قضاوت با شما

شریعتمداری -رفسنجانی؛ کدام راست می‌گوید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با توجه به استدلال های دو طرف، به نظر شما سخن کدام یک از آنها در مورد نظر امام(ره) منطقی تر و به واقعیت نزدیک‌تر است؟ معیار تشخیص نظرات امام خمینی(ره) در مورد مسائلی این چنین بااهمیت چیست؟ نظرات خود را در این زمینه برای ما بنویسید.

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی دیارمیرزا در روزهای اخیر به دنبال بازنشر هدفدار و برنامه‌ریزی‌شده برخی گفته‌های پیشین اکبر هاشمی رفسنجانی در وبسایت شخصی او، بحث نظر حضرت امام خمینی(ره) در خصوص شعار “مرگ بر آمریکا” و اینکه آیا ایشان موافق حذف این شعار بودند یا خیر، در فضای رسانه‌ای و سیاسی مطرح شده است.

به سختی بتوان باور کرد همزمانی اقدام وبسایت شخصی هاشمی در انتشار مجدد صحبت های او، با اوج گیری مباحث مطرح‌شده درباره مذاکره و ارتباط با آمریکا بعد از اتفاقات و رویدادهای مربوط به سفر حسن روحانی به نیویورک، تصادفی بوده باشد.

بی‌شک این همزمانی در راستای تلاش‌هایی تعریف می‌شود که رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولتی برای عادی‌سازی روابط با آمریکا در پیش گرفته‌اند.

هاشمی رفسنجانی مدعی است امام با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» موافق بودند. او در تعریف فضای سیاسی مربوط به زمان حیات حضرت امام(ره) که از آن صحبت کرده گفته است: “به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.”

این در حالی است که ادعای هاشمی توسط حسین شریعتمداری به صراحت رد شد و او در یادداشتی دلایل خود برای مردود بودن این ادعا را این چنین بیان کرده است:  فقط با یک مراجعه گذرا به رهنمودها و نظرات مبارک امام‌‌راحل(ره) که تمامی آن موجود و مکتوب است، می‌توان توصیه‌های فراوانی از حضرتش را مشاهده کرد که در آن بر ضرورت شعار مرگ برآمریکا تأکید شده است، از جمله و به عنوان اندکی از بسیارها؛
✓ حضرت امام(ره) خطاب به یکی از مفتی‌های آل‌ ‌سعود که شعار مرگ بر آمریکا در مراسم برائت از مشرکین را خلاف اسلام دانسته بود؛ می‌فرمایند؛
«باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند آمریکایی فعل رسول‌الله – صلی‌الله علیه و آله و سلم – و امر خداوند را تخطئه می‌کنید، و تأسی به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق‌تعالی را برخلاف می‌دانید؟»
بدیهی است که فقط نقل نظر حضرت امام(ره) در میان است و هرگز در‌پی آن نیستیم که خدای نخواسته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با مصداق این نهیب امام راحل مقایسه کنیم.
✓ «از خدا می‌خواهیم این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم»
✓ «همین قول مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی برای آنها مرگ می‌آورد» و نمونه‌های فراوان دیگری که بیرون از محدوده این وجیزه است.”

حال با توجه به استدلال های دو طرف، به نظر شما سخن کدام یک از آنها در مورد نظر امام(ره) منطقی تر و به واقعیت نزدیک‌تر است؟ معیار تشخیص نظرات امام خمینی(ره) در مورد مسائلی این چنین بااهمیت چیست؟ /صراط

Share