لاریجانی در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان تیم ملی مهارت:

روش فعلی هدفمندی اجرا نمی‌شد بهتر بود/ دولت هرماه دنبال پول است تا چاله‌ای که دیگران کندند پر شود

” قرار بود هدفمندی یارانه‌ها موتور افزایش تولید کشور شود، اما خلاف آن شد. چرا که تنها به یک وجه آن توجه شد. بنا بود ۵۰ درصد آن صرف تدوین وضع موجود و مابقی صرف تولید، توسعه، حل مشکلات و بیماران شود. اما نه تنها این ۵۰ درصد درست هزینه نشد بلکه دولت می‌گوید هر ماه باید بگردیم و پول پیدا کنیم که چاله‌ای که کندند را پر کنیم”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت آلمان ۲۰۱۳، طی سخنانی اظهار داشت: گزارشی که از عملکرد تیم مهارت ایران در این دوره از مسابقات جهانی ارائه شد، گزارش امیدوارکننده‌ای است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی توانسته در زمینه بارور کردن استعدادهای عزیزانمان در بخش‌هایی که صنعت و تولید کشور بر دوش آنها است، گام‌های موثری بردارد.1686468565.larijan

وی افزود: تردیدی نیست که توسعه کشور بدون نیروهای ماهر و مبتکر امکان‌پذیر نیست و باید سرمایه‌گذاری متناسبی صورت گیرد؛ البته از مدت‌ها پیش که در جریان فعالیت این دوستان بودم، احساس می‌کردم با یک شور و علاقه‌ای کار را دنبال می‌کنند و این برای من خوشحال کننده بود که این عزیزان برای نیروی کار برنامه دارند. البته کاستی‌هایی وجود دارد، اما مساله مهم این است که افراد صاحب فن شوند.

رئیس مجلس برهمین اساس تصریح کرد: اگر دولت بخواهد جهش پیدا کند، جز با نیروی کار توانمند امکانپذیر نیست و هر چه که ما جلوتر می‌رویم نیاز به نیروهای صاحب فهم بیشتر می‌شود که البته پیچیدگی‌های صنعت نیاز به افراد کارآزموده و کاردان را بیشتر می‌کند و در واقع این افراد باید در پیشانی پیشرفت کشور قرار گیرند.

لاریجانی با بیان اینکه مسابقات جهانی مهارت علامتی است که نشان می‌دهد جوامع مختلف بیشتر به چه مسائلی توجه می‌کنند، گفت: عرصه تولید عرصه وسیعی است و نیازمند توانمندی‌های مختلف در این گونه امور است. لذا هم دولت و هم مجلس باید به تربیت نیروی کارآمد و آموزش دیده به عنوان یک اولویت توجه کنند، چرا که قسمتی از بخش‌های آموزشی در این زمینه دچار قدمت و کهنگی شده و نیاز به تجدید قوا و تجهیزات جدید و رفع برخی موانع است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یک نکته که باید در اینگونه آموزش‌ها مورد توجه قرار گیرد، این است که هرچه آموزش نیروها مردمی‌تر شود و بار از روی دولت برداشته شود کار قوی‌تر می‌شود. چرا که نباید همه این آموزش‌ها توسط دولت انجام شود، لذا باید بسترهای لازم برای کار آموزشگاه‌ها در این زمینه بیشتر شود و برخی تشویق‌ها که برای رونق کار آموزشگاه‌ها لازم است در نظر گرفته شود که در این راستا وزارت کار می‌تواند لایحه‌ای را برای تسهیل کار آموزشگاه‌ها و تشویق آنها برای تربیت نیروی متخصص به مجلس ارائه دهد و ما هم از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: ممکن است این سوال به ذهن آید که چرا مجلس مستقیما این کار را انجام نمی‌دهد؛ ما حرفی نداریم، اما غالبا اینگونه موارد به موانعی برمی‌خورد که بار مالی دارد و برای رفع مشکل مالی آن نیاز به لایحه دولت است و چون مسیر هموار نیست، شورای نگهبان ایراد می‌گیرد که البته ایراد آنها به حق است. اما کار ناقص می‌ماند، لذا دولت و مجلس باید همفکری داشته باشند و ما در مجلس آمادگی کامل داریم تا در جهت تسهیل کار آموزشگاه‌ها و تشویق آنها به نحوی که کار آنها گردش اقتصادی مطلوب داشته باشد، کمک کنیم.

لاریجانی در ادامه سخنان خود یادآور شد: امروز نیروی کار وسیعی داریم و سبقه جمعیتی ما هنوز جوان است و این نیروی کار جوان نیازمند سرمایه‌گذاری‌های مختلف در امور تولیدی است تا شغل مناسب و کرامت پیدا کنند و برای سرمایه‌گذاری باید فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در کشور به وجود بیاید و همه بخش‌ها در این زمینه با یکدیگر همسو باشند.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که فضای رونق اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی به وجود بیاید، برای این است که جهت اقتصادی در پناه چنین فکری ممکن است؛ تسهیل فضای کسب و کار بسیار با اهمیت است و در حال حاضر در دنیا یک رقابت برای کسب و جذب سرمایه‌ها وجود دارد. لذا اگر در کشور فضای کسب و کار را رونق ندهیم و زمینه را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کنیم، آن وقت جهش اقتصادی ممکن نیست.

رئیس مجلس برهمین اساس تاکید کرد: کاری که در دولت جدید باید در این زمینه صورت گیرد، این است که بندهایی که سرمایه‌گذاری را فلج کرده و مانع آن است، تسهیل کنند.  البته در مجلس در گذشته کارهای تخصصی در این زمینه صورت گرفته بود که اگر این امور با پشتیبانی‌های دولت پیوست بخورد، بستر این موضوعات را می‌شود فراهم کرد.

لاریجانی با طرح این سوال که ما نیروی جوان تحصیلکرده و دانشگاه‌های توسعه یافته و منابع بسیاری در کشور داریم، اما چرا وضعیت ما اینگونه است و چرا رشد اقتصادی کشور منفی است؟ ، تصریح کرد: این گفته‌ها در مورد رشد اقتصادی منفی خلاف نیست، چرا که چند وقت پیش مسئول آمار کشور پیش من آمده بود و من پرسیدم  این آمارهایی که در رسانه‌ها عنوان می‌شود، چگونه است؟ و وی این موضوع را تایید کرد. یعنی کشورمان باید دارای رشد اقتصادی ۵.۵- باشد؟ اینگونه می‌شود شغل‌ درست کرد؟ بنابراین باید ریشه‌های این موضوع را پیدا کرد و در جهت رفع آنها برآمد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سیاست امر ساده‌ای نیست و جزو پیچیده‌ترین امور در مسائل بشری است. شاید این سوال به وجود آید که چرا این وضع در کشور به وجود آمده؟ ممکن است به ذهن آید که این مشکلات به دلیل تحریم‌هاست، اما تحریم‌ها تنها بخشی از این مشکلات است و به قول برخی کارشناسان‌ شاید ۲۰ یا ۳۰ درصد مشکلات مربوط به تحریم‌ها باشد، اما همه مساله تحریم‌ها نیست.

لاریجانی افزود: همه این تورمی که زندگی مردم را سخت کرده، مربوط به تحریم نیست و بخشی از آن به تصمیمات نادرست بر می‌گردد. اما چرا تصمیمات غلط گرفته شد؟ ریشه آن به کارنابلدی بر می‌گردد. حکومت به افراد کاربلد و متخصص نیاز دارد. کسی که از پایین رشد کرده و بالا آمده باشد. برخی ممکن است بگویند که چرا در دولت فعلی سن بالا است، اما آیا مشکل ما اینهاست؟ مشکل این است که افراد باید تجربه و تخصص داشته باشند. تصمیمات باید با علم و دقیق گرفته شود.

هزینه کارنابلد بودن مسئولان را ملت باید بدهند/ با مسئول ناتوان نباید رودربایستی داشت

وی تاکید کرد: جوانگرایی و میانسال‌گرایی در کنار این موضوع خود را نشان می‌دهد که تصمیمات عاقلانه، درست و با درنظر گرفتن منافع ملی اتخاذ شود. هزینه کارنابلد بودن را ملت باید بدهد. بنابراین برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی باید در این زمینه درس بگیرند و بدانند که اگر همه این موضوعات و فعل و انفعالات سیاسی درست باشد، نتیجه آن دولت و مجلس کاردان خواهد بود.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: بخش زیادی از وضع موجود مربوط به رودربایستی داشتن است؛ رودربایستی داشتن برای کشور ضایعه بوجود می‌آورد. گاهی افرادی انتخاب می‌شوند و می‌بینیم که اعتدال، تمرکز و تسلط کافی ندارند. نباید با این امور رودربایستی داشت. اگر فردی سمتی را انتخاب می‌کند، باید بداند که همه زندگی خود را باید وقف آن کند، اما اگر نتوانست یا ناتوانی و بدسلیقگی داشت و یا تخصص نداشت و به کار واقف نبود، نباید رودربایستی داشت، چرا که باید بدانیم از کیسه چه کسی باید هزینه آن پرداخت شود؟

لاریجانی تاکید کرد: برخی طرح‌ها وجود دارند که ممکن است بخشی از آنها مثبت باشد، اما اگر طریقه تحقق آن درست انجام نشود، ضررهایی به همراه خواهند داشت. صرف یک هدف درست برای حکومت‌رانی کفایت نمی‌کند، باید نحوه تحقق آن هدف نیز عقلایی باشد. بنابراین ممکن است برخی طرح‌های خوب با روش غلط خفه شوند.

وی با اشاره به قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: نمونه‌ای از این موضوع قانون هدفمندی‌یارانه‌ها است. هدفمندی یارانه‌ها ایده درستی است، اما اگر به قاعده و مطابق قانون اجرا نشد به کشور آسیب می‌زند. اگر این روش اجرای هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود، بهتر است. نمی‌شود کشور را میلی اداره کرد.

رونق‌بخشی به تولید داخل مهمتر از دیپلماسی است

” قرار بود هدفمندی یارانه‌ها موتور افزایش تولید کشور شود، اما خلاف آن شد. چرا که تنها به یک وجه آن توجه شد. بنا بود ۵۰ درصد آن صرف تدوین وضع موجود و مابقی صرف تولید، توسعه، حل مشکلات و بیماران شود. اما نه تنها این ۵۰ درصد درست هزینه نشد بلکه دولت می‌گوید هر ماه باید بگردیم و پول پیدا کنیم که چاله‌ای که کندند را پر کنیم”.

رئیس مجلس تاکید کرد: این چه مدل حکومت‌رانی است؟ روشی که می‌توانست به کشور کمک کند به جایی رسید که بر خلاف آن شد. لذا وضع فعلی در این فضا شکل گرفته است که امیدواریم دولت جدید با ارزیابی و تحلیل درست از شرایط گام‌های درستی بردارد، چرا که مشکل عمده کشور در رونق‌بخشی در تولید است و باید به آن توجه شود. البته توجه به دیپلماسی درست است و بخشی از کار نیز باید از این طریق حل شود اما مهمتر از آن رونق‌بخشی به تولید داخل است.

لاریجانی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری گفت: سخنان اخیر مقام معظم رهبری و توجه و تاکید ایشان به توان ملی کشور و بالابردن رونق تولید نشان می‌دهد که این موضوعات اصل است و البته باید در این زمینه از شرایط گذشته نیز درس گرفت و تصمیمات درستی در هیئت دولت اتخاذ کرد.

هوچی‌گری در حکومت‌داری تاریخ مصرف کوتاهی دارد و به سرعت رنگ می‌بازد

وی ادامه داد: هوچی‌گری در مسائل حکومت‌داری ممکن است در دوره کوتاهی مصرف داشته باشد، اما به سرعت رنگ می‌بازد و واقعیت خود را تحمیل می‌کند بنابراین باید از آن پند گرفت.larijani

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها باید درست اجرا شود، گفت: دولت جدید گام‌های اولیه برای اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها را باید در بودجه ۹۳ و با استفاده از نخبگان بردارد، چرا که استفاده از نخبگان در مسائل مهم راه‌گشاست و موضوع دیگر توجه به رونق داخل است. البته تحرک دیپلماتیک را هم لازم می‌دانم، اما ثقل کار در داخل کشور است.

لاریجانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر اراده کشور بر این است که مشکلات از بین برود، باید به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه شود. چرا که این آموزش‌ها می‌تواند در تولید جهش ایجاد کند و ما در مجلس هم به این موضوع کمک می‌کنیم، همچنین اصلاح برخی از قانون بخش دیگر کار است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به جلسه رای اعتماد وزرای کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که آقای ربیعی در جلسه رای اعتماد خود از آن صحبت کردند، این بود که برخی از نواقص قانونی باید رفع شود و در کنار آن بخشی از مشکلات کارگران که مربوط به بیمه بیکاری است باید مورد توجه قرار گیرد که البته بیمه بیکاری امر لازمی در توسعه کشور است، چرا که در مسیر توسعه همواره افرادی هستند که نمی‌توانند کار به دست آورند و بیمه بیکاری در این زمینه راه‌گشاست و یکی از ستون‌های توسعه آینده خواهد بود.

رئیس مجلس تاکید کرد: اگر بناست گام‌های بعدی در هدفمندی یارانه‌ها برداشته شود باید به این نکته توجه کرد که این موضوع باید سبب جهش اقتصادی شود. همچنین نباید زمان را از دست داد و باید تلاش کرد تا سرمایه‌گذاری در کشور روان شود لذا تلاش‌های وزارتخانه کار و سازمان فنی و حرفه‌ای باید در این جهت باشد.

لاریجانی در پایان سخنان خود از اقدامات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای تشکر و برای وزیر و دست‌اندرکاران این وزارتخانه آرزوی موفقیت کرد و گفت: باید با یک استراتژی درست برای پیشرفت کشور تلاش کنیم.

به گزارش تسنیم، در ادامه این مراسم از مدال‌آوران و برگزیدگان چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت آلمان ۲۰۱۳ تجلیل شد.

Share