رقابتی ۱۰۵ ساله + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  سه‌شنبه شب ۲۸ آبان تیم های آلمان و انگلیس در سی وسومین رویارویی خود و به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس فدراسیون فوتبال انگلیس در یک دیدار دوستانه به مصاف هم خواهند رفت. بیشتر از انگلستان، تیم ملی آلمان فقط در مقابل تیم های سوئد(۳۶ بار)، اتریش(۳۹ بار)، هلند […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  سه‌شنبه شب ۲۸ آبان تیم های آلمان و انگلیس در سی وسومین رویارویی خود و به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس فدراسیون فوتبال انگلیس در یک دیدار دوستانه به مصاف هم خواهند رفت.

بیشتر از انگلستان، تیم ملی آلمان فقط در مقابل تیم های سوئد(۳۶ بار)، اتریش(۳۹ بار)، هلند (۴۰ بار) و سوئیس (۵۱ بار) به میدان رفته است و در حال حاضر تیم ملی آلمان در مکان دوم رده بندی فیفا و انگلیس در مکان دهم این جدول قرار گرفته است.

ضربات پنالتی فراموش ناشدنی، چهره های غمگین و گریه های اسطوره ها و جنجالی ترین گل تاریخ فوتبال، صحنه هایی به یاد ماندنی از بازی دو تیم آلمان و انگلیس در ذهن هواداران فوتبال به جای گذاشته اند و رویارویی این دو تیم تا کنون بارها تاریخ فوتبال را نوشته است، در گزارش زیر کهطرفداری آن را منتشر نموده است به رقابت ۱۰۵ ساله این دو تیم ، ۱۱ رکورد و عامل تاریخی در بازی های دو تیم نگاهی هر چند مختصر انداخته شده است:

۱. نتایج: آمار نتایج دو تیم به نفع انگلستان است، آلمان ها برابر این رقیب دیرینه خود در ۳۲ بازی موفق به کسب ۱۱ برد، ۱۵ شکست و ۶ تساوی شده اند و در این بازی ها ۴۱ گل زده و ۶۷ گل دریافت کرده اند. البته ۳۱ گل دریافتی مربوط به بازی های دو تیم در اوایل قرن میلادی گذشته و بین سال های ۱۹۰۸ تا ۱۹۳۵ بوده است.

اولین برد تیم آلمان با نتیجه ۱-۰  در سال ۱۹۶۸ و در دیداری دوستانه در شهر هانوفر به دست آمده است و زننده این گل فرانتس بکن باوئر بوده است. در ۲۰ بازی بعدی بعد از این دیدار، انگلیس تنها موفق به کسب ۵ برد مقابل آلمان شده است که از جمله معروف ترین این پیروزی ها می توان به برد با نتیجه ۵-۱ در شهر مونیخ و از رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ اشاره کرد.

۲. تورنمنت ها:  در جام های جهانی و جام های ملت های اروپا دو تیم تا کنون ۹ باربه مصاف هم رفته اند که در این ۹ بازی انگلیس تنها در دو بازی موفق به پیروزی شده است، فینال جام جهانی ۱۹۶۶ (۴-۲) و بازی های گروهی یورو ۲۰۰۰ (۱-۰). اما آلمان ها در تورنمنت های معتبر موفق تر بوده و موفق به کسب ۵ پیروزی، ۲ تساوی و ۲ شکست شده اند که پیروزی های آلمان شامل مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۷۰ (۳-۲ در ئقت اضافه)، مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ (۵-۴ در ضزبات پنالتی)، مرحله گروهی یورو۷۲ (۳-۱)، مرحله نیمه نهایی یورو ۹۶ (۷-۶ در ضربات پنالتی) و مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ (۴-۱) می باشند. در حالی که آلمان ها در این مدت موفق به قهرمانی در ۳ جام جهانی و جام ملت های اروپا شده اند، انگلیس تنها یک بار موفق به فتح جام جهانی شده است.

۳. بهترین پیروزی: پیروزی ۴-۱ آلمان مقابل انگلیس در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ با گل های توماس مولر (۲ بار)، لوکاس پودولسکی و میروسلاو کلوزه، بهترین برد تاریخ آلمان مقابل انگلیس می باشد.

۴. بدترین شکست: سنگین ترین شکست آلمان مربوط به بازی دو تیم در تاریخ ۱۶ ماه مارس سال ۱۹۰۹ میلادی است که در آن بازی انگلیس با نتیجه ۹-۰ حریف خود را از پیش رو برداشت. این بازی به همراه  باخت ۶-۳ آلمان در تاریخ ۱۴ ماه می سال ۱۹۳۸ میلادی در شهر برلین پر گل ترین بازی های دو تیم نیز می باشند.

۵. مکان های بازی: در انگلیس شهر لندن و ورزشگاه تاریخی ویمبلی تا کنون ۱۱ مرتبه میزبان دو تیم بوده است و بازی سه شنبه شب دوازدهمین (۱۲) رویارویی دو تیم در این استادیوم می باشد. در آلمان نیز شهر برلین با ۸ بار میزبانی، در این زمینه رکورد دار است. بازی دو تیم در سال ۱۹۳۸ در برلین با حضور ۱۰۵۰۰۰ تماشاگر، پرتماشاگرترین بازی تاریخ دو تیم بوده است.

۶. رکورد بازی: هیچ بازیکن آلمانی بیش از فرانتس بکن باوئر، مقابل انگلیس به میدان نرفته است.وی هفت بار در مقابل سه شیرها بازی کرده که در این بازی ها به ۳ برد، ۳ تساوی و ۱ شکست دست یافته است. از جمله معروف ترین این بازی ها می توان به بازی فینال جام جهانی ۱۹۶۶ و یک هشتم نهایی جام جهانی ۱۹۷۰ و یک چهارم نهایی یورو ۷۲ اشاره کرد. از اردوی انگلیسی ها نیز بازیکنی به نام آلن بال با هشت بازی مقابل آلمان، بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ در این زمینه رکورد دار است و گوردن بنکس و پیتر شیلتون هر یک با ۶ و ۵ بازی مقابل آلمان در رده های بعدی قرار گرفته اند.

۷. رکورد دار گل زنی: از تیم ملی آلمان ریچارد هوفمن با سه گل بیشترین گل را وارد دروازه انگلیس کرده است و از تیم ملی انگلیس نیز پنج بازیکن توانسته اند سه مرتبه دروازه آلمان را باز کنند که از معروف ترین آنها می توان به مایکل اوون و جف هورست اشاره کرد.

۸. بازی های فراموش نشدنی: بی تردید بازی های بین این دو تیم از فراموش نشدنی ترین و جنجالی ترین دوئل های تاریخ هستند و بی شک اولین بازی جنجالی دو تیم مربوط به فینال جام جهانی ۱۹۶۶ می شود که در آن بازی ولفگانگ وبر آلمانی در لحظات پایانی دیدار گل تساوی را به ثمر رساند و بازی به وقت های اضافه کشیده شد. در وقت های اضافی جف هورست از انگلیس با گل جنجالی خود که به پربحث ترین گل تاریخ فوتبال بدل شده است، انگلیس را به پیش انداخت و لحظاتی بعد با گل دیگر خود باعث پیروزی انگلیس با نتیجه ۴-۲ و قهرمانی این تیم در آن رقابت ها شد.

 دیدار یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک دو تیم باز هم به مصاف هم رفتند و در حالی که انگلیس با نتیجه ۲-۰ جلو بود، فرانتس بکن باوئر، اووه زلر و گرد مولر با گل های خود باعث پیروزی ۳-۲  آلمان و گرفتن انتقام فینال ویمبلی شدند.

در رقابت های یورو ۷۲ آلمان ها توانستند با نتیجه ۳-۱ و با گل های اولی هوینس، گونتر نتسر و گرد مولر ضمن از پیش رو برداشتن انگلیس به مقام قهرمانی آن رقابت ها را نیز از آن خود کنند.

در مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ نیز دو تیم در وقت معمول و اضافه بازی با گل های آندراس برمه و گری لینیکر به تساوی رسیدند و در ضربات پنالتی، بودو ایلگنر سنگربان آلمان ها ضربات استوارت پیرس و کریس وادل را مهار کرد تا آلمان به فینال آن رقابت ها راه یابد.

در مرحله نیمه نهایی رقابتهای یورو ۹۶ نیز بار دیگر آلمان، انگلیس را در ضربات پنالتی شکست داد. بازی در وقت معمول و اضافه با گل های آلن شیرر و اشتفان کونتس به تساوی ۱-۱ رسید و در ضربات پنالتی گرت سوتگیت در مقابل آندراس کوپکه موفق نبود تا اندی مولر با به ثمر رساندن ضربه پنالتی خود مقدمات قهرمانی آلمان را فراهم نماید.

آخرین رویاروی فراموش نشدنی دو تیم مربوط به جام جهانی گذشته می باشد که آلمان با نتیجه دور از باور ۴-۱ موفق به شکست انگلیس شد. در این بازی ضربه فرانک لمپارد نیز جنجال ساز شد، چون داور این دیدار، ضربه لمپارد را که پشت خط دروازه فرود آمده بود، گل اعلام نکرد و به نحوی خاطره گل ویمبلی دوباره زنده شد.

۹. اخراج از زمین: در ۳۲ بازی گذشته بین دو تیم، هنوز هیچ بازیکنی از زمین اخراج نشده است که علی رغم حساسیت بازی های این دو تیم، عدم اخراج بازیکن در این بازی ها، از نکات مثبت بازی بین این دو تیم است.

۱۰.فدراسیون ها: فدراسیون فوتبال انگلیس قدیمی ترین فدراسیون فوتبال دنیا است که در سال ۱۸۶۳ تاسیس شده و سال ۲۰۱۳ یکصد و پنجاهمین سالگرد ایجاد آن می باشد. فدراسیون فوتبال آلمان نیز در سال ۱۹۰۰ تاسیس شده است.

۱۱.سخنان معروف: معروف ترین توصیف در خصوص بازی های دو تیم را گری لینه‌کر ستاره انگلیس بیان کرده است. لینه‌کر در زمان حضورش در تیم ملی انگلیس ۴ بار مقابل آلمان قرار گرفته که در سه بازی انگلیس بازنده بوده و در یک بازی نیز دو تیم به نتیجه مساوی رسیده اند. لینه‌کر در این خصوص گفته است:” بازی فوتبال متشکل از ۲۲ بازیکن است که به دنبال یک توپ می دوند و در آخر همیشه آلمان ها پیروز می شوند.”/مشرق
Share