سید محمد خاتمی: می‌خواهند رییس‌جمهوری را از عقبه‌اش جدا کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه «تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا دولت را ناکارآمد نشان دهد» گفت: «این دولت که هاله نور ندارد و نمی‌تواند به صورت معجزه‌آسا، یک‌شبه همه‌چیز را درست بکند، ما نباید به طلبکار از دولت دامن بزنیم.»  سیدمحمد خاتمی در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی […]

01-3(104)به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه «تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا دولت را ناکارآمد نشان دهد» گفت: «این دولت که هاله نور ندارد و نمی‌تواند به صورت معجزه‌آسا، یک‌شبه همه‌چیز را درست بکند، ما نباید به طلبکار از دولت دامن بزنیم.»
 سیدمحمد خاتمی در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران، با اشاره به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری گفت: «در انتخابات اخیر، حادثه مبارکی رخ داد که شما جوانان به‌خصوص در آن نقش داشتید و در درجه اول آنچه نشد اهمیت دارد. همت و رای مردم باعث شد آن چیزی که اگر اتفاق می‌افتاد بد بود، اتفاق نیفتد، دولتی سر کار بیاید با جهت‌گیری‌های کاملا روشن. الان هم که ما امیدوارکننده حرفی می‌زنیم هیچ توقعی نداریم جز اینکه پایبندی باشد به همان شعارها و رویکردها و جهت‌گیری‌هایی که بود و مردم به آن رای دادند.»

مواضع رهبری در انتخابات تاثیر مثبت داشت
خاتمی افزود: «در حادثه مثبتی که در جریان انتخابات رخ داد نقش و مواضع رهبری تاثیر مثبت داشت، واقعا باید به آن اعتراف بکنیم و قدر بدانیم ولی اینطور نیست که جریاناتی که به هر حال خود را زیانکار می‌بینند آرام باشند.
«مگر چقدر از عمر دولت گذشته است که بخواهیم همه‌چیز را حل کند؟ امید این است که گشایشی بیشتر ایجاد شود و ما هم نباید دولت را تحت فشار قرار دهیم و باید نسبت به آنان که می‌خواهند دولت را تحت فشار قرار دهند نصیحت کنیم و احیانا برنامه‌های نادرست آنان را افشا کنیم.»او یادآور شد: «مثلا در زمینه روابط خارجی ابدا دولت نمی‌خواهد اصول و منافع ملت را زیر پا بگذارد ولی وقتی می‌خواهد با حفظ اصول منطقی‌تر با دنیا برخورد کند کسانی و محافلی جوسازی می‌کنند و فشار می‌آورند. این نیاز جامعه ماست. اگر بخواهیم تحرکی در جامعه ایجاد شود و ا
مور بهبود یابد، باید بتوانیم این فشارها را تا حدودی کم کنیم، نه اینکه زیاد کنیم.»رییس دولت اصلاحات هشدار داد: «می‌خواهند آقای رییس‌جمهور را از عقبه‌اش جدا کنند و از طرفی چنان وانمود کنند که دولت ناکارآمد است. باید متوجه باشیم خیلی در زمین صاف و همواری راه نمی‌رویم.»

 رای هاشمی رکورد می‌شد
او یادآور شد: «مردم ما تا آخرین لحظات تردید داشتند، نمی‌دانستند چه بکنند سه روز فرصت کمی برای تصمیم‌گیری بود، معتقدم اگر زمان بیشتری در انتخاب در اختیار بود مردم بیشتر از این اشتیاق خود را نشان می‌دادند. ابتدا جناب آقای هاشمی ثبت‌نام کردند، به نظر می‌رسید رای ایشان یک رکورد باشد حوادثی پیش آمد که می‌دانید و بعد معلوم نبود چه کسی کاندیدای نهایی است و خوشبختانه این شعور و روشن‌بینی و تدبیر وجود داشت که یک کاندیدا به صحنه بیاید و در نتیجه حاصل کار هم همین شد که می‌بینید.»
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد: «امروز همه احسا
س می‌کنند که فضا تغییر کرده است و واقعا باید قدر فرصت پیش‌آمده را برای انقلاب و کشور دانست شما و ما نباید خیلی ایده‌آلی فکر کنیم باید با توجه به واقعیت‌ها سعی کرد که انشاءالله امور به خوبی پیش برود.»
وی ادامه داد: «خیال نکنید دولتی که سر کار می‌آید هرآنچه را که می‌خواهد می‌تواند انجام دهد خیلی چیزها را نمی‌تواند انجام دهد. باید امکانات و نیز موانع را در نظر گرفت و واقع‌بینانه داوری کرد. الان وقتی خودم را جای آقایان می‌گذارم درک می‌کنم که چقدر مشکلات سنگین است. مشکلات بسیار زیاد است و توقعات فراوان و کسانی هم با حسن‌نیت یا سوءنیت ممکن است به انتظارات و توقعات دامن بزنند ولی باید دید در مقام عمل چه چیز شدنی است و در شدنی‌ها اولویت کدام است؟» رییس‌جمهوری سابق کشورمان تاکید کرد: «این دولت که هاله نور ندارد و نمی‌تواند به صورت معجزه‌آسا، یک‌شبه همه‌چیز را درست بکند، ما نباید به طلبکاری از دولت دامن بزنیم.»

دانشجو اگر می‌خواهد دانشجو بماند، باید نقد کند
او در بخش دیگری از سخنانش درخصوص فعالیت‌های دانشجویی و رویکرد انجمن اسلامی دانشجویان، اظهار کرد: «دانشجو اگر می‌خواهد دانشجو بماند و وفادار به آرمان‌ها باشد باید نقد کند، اگر نقد نکند و بله
قربان‌گو باشد از حرکت دانشجویی انحراف پیدا کرده است و نمی‌تواند جامعه را نمایندگی کند. حرکت دانشجویی یک رو به مردم دارد تا نیازها و مقتضیات و دردها را بشناسد؛ یک رو به حکومت دارد برای نقد خیرخواهانه و این وظیفه همه نهادهای مدنی است.»
خاتمی با بیان اینکه «محیط دانشگاه بدون نقد، محیط مرده‌ای است»، گفت: « همیشه هم همین‌طور است ولی به‌هنگام نقد نباید فقط سراغ دولت بروید. دولت توسعه‌گرا و برآمده از خواست مردم و اهل تحمل است. برای نقد ابتدا باید به سراغ بخش‌هایی از قدرت بروید که تحمل کمتری دارد.»
رییس بنیاد باران تصریح کرد: «باید متوجه باشیم نباید در این مرحله که دولت از هر جهت در فشار است هدف نقد را دولت بگذاریم البته باید همه حرف‌هایمان را محترمانه بگوییم، منتها باید با تامل و تحقیق مشخص کنیم که کشور ما و دولت در چه موقعیتی است.»
او با بیان اینکه «البته هیچ‌چیز را نباید مطلق کرد»، افزود: « انجمن اسلامی دانشجویان و در سطح وسیع‌تر اصلاحات هم باید خود را نقد کنند و اگر اشتباهاتی داشته است آنها را اصلاح کند، ولی مساله این است که باید در فضایی نقد کرد و یافته‌ها را اعلام کرد که همه‌چیز و همه جریان‌ها قابل‌نقد باشند نه اینکه نقد بعضی جریان‌ها و امور تابو و حرام باشد اگر چنین فضایی فراهم شود ما هم خودمان را نقد می‌کنیم.»
او تصریح کرد: «هویت انجمن این است که خود را در درون نظام تعریف می‌کند، ما اصلاح‌طلبان همین‌طور که ما نمی‌خواهیم نظام بر بیفتد؛ احساس می‌کنیم برای نظام هزینه زیادی داده شده است و امیدهایی ایج
اد کرده همین نظام باید مشکلات ما را حل کند این نظام را قبول داریم. انجمن اسلامی با کسانی‌که که طرفدار براندازی هستند مرز دارد ولی معتقد است در درون نظام باید نقد صورت گیرد.»
خاتمی ادامه داد: «من معتقدم شما بیشتر از بسیاری از کسانی‌که مدعی‌اند به نظام دلبسته‌اند به نظام دلبسته و وابسته‌اید. معتقدم بسیاری از کارهایی که به نام نظام می‌شود غلط است. شما در درون نظامید با نگاه نقد آمیز. انجمن اسلامی باید خود را درون نظام معرفی کند والا انجمن اسلامی نیست ولی در درون نظام بتواند روش‌ها و سیاست‌ها را نقد کند. روش‌ها و سیاست‌ها را و راهکارهای مناسب ارایه دهد. باید همواره خواستار اصلاح سیاست‌ها و رویکردها باشید. البته به‌عنوان یک نهاد دانشجویی علاوه بر نقدکردن و خواستار اصلاح‌بودن؛ راهکار هم نشان دهد.»
رییس بنیاد باران با تاکید بر اینکه « انجمن اسلامی مدافع حق و حرمت مردم است»، گفت: «آنچه امروز در دنیا به‌خصوص دنیای اسلام رنج‌آور است و آثارش را به صورت گلوهای بریده‌شده کودکان، سینه‌های شکافته زنان و مردان، تکه‌تکه شدن افراد در گوشه و کنار دنیا می‌بینیم؛ این است که انسان حق و حرمت ندارد. قرآن می‌گوید اگر یک نفر بی‌گناه کشته شود مثل این است که همه مردم و بشریت کشته شده است. انسان حرمت و کرام
ت دارد. به‌خصوص با توجه به اینکه درد تاریخی ما استبدادزدگی است در استبداد بیش از هرچیزی انسانیت انسان است که نابود می‌شود انسانیت مورد تحقیرقرار می‌گیرد؛ فقر خیلی بد است ولی تحقیرشدگی بدتر است. استبداد موجب فقر برای بخش‌های زیادی از جامعه و هم سبب تحقیرشدگی آنها می‌شود. انجمن اسلامی به‌عنوان یک نهاد مترقی علاوه بر اینکه از نظام دفاع می‌کند علاوه بر اینکه انتقاد می‌کند باید مدافع حق مردم باشد. مردم باید محترم باشند مردم ارباب حکومت هستند نه حکومت ارباب مردم.»
خاتمی افزود: «توجه به اسلامیت نظام (مهم است)؛ منتهی کدام اسلام؟ چون اسلام‌های مختلفی در جامعه است. آنچه باید مورد توجه شما باشد اسلام رحمانی است البته در واقع ما اسلام غیررحمانی نداریم آنکه به نام اسلام می‌آید و خشونت و کشتار را تبعیض و پایمال‌کردن حقوق انسان راه می‌اندازد از اسلام حقیقی بیگانه است. اسلام دین رحمت است و آمده تا انسان را زنده بکند، از این اسلام باید دفاع بکنیم نه اسلامی که فقط به ظاهر می‌پردازد، ولی از روح دین خدا که اخلاق و محبت و عدالت و مهربانی است بیگانه است.»
او ادامه داد: «مساله دیگر استقلال انجمن است به طور کلی نهادهای دانشجویی باید مستقل باشند، آدم کسی نباشد ارباب نداشته باشند. مساله دیگر که در این موقعیت مهم است نزدیکی نهادهای دانشجویی به یکد
یگر است. باید نقطه مشترک با یکدیگر پیدا کنید و در آنها با هم باشید و در آنجایی هم که اختلاف‌نظر دارید با روش مناسب دانشجو و دانشگاه حلش بکنید. مساله مهم دیگر جلوگیری از تبدیل‌شدن دانشگاه به پادگان است. دانشگاه محیط آزاداندیشی و تفکر و غلبه منطق است. به هر حال تکرار می‌کنیم که انتقاد در ذات دانشجوست و طبعا انجمن اسلامی هم باید انتقاد بکند ولی اگر نمی‌توانیم از همه جا انتقاد کنیم نرویم سراغ جایی که ضعیف‌تر و بی‌پناه‌تر است انتقاد بکنیم.»
او تصریح کرد: «ما در این موقعیت حتما باید دولت را یاری کنیم و اگر انتقادی هست به صورتی نباشد که مورد سوءاستفاده کسانی قرار گیرد که می‌خواهند ناکام باشد و در مقابل دولت هم باید سعه‌صدر داشته باشد به خصوص رابطه درستی با دانشگاه و دانشجو برقرار کند و حرف‌ها را بشنود. انجمن اسلامی باید با دولت همکاری بکند فقط ما از دولت این را می‌خواهیم که از آن جهت‌گیری‌ها و رویکردهایی که مردم به خاطر آن رای داده‌اند کوتاه نیاید.»
خشونت افسارگسیخته در دنیای اسلام بیداد می‌کند
او همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «متاسفانه خشونت افسارگسیخته در دنیای اسلام بیداد می‌کند. انجمن اسلامی باید بداند که دو نگاه به مسایل دین و جامعه اسلامی وجود دارد، نگاه ظاهرگرای ظاهرپرست خشونت‌طلب ماتریالیست آگاهانه، عنوان ماتریالیسم را به کار بردم زیرا این ظاهر‌گرایان واقعا مادی فکر می‌کنند گرچه خیلی ادعای دین و دینداری می‌کنند ولی در عمل عاملی جز زور که امری مادی است نمی‌شناسند و با کسانی که با آنان نیستند معامله شیئی می‌کنند خیال می‌کنند هیچ ابزاری جز زور وجود ندارد. می‌کشند؛ حذف می‌کنند و می‌خواهند خواست و توهمات خود را به زور بر جامعه تحمیل کنند.»

 او افزود: «درباره اسلام دو دید وجود دارد و امروز متاسفانه این دید خشونت‌گرای ویرانگر غلبه دارد شما موظفید که در برابر آن داد بکشید، اگر آن روزی که گفت‌وگوی تمدن‌ها وجود داشت و مطرح شد؛ گوش شنوایی وجود داشت و اگر بعد از ۱۱ سپتامبر که در مقابل ائتلاف برای جنگ آقای بوش که ائتلاف برای صلح بر پایه عدالت مطرح شد به آن توجه می‌شد شاید به اینجاها نمی‌رسیدیم.»
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اظهار کرد: «متاسفانه قدرت‌های توسعه‌طلب فزون‌خواه هم از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند آنچه مطلوب بود اینکه ما باید برای حقوق خودمان مبارزه بکنیم، در مقابل تجاوزها و زورگویی‌های قدرت‌های بیگانه بایستیم ولی اینها می‌کوشند تا جنگ را منتقل کنند در درون خودمان؛ جنگ شیعه و سنی و جنگ میان فرقه‌های مختلف، شما باید با روشن‌بینی عوامل این فجایع را از جمله برداشت‌های نادرست از اسلام را بشناسید و بشناسانید و در حد توان با این فجایع مقابله کنید و اسلام عدالت؛ اسلام اخلاق، اسلام قایل به حرمت انسان را ترویج کنید.»
فقر را بدون نگاه به توسعه سیاسی و فرهنگی نمی‌توان درمان کرد

رییس دولت اصلاحات گفت: «ما نمی‌گوییم فردا همه چیز درست بشود، البته الحمدالله جناب آقای دکتر روحانی همیشه روی شعارها و مطالب درستی که گفته‌اند، تکیه کرده‌اند. تاکنون نیز تصمیم‌گیری‌های خوبی داشته‌اند. خدا را شکر می‌کنیم موفق‌ترین دولت در عرصه اقتصاد، دولتی بود که شعار او شعار سیاسی و فرهنگی بوده و توفیق اقتصادی دولت اصلاحات از آنها که شعار اقتصادی صرف داشتند بیشتر بود. فقر را بدون نگاه به توسعه سیاسی و فرهنگی نمی‌توان درمان کرد اینها باید هم‌تراز یکدیگر باشند.»
خاتمی در پایان اظهارات خود گفت: «همه باید کاری بکنیم که دولت موفق شود. آقای رییس‌جمهور هم باید حرفهای‌شان را فراموش نکنند و به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند. ما می‌خواهیم نظام موفق باشد و مشکلات مردم حل شود و در فضای آزاد؛ همه بتوانند حضور فعال داشته باشند و انشاءالله با کمک همه، مشکلات حل شود.»/ایسنا

Share