نمایندگان واگذاری‌ مخابرات را پیگیری می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات را مورد بررسی و تصویب قرار دادند. در جریان بررسی کلیات این لایحه علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس به عنوان نخستین […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس به عنوان نخستین مخالف این موضوع طی سخنانی اظهار داشت: مخالفت بنده با محتوای این لایحه نیست و من یکسری ایرادات شکلی به این لایحه دارم؛ چرا که معتقدم اگر تمام مباحث و مشکلات کشور را لیست کنیم تا ببینیم که کدام مهمتر است، دولت الکترونیک به مراتب مشکلی بیشتری دارد.

وی افزود: ما باید زیرساخت‌های حل مشکلات دولت الکترونیک را به وجود بیاوریم، چرا که بسیاری از مشکلات کشور با وجود این دولت قابل حل است. به عنوان مثال خلأهایی که در مسائل امنیتی، قضایی و حقوقی داریم، با دولت الکترونیک حل می‌شود. اینکه نمی‌توانیم دهک‌های جامعه را برای پرداخت یارانه نقدی مشخص کنیم، به علت نبود دولت الکترونیک است، لذا توجه به زیرساخت‌ها و تقویت این موضوع بسیار اهمیت دارد.mokhabrat 1

ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان در مجلس طی سخنانی ضمن موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: در دنیای پیچیده علمی و صنعتی امروز هر کشوری که بخواهد عزت و استقلال خود را حفظ کند، باید به علوم نوین دست پیدا کند، چرا که شریان حیاتی کشور در عرصه فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد.

وی افزود: ایران براساس قانون برنامه پنجم باید در پهنای باند و زیرساخت‌ها رتبه دوم منطقه را داشته باشد، اما در حال حاضر ما رتبه شانزدهم را داریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قبل از واگذاری مخابرات ۲۱۷۳ میلیارد تومان بابت زیرساخت‌های ارتباطی، فیبر نوری و داده‌ها هزینه می‌شد، اما اکنون این اعتبار به ۵ درصد تقلیل یافته است و در حالی که کشورهای خارجی ۴.۵ میلیارد دلار صرف فناوری اطلاعات می‌کنند کشور ما تنها ۹۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داده است. آن هم در شرایطی که ما در خط مقدم مبارزه سایبری هستیم.

کارخانه در پایان سخنان خود گفت: ما منابع انسانی بسیار غنی و بالایی داریم و لازمه استفاده از منابع انسانی این است که بتوانیم زمینه‌های لازم برای به‌کارگیری این افراد را فراهم کنیم.

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس ضمن مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: ما براساس این لایحه دولت را مکلف می‌کنیم که ۲۸۰۰ میلیارد تومان درآمد سالانه را به این موضوع اختصاص دهد، آن هم در شرایطی که ممکن است سال‌های بعد این عدد موردنیاز نباشد.

وی افزود: بحث‌هایی راجع به منابع این موضوع وجود دارد، اما باید به این نکته هم توجه کرد که شاید در سالهای بعد به این نتیجه برسیم که کاش دولت را مکلف نمی‌کردند این پول را در چنین حوزه‌هایی هزینه کنند.

در ادامه رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس در موافقت با کلیات این لایحه گفت: شرکت مخابرات ایران حدود ۵ سال است که به بخش خصوصی واگذار شده، اما بخش خصوصی به این دلیل که توجیه اقتصادی برایش ندارد، در مناطق محروم و روستاهای کوچک سرمایه‌گذاری نمی‌کند و قانون هم دولت را مکلف کرده که اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نکرد، دولت این سرمایه را تامین کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما از برنامه ۵ ساله پنجم بسیار عقب هستیم و بین ۲۱ کشور منطقه رتبه شانزدهم را داریم که این موضوع سبب نگرانی است. همچنین در بخش فیبر نوری حدود ۱۷ هزار کیلومتر از میزانی که در برنامه پنجم تکلیف شده، عقب‌افتادگی داریم و اگر فیبر نوری قطع شود، ما دچار قطعی چندروزه مخابراتی می‌شویم. لذا باید به این موضوع توجه اساسی کرد.

در ادامه غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه ۴ ایراد به این لایحه وارد است، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص مصارف بودجه از مسئولیت‌های دولت و مجلس است که ایجاد درآمد اختصاصی از سوی یک دستگاه می‌تواند وحدت در بودجه‌ریزی را دچار اخلال کند.

وی افزود: واریز درآمد اختصاصی که در این لایحه به آن اشاره شده، شاید ضرورتی نداشته باشد که در سال‌های بعد هم بخواهد انجام شود. همچنین با این اقدام فعالیت دستگاه‌های حاکمیتی بزرگ می‌شوند و دولت از طریق منابع می‌تواند در بخش تصدی‌گری دخالت کند.

همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان موافق آخر کلیات این لایحه گفت: از زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد – که البته جمعی از نمایندگان نیز به نحوه واگذاری آن معترض هستند و حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم – یکی از منابع درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بین رفت که برای جبران آن باید از بودجه عمومی استفاده می‌کرد و با این بودجه هم زیرساختی درست نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقتی زیرساخت‌ها آماده نشوند، اموری هم که به بخش خصوصی واگذار شده ابتر می‌ماند. لذا این لایحه می‌خواهد حق امتیازی که شرکت‌های غیردولتی می‌گیرند، به خزانه واریز شوند و آن در بودجه سالیانه به وزارت ارتباطات اختصاص می‌یابد تا بتواند از آن محل زیرساخت‌ها را درست کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل افزایش بهره‌وری تولید همین فناوری اطلاعات است که چون نرخ رشد اقتصادی را بالاتر می‌برد، سبب افزایش درآمد دولت خواهد شد و افزایش درآمد دولت نیز رفاه عمومی را به وجود می‌آورد. بنابراین انتفاع غیرمستقیمی که از این راه به وجود می‌آید بسیار مهمتر از مشکلات و انتقاداتی است که مخالفان مطرح می‌کنند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس با ۱۵۸ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع کلیات لایحه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات را به تصویب رساندند.

Share