پاداش کارگردان‌فیلم‌انتخاباتی روحانی +تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری هفتم در سال ۷۶ خبری از حضور کارگردانان سینما در کنار نامزد‌های ریاست جمهوری نبود اما از دوره هفتم به بعد، این رویه به یکی از بخش‌های جذاب و جدایی‌ناپذیر انتخابات ریاست جمهوری در ایران تبدیل شد. اما دانستن اینکه پس از انتخابات، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری هفتم در سال ۷۶ خبری از حضور کارگردانان سینما در کنار نامزد‌های ریاست جمهوری نبود اما از دوره هفتم به بعد، این رویه به یکی از بخش‌های جذاب و جدایی‌ناپذیر انتخابات ریاست جمهوری در ایران تبدیل شد. اما دانستن اینکه پس از انتخابات، کاندیدای پیروز چه هدیه ای را به پاس این اقدام به مستندسازش می دهد شاید خالی از لطف نباشد!

مرحوم “سیف الله داد” از کارگردانان موفق دهه هفتاد بود که ساخت مستند سیدمحمد خاتمی در سال ۷۶ را به عهده گرفت و پس از پیروز شدن خاتمی توانست بر کرسی معاونت سینمایی وزارت ارشاد جلوس کند و هدایت کننده سیاستهای سینمایی دولت هفتم باشد.

خاتمی در سال ۸۰ به سراغ سیف الله داد نرفت تا این بار “احمدرضا درویش” کارگردان آثاری چون “کیمیا”، “متولد ماه مهر”، “سرزمین خورشید” و “دوئل شانس خود را برای تولید یک مستند انتخاباتی امتحان کند. فرصتی که این بار هم در فرستادن خاتمی به پاستور بی تاثیر نبود.

اما درویش شاید تنها مستندساز انتخاباتی باشد که هیچ پستی از دولت نگرفت؛ هر چند در همان زمان شائبه هایی بوجود آمد مبنی بر اینکه بودجه میلیاردی فیلم “دوئل” که از گران ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است هدیه دست اندرکاران سینمای دولت هشتم به وی بوده که البته بخشی از آن توسط بخش خصوصی تامین شد؛ هرچند وی این فرضیه را تایید و یا رد نکرده بود. همچنین در این فیلم “سعید راد” از بازیگران سینمای قبل انقلاب برای اولین بار توانست مجوز بازیگری را از نهادهای مسؤولان دولت هشتم دریافت کند.

“جواد شمقدری” مستندساز کاندیدای پیروز دولت نهم از پرحاشیه ترین ها بود. وی در دولت نهم تنها به عنوان مشاور محمود احمدی نژاد انتخاب شد. پستی که چندان به مذاق وی خوش نیامد تا طی ۴ سال وی فقط منتقد سیاستهای سینمایی دولت نهم باشد. انتقادهایی که باعث شد وی در دولت دهم به عنوان معاون سینمایی انتخاب شود و دومین مستندسازی باشد که پس از سیف الله داد بر این کرسی تکیه می زند. گفتنی است مستند اول “جواد شمقدری” در پیروزی محمود احمدی نژاد تاثیر بسزایی داشت.

سرنوشت مستندساز کاندیدای پیروز انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شاید از جالب ترین اتفاقات باشد. “حسین دهباشی” از مستندسازانی بود که زندگی سیاسی پر فراز و نشیبی را طی چند سال گذشته تجربه کرد. وی در یادداشتی در شبکه های اجتماعی بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم که سایت پارسینه آن را منتشر کرد اینگونه نوشت:

«نگارنده از همین امروز صُبح باز و فقط افتخار می‌کند که تنها و تنها همان برادرِ مجازستانی شما است که بود. و بر خلافِ همهء شایعات و متلک‌ها و گمانه‌زنی‌ها اصلا قرار نیست و خدا نکند که به جُبران آن چهارخط بیانیه و آن یکی پلان‌هایی که تصویریده، مسئولِ کوچکترین منصبی در دولتِ جدید باشد. غیرتِ معلّمی و تاریخ‌نگاری اجازه نمی‌دهد جُز با نانِ پُر زحمتِ و امّا پُر برکتِ وادیِ کارِ فرهنگی جان بگیرد و … رفیق‌تان تا آخرش همینجا در کنارتان هست.»

اما با گذشت بیش از ۳ ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم بر خلاف نامه خداحافظی اش، وارد کارزار دولت شد تا با تایید هیات وزیران به عنوان عضو هیات مدیره “سازمان منطقه آزاد کیش”منصوب شود.

خبر پایگاه اطلاع رسانی دولت از انتصاب حسین دهباشی به عضویت در هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش
منبع: جهان نیوز
Share