موزه حیات وحش ماسوله ,وسایلی با قدمتی ۲۰۰ ساله !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موزه حیات وحش ماسوله در بین خانه‌های پلکانی این شهرک تاریخی گردشگران را به خود می‌خواند و برخی وسایل آن قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. آب و هوای خنک و دل‌چسب شهر ماسوله در فصل تابستان گردشگران زیادی را جذب می‌کند، کوهستانی بودن شهر موجب شده تا ماسوله ۱۰۰ روز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موزه حیات وحش ماسوله در بین خانه‌های پلکانی این شهرک تاریخی گردشگران را به خود می‌خواند و برخی وسایل آن قدمتی ۲۰۰ ساله دارد.
13920805000179_PhotoAآب و هوای خنک و دل‌چسب شهر ماسوله در فصل تابستان گردشگران زیادی را جذب می‌کند، کوهستانی بودن شهر موجب شده تا ماسوله ۱۰۰ روز از سال را در مه غلیظ به سر ببرد و برای گردشگرانی که در هوای آفتابی به یک‌باره شاهد پایین آمدن مه و ابری شدن هوا در ماسوله می‌شوند، بسیار جالب است.معماری ماسوله مهم‌ترین جاذبه توریستی این شهر است، ابنیه آن در دامنه‌ای با شیب تند و نسبتاً عمودی و در مقابل قلعه عظیم و صخره‌ای «شاه معلم» بنا شده است.

خانه‌ها به طرز ماهرانه‌ای به صورت پلکانی بنا شده‌اند و بیشتر دو طبقه هستند و سقف یک خانه، حیاط خانه دیگری است که این سبک خانه‌سازی، سبک معماری در روستاهای ایران در دوران ساسانی است.
از جمله جاذبه‌های اصلی گردشگری ماسوله، بازار آن است که در چهار طبقه بنا شده و این مجموعه نمادی از کهن‌ترین فعالیت شهر محسوب می‌شود و پر مراجعه‌تربن جاذبه شهرک تاریخی ماسوله است.

در دل این‌همه زیبایی طبیعی و خدادادی ماسوله موزه حیات وحش نیز در بین خانه‌های پلکانی این شهرک تاریخی در گوشه‌ای دنج قرار دارد و به راحتی دیده نمی‌شود.

پرده‌ای روی دیوار گلی، مکان موزه حیات وحش را مشخص می‌کند و گردشگران می‌توانند با کمی دقت محل موزه را تشخیص دهند.

«حیوانات تاکسیدرمی» در داخل اتاقکی گلی و نیمه تاریک موزه انسان را برای یک لحظه دچار واهمه می‌کند اما وقتی چشم به تاریکی موزه عادت کرد متوجه انواع حیوانات خزنده، درنده و پرنده ‌کوه‌ها و جنگل های ماسوله می‌شود.

خرس قهوه‌ای ۸۰۰ کیلویی، گورکن، گربه وحشی، راسو، کفتار، آفتاب‌پرست، خرگوش، شاهین، عقاب، پلیکان، قو، طاووس، قرقاول، کبک و… از حیوانات تاکسیدرمی موزه حیات وحش ماسوله هستند.

*وسایل موزه حیات وحش با قدمتی ۲۰۰ ساله13920805000162_PhotoA

مدیر موزه حیات وحش ماسوله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این موزه اظهار کرد: وسایل موزه حیات وحش ماسوله ۲۰۰ سال قدمت دارد و به صورت شخصی اداره می‌شود.

شاپور اخوان، با بیان اینکه از سال ۵۵ در ماسوله ساکن هستم، افزود: این موزه ۶ سال پیش با هزینه شخصی راه‌اندازی شده است.

وی با تصریح حیوانات داخل موزه هیچ‌کدام شکار نشده‌اند، ادامه داد: این حیوانات بر اثر تصادف و حادثه‌ جاده‌ای جمع‌آوری شدند و برای «تاکسیدرمی» آنها هزینه کردیم.13920805000169_PhotoA

مدیر موزه حیات وحش ماسوله، برخی از حیوانات مانند غاز، پلیکان و طاووس را در ایران بی‌نظیر خواند و خاطرنشان کرد: بقیه حیوانات متعلق به ماسوله است.

ماسوله تولید کننده سلاح سرد

وی، قدمت ماسوله را قبل از میلاد مسیح نامید و یادآور شد: ماسوله به معنای «مسلح» است یعنی شهری که سلاح سرد تولید می‌کند.

اخوان، اضافه کرد: در آن زمان سلاح سرد در ماسوله تولید می‌شد و به رومی‌ها می‌فروختند و اکنون به جز تعدادی اندک از افراد پیر که به این کار مشغول هستند، دیگر از تولید کنندگان سلاح سرد خبری نیست.

وی وضعیت زیرساختی ماسوله را در زمان فعلی خوب ندانست و متذکر شد: ماسوله در این سال‌ها به جایگاه واقعی خود نرسیده و از بسیاری شهرها عقب‌ مانده است.
مدیر موزه حیات وحش ماسوله، نبود هتل مناسب برای مسافران داخلی و خارجی، برطرف نشدن مشکل چندین ساله پارکینگ و… را از کاستی‌های شهرک تاریخی ماسوله عنوان کرد./فارس

Share