گزارش ویژه دیارمیرزا از اتفاقی نادر در تاریخ جمهوری اسلامی

ورزشکاران بی‌سرپرست شدند / قفل وزارت ورزش باز می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا براساس قانون وزارتخانه‌ها تنها برای ۳ ماه می‌توانند با سرپرست اداره شوند و با توجه به اینکه مهلت سرپرستی وزارت ورزش و امور جوانان در ۲۴ آبان ماه به پایان رسیده لذا این وزارتخانه به‌لحاظ قانونی از امروز سرپرست ندارد. به همین دلیل دیارمیرزا روند عملکرد گودرزی و مجلس را بررسی میکند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا براساس قانون وزارتخانه‌ها تنها برای ۳ ماه می‌توانند با سرپرست اداره شوند و با توجه به اینکه مهلت سرپرستی وزارت ورزش و امور جوانان در ۲۴ آبان ماه به پایان رسیده لذا این وزارتخانه به‌لحاظ قانونی از امروز سرپرست ندارد.

ورزشکاران بی‌سرپرست شدند/ ساختمان سئول بدون کلیددار

وزارت ورزش و جوانان یکی از وزارتخانه‌های تازه‌تأسیس است که با طرح نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در دی ماه سال ۸۹ تشکیل شد.

th (2)

براساس اساسنامه تشکیل این وزارتخانه، این سازمان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به ورزش و جوانان در ایران خواهد بود. ازاین‌رو انتخاب وزیر برای این وزارتخانه همواره با حساسیت خاص وکلای ملت در دوره هشتم و نهم مجلس همراه بوده است.

در دولت دهم محمد عباسی وزیر این وزارتخانه بود. البته در ابتدا حمید سجادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با ۱۳۷ رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

محمد عباسی هم در مردادماه ۹۰ به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که با ۱۶۸ رأی موافق توانست به‌عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان راهی ساختمان سئول شود.

پس از شروع به کار دولت یازدهم نیز حجت‌الاسلام روحانی، مسعود سلطانی‌فر را به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای اخذ رأی اعتماد به‌همراه دیگر اعضای کابینه به مجلس معرفی کرد اما مجلس در ۲۴ مرداد ماه سال جاری به وی رأی اعتماد نداد.

حسن روحانی نیز طی حکمی رضا صالحی امیری را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد و دو ماه بعد یعنی ۲۷ مهر ماه وی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد اما در جریان بررسی صلاحیت صالحی امیری در مجلس، وی با کسب ۱۴۱ رأی مخالف، ۱۰۷ رأی موافق و ۱۳ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

رئیس جمهور در ۶ آبان ۹۲ نیز، محمد شریعتمداری را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد و در ۱۲ آبان ماه، سید نصرالله سجادی را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و مجلس روز ۱۹ آبان برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت ورزش و جوانان نشست علنی تشکیل داد.

اما این بار هم مجلس به سجادی کلید ساختمان سئول را نداد و حسن روحانی که در مراسم تحلیف خود نشان داد که قدرت قابل توجهی در معرفی سریع وزرای پیشنهادی دارد، ساعتی بعد از عدم اعتماد مجلس به نصرالله سجادی، طی نامه‌ای “محمود گودرزی” را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.

علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان نیز در همان جلسه اعلام کرد که نشست بررسی صلاحیت گودرزی روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

البته فارغ از اینکه وکلای ملت در جلسه فردای خود چه تصمیمی را برای این وزارتخانه مهم که ارتباط مستقیمی با جوانان دارد، می‌گیرند باید به این موضوع اشاره کرد که مهلت سرپرستی وزارت ورزش و امور جوانان در ۲۴ آبان ماه یعنی روز گذشته به پایان رسیده است.

براساس تبصره ۲ ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد، رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یک‌صد و سی و پنجم (۱۳۵) قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه، فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی کند.

همچنین در اصل ۱۳۵ قانون اساسی هم تصریح شده که رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند.

بنابراین وزارتخانه‌ها تنها برای ۳ ماه می‌توانند با سرپرست اداره شوند و با توجه به اینکه مهلت سرپرستی وزارت ورزش و جوانان در ۲۴ آبان ماه به پایان رسیده و جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیز صبح فردا یعنی ۲۶ آبان ماه برگزار می‌شود لذا وزارت ورزش و جوانان به‌لحاظ قانونی از امروز سرپرست ندارد و فردی هم نمی‌تواند سرپرستی این وزارتخانه را به‌عهده بگیرد.

رایزنی چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با نمایندگان برای کسب رای اعتماد

چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ظرف امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون‌ها و مجامع مختلف در مجلس آخرین رایزنی‌های خود را برای کسب رای اعتماد انجام می‌دهد.

139208221618425931534173

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه بعد از معرفی آقای گودرزی از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه‌شان رفته بودند و مجلس جلسه علنی نداشت، نمایندگان هم دیداری با ایشان نداشتند اگرچه روز دوشنبه گذشته دیدارهای پراکنده‌ای صورت گرفت و همچنین ایشان در تماس‌های تلفنی با نمایندگان رایزنی‌هایی انجام داد.

وی افزود: آقای گودرزی قرار است در فرصت دو روزه امروز و فردا با لاریجانی رییس مجلس و همچنین مجامع استانی و فراکسیون‌ها دیدارهایی داشته باشد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت با اشاره به جلسه فردا صبح (یکشنبه) این فراکسیون با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: در این جلسه آقای گودرزی به ارائه برنامه‌های خود خواهد پرداخت و نمایندگان هم نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند.

سبحانی‌نیا با ارزیابی مثبت از فضای موجود در مجلس نسبت به چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: با توجه به اینکه کار تخصصی آقای گودرزی تربیت‌بدنی بوده فضا در مورد ایشان تاکنون مثبت است، البته باید ببینیم که ایشان چه برنامه‌هایی را در حوزه‌ جوانان ارائه خواهد داد.

وی در پایان گفت: در مباحث سیاسی هم، مسائلی که در مورد وزرای پیشنهادی قبلی وجود داشت در مورد ایشان مطرح نبوده و لذا نگاه مجلس به ایشان فعلا مثبت است.

گودرزی امروز با لاریجانی دیدار می‌کند

محمود گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پیش از ظهر امروز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار می‌کند.

قرار است گودرزی در این دیدار برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌هایش را با رئیس مجلس مطرح و چگونگی تحقق اهداف را تشریح کند.

مجلس فردا جلسه علنی دارد/ قفل وزارت ورزش باز می‌شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح فردا (یک‌شنبه) برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های محمود گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان جلسه علنی خواهند داشت.

صحن مجلس

محمود گودرزی چهارمین گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت ورزش و جوانان است که پس از عدم اعتماد مجلس به مسعود سلطانی‌فر، سیدرضا صالحی امیری و سیدنصرالله سجادی برای اخذ رأی اعتماد وکلای ملت به پارلمان معرفی شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان یک‌شنبه هفته گذشته و بلافاصله پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان به سجادی، طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمود گودرزی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی کرد که براساس اعلام علی لاریجانی قرار شد جلسه رأی اعتماد فردا یک‌شنبه برگزار شود.

براساس تبصره یک ماده ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی مجلس در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در صورتی‌ که تعداد آنها کمتر از نصف مجموع وزرای کابینه باشد، رئیس جمهور فرصت دارد به‌مدت یک ساعت بدون بحث درباره کلیات برنامه‌ها و ترکیب هیئت وزیران تنها در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی صحبت کند.

براساس قانون، پس از سخنان رئیس‌جمهور، دو مخالف و دو موافق به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هرکدام به‌مدت حداکثر ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا ادله خود را در موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی مطرح کنند. البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان، خود وزیر پیشنهادی حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا از برنامه‌های خود دفاع کند. پس از سخنان وزیر پیشنهادی نیز رأی وکلای ملت اخذ می‌شود.

براساس زمان‌های پیش‌بینی شده در آئین‌نامه داخلی پارلمان، مجلس برای بررسی برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی ۱۵۰ دقیقه زمان می‌گذارد.

معاون نظارت معاونت پارلمانی رئیس‌ جمهور گفت :

گودرزی رای نیاورد باید به فکر راهکارهای قانونی جدید باشیم/ تعطیلی‌ها باعث کاهش رایزنی‌های وزیر پیشنهادی شد

مجید نصیرپور پیش بینی اش را درباره جلسه روز یکشنبه مجلس به منظور بررسی صلاحیت گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان انجام می شود، این گونه بیان کرد: ما در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری پیش بینی خاصی نداریم اما دعا می کنیم که مجلس دولت را همراهی کنند تا در حوزه ورزش و جوانان ثبات لازم حاکم شود.

وی با بیان این که امیدواریم نمایندگان با رای خود به وزیر پیشنهادی حوزه ورزش و جوانان را از روزمرگی خارج کنند، افزود: به هر میزان که در معرفی وزیر ورزش و جوانان تاخیر صورت گیرد آسیب بیشتری به این حوزه وارد خواهد شد.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال جاری و سال آینده موضوعات  مهمی را در ورزش کشور پیش رو داریم و اهمیتی که حوزه جوانان برای کشور دارد امیدواریم با رای نمایندگان مجلس وزیر مسئول در حوزه ورزش و جوانان هرچه زودتر کار خود را آغاز کند و شرایط را در این بخش تسهیل نماید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی های مربوط به تاسوعا و عاشورای حسینی منجر به کاهش رایزنی های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نشد و فکر نمی کنید که این موضوع از آشنایی بیشتر نمایندگان با آقای گودرزی جلوگیری کرده است؟، گفت: البته آقای دکتر  گودرزی چهره علمی و شناخته شده ای است و نمایندگان با بررسی اندک می توانند سوابق و اقدامات وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان را مورد بررسی قرار دهند.

نصیرپور در عین حال تاکید کرد: البته تعطیلی های اخیر در رایزنی های وزیر پیشنهادی تاثیر داشته و زمان کمتری در اختیار وی برای حضور در جلسات بیشتر و توجیهی و گفتگو با نمایندگان قرار داده است اما وزیر پیشنهادی بیکار نبوده و از فرصت های موجود برای انجام رایزنی ها استفاده کرده است.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: آقای دکتر گودرزی امروز شنبه و در فاصله یک روز مانده تا برگزاری جلسه رای اعتماد در مجلس حضور دارند و جلسات مختلفی را نمایندگان، کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس برگزار خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان هم نتواند نظر مثبت نمایندگان را جلب کند نیاز به اخذ حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص شرایط این وزارتخانه هستیم یا خیر؟، خاطرنشان کرد: تا کنون که چنین موردی پیش نیامده است و ما امیدواریم که با رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی این بحث مطرح نشود.

نصیرپور یادآور شد: تا کنون سابقه نداشته است که مجلس به ۴ وزیر پیشنهادی به صورت پی در پی رای عدم اعتماد بدهد. در قوانین هم در خصوص این شرایط پیش بینی صورت نگرفته است اما اگر وزیر پیشنهادی دولت رای نیاورد فکر می کنم باید به فکر پیش بینی قانونی برای این موضوع باشیم که دولت و شخص رئیس جمهور نیز می توانند در این خصوص راهکارهای لازم را پیشنهاد دهند.

Share