر وزنی به خود اختصاص داده و پنجمین گمرک وارداتی از نظر ارزش کالا است.

وی با بیان اینکه آهن‌آلات رتبه نخست واردات کالا به گیلان را دارد، تصریح کرد: ماشین‌آلات، چوب و تخته، محصولات نباتی، خودرو و … در رتبه‌های بعدی هستند.

تقوی کشورهای طرف مقابل کالای وارداتی ایران را روسیه با ۲۲ درصد از نظر وزنی و ۲۴ درصد از نظر ارزش کالا خواند و یادآور شد: کشور امارات با ۲۴ درصد واردات از نظر وزنی و ۲۲ درصد از نظر ارزش کالا، قبرس با ۱۶ درصد از نظر وزنی و ۱۴ درصد ارزش کالا و همچنین سوییس، اکراین، چین، جمهوری آذربایجان و ترکیه در رتبه‌های بعدی هستند.

ناظر گمرکات گیلان در ادامه به صادرات کشور در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: ۴۲ میلیون و ۶۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد دلار در هفت ماه سال جاری صادرات داشتیم و از نظر وزن هشت درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در مدت هفت ماه امسال ۷۸۳ هزار و ۹۲۱ تن کالا از گیلان صادر شده است، اظهار کرد: ۲۷۷ میلیون دلار ارزش کالای صادراتی است.

تقوی به رشد ۴۹ درصدی صادرات کالا از گیلان اشاره کرد و گفت: کالای صادراتی استان از نظر ارزش ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی محصولات معدنی، نساجی، نباتی و غذایی را از جمله کالای صادراتی گیلان دانست و تصریح کرد: محصولات نباتی رتبه نخست صادرات گیلان را به خود اختصاص داده است.

وی محصولات شیمیایی، سنگ، گچ، سیمان، پنبه نسوز محصولات معدنی، فلزات معدنی، صنایع غذایی، محصولات پلاستیکی و … را در رتبه‌های بعدی صادرات کالا از گیلان ذکر کرد.

تقوی به رتبه ۱۲ گمرکات گیلان از نظر وزن صادرات کالا اشاره کرد و یادآور شد: گمرکات استان رتبه ۱۳ ارزش کالای صادر شده از بین ۳۱ گروه استانی گمرکات کشور را به خود اختصاص داده است.

این مسئول، صادرات گیلان به جمهوری آذربایجان را ۷۴ درصد از نظر وزنی و ۴۶ درصد از نظر دلاری خواند و بیان کرد: صادرات گیلان به روسیه ۱۲ درصد از نظر وزنی و ۲۵ درصد از نظر دلاری است.

وی ترکمنستان، عراق، قزاقستان، گرجستان، اکراین، افغانستان و ترکیه را در رتبه‌های بعدی صادرات کالا از گیلان عنوان کرد و افزود: امسال به کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی صادرات کالا داشتیم.

*۵ میلیون و ۷۷۸ تن صادرات کالای چمدانی از گیلان

تقوی با اشاره به صادرات ۵ میلیون و ۷۷۸ تن کالای چمدانی در هفت ماه نخست امسال در گیلان، خاطرنشان کرد: ارزش کالای مذکور ۹ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۲۸۴ دلار است و نسبت به مدت مشابه ۴۲ درصد از نظر وزنی و ۶۳ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی، شهرستان آستارا را دارای رتبه دوم صادرات چمدانی کشور دانست.

*ترانزیت ۱۲۰ هزار تن کالای خارجی از گیلان

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار تن کالای خارجی در هفت ماه امسال از گیلان ترانزیت شده است، تصریح کرد: ارزش کالای ترانزیت شده، ۱۶۴ میلیون دلار است.

تقوی به کاهش ۱۴۶ درصدی از نظر وزنی و ۱۶۳ درصدی از نظر کالای ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در گیلان اشاره کرد و افزود: کاهش کالای ترانزیتی مربوط به مواد سوختی است.

این مسئول همچنین از درآمد ۱۷۵ میلیارد تومانی گمرکات گیلان در هفت ماه امسال خبر داد و بیان کرد: درآمد مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته و به خزانه واریز شده است.

تقوی تعداد مسافران خروجی از گمرکات گیلان در هفت ماه امسال را ۱۷۷ هزار و ۱۵۳ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مسافران خروجی ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی تعداد مسافران ورودی از گمرکات گیلان را ۱۷۴ هزار و ۶۳۳ نفر دانست و اظهار کرد: مسافران ورودی گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.

تقوی با بیان اینکه ۴۵۶ فروند کشتی در مدت هفت ماه امسال در بندر انزلی پهلو گرفتند، یادآور شد: تعداد ۵۲ هزار و ۱۸۰ دستگاه خودرو در مدت مذکور از گمرک بندر انزلی بارگیری و تخلیه شده است./فارس

Share