سرپرست شهرداری رشت :

شهرداری رشت برای لایروبی دو رودخانه ی رشت کمر همت بسته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی بهارمست روز دوشنبه در نشستی با رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت و دو نفر از اعضای این شورا اظهار داشت: احیا و لایروبی رودخانه های زرجوب و گوهررود ، نیازمند تعامل دستگاه های مسوول به ویژه شهرداری و آب منطقه ای استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی بهارمست روز دوشنبه در نشستی با رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت و دو نفر از اعضای این شورا اظهار داشت: احیا و لایروبی رودخانه های زرجوب و گوهررود ، نیازمند تعامل دستگاه های مسوول به ویژه شهرداری و آب منطقه ای استان است.
80909563-5207828
وی ادامه داد: انجام کارهای عمرانی و احیای رودخانه های زرجوب و گوهر رود نیازمند صرف هزینه های بسیاری است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این نشست با تاکید بر لزوم مهیا کردن بسترهای لازم برای تعامل بیشتر دستگاه ها در جهت رفع مشکلات شهری از جمله احیاء و بهسازی رودخانه ها و تالاب ها اظهار کرد: مدیریت یکپارچه شهری در رفع بسیاری از مشکلات کلانشهرها موثر است.

ˈرضا جمشیدی چناریˈ به اعلام آمادگی سرمایه گذاران برای بهسازی تالاب عینک نیز اشاره و تصریح کرد: اجرای طرح بهسازی این تالاب، مستلزم همکاری و مساعدت شرکت آب منطقه ای است.

وی با بیان اینکه شهر رشت جزو معدود شهرهای کشور است که از موهبت رودخانه هایی همچون زرجوب و گوهررود برخوردار است، اظهار کرد: ما در مقابل نسل آینده مسوول هستیم از اینرو باید با تلاش مضاعف و بهره مندی از نظریات کارگروه تخصصی در جهت بهسازی و احیای این رودخانه ها بکوشیم و در قالب طرح یکپارچه شهری به تحقق این امر کمک کنیم.
رودخانه زرجوب رشت یکی از دو شاخه رودخانه سپیدرود است که از میان شهر می گذرد.

این رودخانه پیشتر پر آب بود و زیستگاه ماهیان رودخانه ای به شمار می رفته است؛ ولی امروزه به دلیل ریختن فاضلاب های شهری، آلوده و غیرقابل استفاده شده است.

نام این رودخانه از دو جزو زر (طلا) و جوب (که همان جوی است به معنی نهر آب) تشکیل شده است که از دیرباز به جهت زلالی و درخشندگی به این رودخانه اطلاق می شده که متأسفانه امروزه اثری از آن نیست.

رودخانه گوهررود نیز دیگر رودخانه شهر رشت است که از ۷۰۰ متری کوه های سراوان سرچشمه می گیرد و با پیوستن به رودخانه زرجوب، رودخانه پیربازار را تشکیل می دهد و در انتها با پیمودن ۴۰ کیلومتر به تالاب انزلی می ریزد.

در گذشته این رودخانه از مکان های دیدنی رشت به شمار می آمد و در آن ماهیگیری نیز می شد اما امروزه این رود تنها برای حمل پساب ها اختصاص یافته که این امر موجب انتقال این آلودگی ها به تالاب انزلی نیز می شود.

تالاب عینک نیز در حاشیه پارک دانشجو در غرب شهر رشت واقع شده و از نظر مساحت، دومین تالاب بزرگ استان گیلان محسوب می شود.

این تالاب به دلیل آن که در عکس های هوایی شبیه عینک است، به این نام خوانده می شود.

این تالاب از مناطق مهم گردشگری شهر رشت محسوب می شود و محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است.

شرایط تالاب عینک نسبت به تالاب های دیگر استان گیلان ویژه است از آن لحاظ که این تالاب در داخل شهر قرار گرفته و از طرفی در این سالها شاهد افزایش بی سابقه جمعیت در شهر رشت بوده ایم که این حجم انبوه جمعیت، موجب شده تا به نسبت تالاب های دیگر، این تالاب با مشکلات عدیده تری دست و پنجه نرم کند که از آن جمله می توان به ساخت و سازهای بیشمار در حریم تالاب، ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به داخل تالاب و تولید زباله توسط شهرنشینان اشاره کرد تا جایی که بخش هایی از تالاب را لوازم منزل و املاح و مصالحی اشغال کرده که به دلیل تخریب خانه های مسکونی به داخل تالاب رها شده و اینها دلایل خشک شدن بخش هایی از تالاب است.

Share