میراث فرهنگی در باتلاقی از مشکلات

مزایده های پر دردسر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ساخت ویلا روی محوطه تاریخی عصر آهن شهرستان تالش، مزایده دوباره خانه هرمز پیرنیا و سه دانگ از سینما جمهوری، تعیین معاون گردشگری پس از دو ماه هشدار برای آبگرفتگی تخت جمشید و سرنوشت سنگ نگاره های تاریخی اردکان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمرزا ساخت ویلا روی محوطه تاریخی عصر آهن شهرستان تالش، مزایده دوباره خانه هرمز پیرنیا و سه دانگ از سینما جمهوری، تعیین معاون گردشگری پس از دو ماه هشدار برای آبگرفتگی تخت جمشید و سرنوشت سنگ نگاره های تاریخی اردکان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

th (1)

به گزارش مهر، این هفته معاون گردشگری سابق جای خود را به مرتضی رحمانی داد. رحمانی پیش از این سفیر ایران بوده است.

همچنین در این هفته بزرگترین گورستان عصر آهن ایران در منطقه آق اولر استان گیلان با ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز، تخریب و به شهرک ویلایی تبدیل شد. به گزارش خبرنگار مهر، گورستان عصر آهن به نام منطقه مریان و آق اولر به عنوان یکی از محوطه های مهم باستان شناسی استان گیلان ۴۰۰ هکتار وسعت دارد.

نمونه ای از گورهای عصر آهن

اکنون ویلاهای ساخته شده در منطقه آق اولر بزرگترین گورستان عصر آهن ایران را به یک شهرک تبدیل کرده است.
مطالعات پژوهشی شهر تاریخی استخر آغاز می شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی از آغاز مطالعات پژوهشی شهر تاریخی استخر در سال جاری به سرپرستی دکتر نوروززاده چگینی خبر داد و گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی با کلیت طرح ادامه مطالعات و کاوش در این شهر باستانی موافقت کرده است.

جلیل گلشن گفت: میزان هزینه لازم برای انجام مطالعات پژوهشی و کاوشهای مورد نظر در شهر تاریخی استخر بستگی به طرح پیشنهادی باستان شناسان و کارشناسان مربوطه دارد چرا که آنها باید پیشنهادات خود را در این زمینه در قالب یک برنامه ارائه کنند.
سنگ نگاره های پنج هزار ساله اردکان در مراسم عروسی دیده شدند

این هفته خبر رسید که سنگ‌نگاره‌های پنج تا ۱۰ هزار ساله‌ اردکان یزد که مدتی پیش در یک منطقه باستانی کشف شده بودند و قرار بود در موزه فرهنگ اردکان نگهداری شوند، اکنون به عنوان صندلی در مجالس ازدواجی که یک مرکز فرهنگی هنری برگزار می کند، کاربرد دارند.

محوطه‌ تاریخی مفیدی ۵۰ کیلومتر با مرکز شهرستان اردکان در استان یزد فاصله دارد و در این محوطه  حدود چهار سال پیش‌ سنگ نگاره هایی کشف شد که ۵ تا ده هزار سال قدمت داشتند.  این سنگ‌نگاره‌ها شامل ۵۲ نقاشی مانند صحنه‌هایی از شکار‌ بزکوهی‌، یوزپلنگ و نقوش باستانی بود منتها به‌دلیل نداشتن شرایط امنیتی مناسب، افراد بسیار کمی از وجود محوطه‌ مفیدی و موقعیت جغرافیایی منطقه اطلاع داشتند. با این وجود این محوطه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
درخواست یک استاد دانشگاه برای محاکمه عاملان مفقود شدن اسناد میراث فرهنگی

یک استاد دانشگاه در واکنش به ناپدید شدن برخی از اسناد بخشهای مختلف سازمان میراث فرهنگی در پی جابه جایی معاونت میراث فرهنگی به شیراز در سالهای گذشته گفت: باید کارشناسانی از طرف ریاست سازمان مامور شوند و ابعاد این خیانت عظیم را رد یابی و رصد کنند و عاملان را به محکمه بکشانند حتی اگر این دادگاه ۱۰ سال ادامه یابد.

حکمت الله ملا صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، ناپدید شدن اسناد سازمان میراث فرهنگی را یک فاجعه ملی دانست و گفت: این اسناد و مدارک بی‌بدیل و این گنجینه‌های اطلاعات فرهنگی، باستان‌شناختی و علمی جایگزین نشدنی، اعم از گزارش‌های هیات‌های باستان‌شناختی و رشته‌ها و دانش‌های مرتبط و نظایر آن، علی القاعده محصول مطالعات میدانی اعم از بررسی‌ها، کاوشهای با طرح و برنامه است؛ البته با هزینه و سرمایه عمر نسل‌هایی از باستان‌شناسان و متخصصان میان رشته‌ای و پژهشگران رشته‌ها و دانش‌های مرتبط دیگر. این اسناد حلقه‌های پیوند و رشته‌های اتصال استوار میان سلسله‌ای از نسل‌های پژوهشگران هستند که آمده‌اند و از پی رسیده‌اند و در راهند و از سر خواهند رسید.
انتقاد جامعه باستان شناسی از تفویض اختیار صدور مجوز کاوش به مدیران میراث فرهنگی استانها

جامعه باستا‌ن‌شناسی ایران در نامه ای به رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی خواسته ها و پیشنهادات خود را اعلام کرده و معتقدند که طی چند سال گذشته، با تفویض اختیار صدور مجوز کاوش و بررسی به مدیران استانی، از نقش نظارتی پژوهشکده باستان‌شناسی کاسته ‌شده‌است.

تخت جمشید همچنان در معرض خطر برف و باران

خبرگزاری مهر این هفته نسبت به آبگیری مجموعه تاریخی تخت جمشید هشدار داد و اعلام کرد که مجموعه جهانی و تاریخی تخت جمشید امسال نیز با آغاز فصل زمستان و شروع بارندگی ها از گزند نفوذ آب و یخ بستن شیارهای این مجموعه بناهای تاریخی و آبگرفتگی محوطه در امان نیست.

th (1)

چون اواخر سال ۸۹ خبرگزاری مهر از آبگرفتگی در تخت جمشید و آسیب ناشی از آن که هرساله متوجه این بنای تاریخی می شود گزارشی را منتشر کرد. این بنای تاریخی هر سال با شروع فصل بارندگی  بامشکل نقوذ آب به داخل شیارهای بنا و آب گرفتگی در محوطه های آن مواجه می شود به طوریکه پایه ستونهای این بناهای ۲۵۰۰ ساله را نیز در غرق در آب باران می کند.

حراج دوباره خانه هرمز و سینما جمهوری

این هفته دوباره خانه تاریخی هرمز پیرنیا توسط ستاد اجرایی فرمان امام به مزایده گذاشته شد در این بین، سه دانگ از سینما جمهوری نیز به مزایده رفت./تابناک

Share