دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد

وضعیت منطقه آزاد انزلی راضی کننده نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ترکان متذکر شد: ضمن قدردانی از تلاش مدیران گذشته منطقه آزاد انزلی، از شرایط موجود این منطقه راضی نیستیم و امیدواریم با تلاش و همکاری مضاعف این منطقه به جایگاه واقعی خود دست یابد

torkanبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: با توجه به شرایط موجود، گسترش دامنه تردد خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد در برنامه نیست.

اکبر ترکان ظهر امروز در  جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بندر کاسپین با مشارکت سازمان بنادر ساخته می‌شود، اظهار کرد: به منظور همکاری در ساخت بندر کاسپین، مذاکراتی با رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور صورت گرفته که براساس آن در ادامه مسیر ساخت شاهد همکاری این سازمان برای تکمیل و اداره آن خواهیم بود.

ساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با مشارکت سازمان بنادر

وی این همکاری را در راستای رسیدن به الگوی ایران در سال ۱۴۰۴ اعلام کرد و افزود: گام نخست برای دستیابی به الگوهای مندرج در برنامه ایران ۱۴۰۴ تعیین نقاطی به عنوان نقطه پایلوت تحقق این هدف بزرگ ملی است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ادامه داد: ساخت و اداره مشترک بندر کاسپین را می‌توان الگویی برای دیگر نقاط ایران اسلامی معرفی کرد.

ترکان با اشاره به تأخیر ایجاد شده در مسیر اجرای پروژه بندر کاسپین به دلیل کمبودهای مالی منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت سازمان بنادر و بهره‌برداری از این بندر شاهد افزایش ظرفیت‌های کشور در استفاده از توانمندی‌های ترانزیتی بین‌المللی مانند کریدور شمال‌ـجنوب باشیم.

ضرورت تدوین طرح جامع در مناطق آزاد

وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید تا سال ۱۴۰۴ به الگویی از پیشرفت و توسعه ایران اسلامی در منطقه بدل شوند، بر لزوم تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در چارچوب طرح جامع توسط این مناطق تأکید کرد.

مشاور رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: اکنون چند منطقه دارای طرح جامع بوده و بقیه نیز در مرحله تصویب و تدوین طرح جامع و راهبردی برای اجرای وظایف و برنامه‌های توسعه‌ای خود در چارچوب برنامه تدوین شده هستند.

وی، دارا بودن برنامه و شفاف‌سازی در تمام امور مالی و فعالیت‌های اقتصادی دو رویکرد اصلی مدیریتی در مناطق آزاد ذکر کرد.

ترکان، در باره توانمندی‌های منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این منطقه گیلان و قطب گردشگری ایران قرار گرفته است و با توجه به وجود مناطق آزاد کشور در هفت اقلیم و شرایط جغرافیایی محتلف، می‌توان از توانمندی‌های آن و دیگر مناطق آزاد در عرصه توسعه گردشگری حلال در سطح کشور و جذب توریست‌های کشورهای اسلامی بهره برد که در این بین، منطقه آزاد انزلی بی‌نظیر است.

گسترش دامنه تردد خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد در برنامه نیست

وی به گسترش دامنه تردد خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد اشاره کرد و متذکر شد: این محدوده مناسب با شرایط و ویژگی‌های منطقه و ظرفیت‌های استان تعیین شده که در این بین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت به عنوان محل تردد سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی و دیگر متغییرهای اقتصادی و گردشگری نقش موثری داشتند.

مشاور رئیس جمهور، اضافه کرد: اکنون با توجه به شرایط موجود برنامه‌ای برای گسترش دامنه تردد خودروها نداریم.

وضعیت منطقه آزاد انزلی راضی کننده نیست

وی، با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور از عمر کمتری برخودار است، خاطرنشان کرد: رضا مسرور مدیر عامل جدید منطقه آزاد انزلی از وضعیت منطقه راضی نیست.

ترکان متذکر شد: ضمن قدردانی از تلاش مدیران گذشته منطقه آزاد انزلی، از شرایط موجود این منطقه راضی نیستیم و امیدواریم با تلاش و همکاری مضاعف این منطقه به جایگاه واقعی خود دست یابد./فارس

Share