بومی‌سازی رانت‌خواری علمی در دانشگاه گیلان

رسوایی بزرگ برای مسئولین دانشگاه گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس دانشگاه اگر اختیاری درخصوص معرفی افراد دیگر نداشته است، چرا پس اصلاً مصاحبه برگزار کرده و همان افراد دیکته شده را به تهران جهت انجام سایر مراحل بورس دکتری معرفی ننمودند؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درپی اقدامات عجیب رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که در طی هشت سال گذشته بارها مورد انتقاد دانشگاهیان قرار گرفت و جنجال‌های مختلفی آفرید و در آخرین نمونه آن، در فاصله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا روز آغاز به کار دولت یازدهم، با انتشار فهرست ۱۰۲ نفر از هم‌فکران و وابستگان فکری و خانوادگی برخی از مسئولان و جریانات سیاسی خاص و همچنین دختر، پسر و داماد خود، صداقت مدعیان مهرورزی و عدالت‌مداری دولت‌های نهم و دهم آشکار گردید و به برکناری صدرالدین شریعتی انجامید، گویا در دانشگاه گیلان نیز درحال بومی‌سازی و بازتولید بوده است!

thپنج نفر نخست مصاحبه آزمون دکتری روابط بین‌الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان در شکوائیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای “لاهیگ” ارسال شده است، به گوشه‌ای از اجحافاتی که در حق‌شان شده است، اشاره کرده و نوشته‌اند:
دانشگاه گیلان در روزهای ابتدایی مهر سال جاری اقدام به برگزاری مصاحبه تخصصی از ۳۰ نفر از پذیرفته‌شدگان بورس خارج تبدیل به داخل در رشته روابط روابط بین‌الملل نمود و گروه علوم سیاسی با ارسال نمرات و رتبه این افراد به رئیس دانشکده علوم انسانی، نفرات برتر را مشخص و ریاست این دانشکده نیز طی نامه‌ای رسمی، نفرات برتر را در قالب جدولی به معاون آموزشی و رئیس دانشگاه گیلان اعلام نمود.
اما متأسفانه رئیس دانشگاه با هماهنگی معاون آموزشی خود، در هنگام اعلام نتایج، اسامی برخی از افراد انتهایی لیست مزبور و تعدادی از افرادی که اصلاً در مصاحبه گروه شرکت نکرده بودند را بدون هیچ‌گونه ضابطه، اعم از گزینش یا بررسی رزومه کاری و علمی، برای ادامه تحصیل معرفی نمودند که علاوه بر این‌که تضییع حقوق پذیرفته‌شدگان بود، توهینی آشکار به گروه علوم سیاسی دانشگاه به‌شمار می‌آمد که طی جلسات متعدد و با دقت و وسواس از این افراد مصاحبه به‌عمل آورده و هم‌اکنون شاهد بودند که برخی از این افراد معرفی شده در مصاحبه مردود و یا بعضاً مصاحبه هم نشده بودند و به همین دلیل از حضور بر سر کلاس دوره دکتری خودداری نمودند.
اما بررسی‌ها نشان داد، افراد پذیرفته شده این رانت‌خواری علمی عبارتند از:
۱- آقای (ج.ک)، نماینده مردم […] در مجلس شورای اسلامی
۲- آقای (س.م.م)، از حامیان مالی و تبلیغاتی آقای (ج.ک)
۳- آقای (م.ش)، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس ‌جمهور سابق، داماد فرماندار رشت و از افراد نزدیک به حلقه انحرافی و اسفندیار رحیم‌مشائی
۴- آقای (ع.ب)، مشاور (م.ش)، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس جمهور سابق و از افراد نزدیک به حلقه انحرافی و اسفندیار رحیم‌مشائی، و البته داماد سردار دکتر (م.م) رئیس دبیرخانه جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری

پس از پیگیری‌های به‌عمل آمده، مشخص شد که تاریخ نامه‌های اشتغال به تحصیل این افراد پیش از برگزاری مصاحبه به امضای رئیس دانشگاه گیلان رسیده بود. نکته جالب در بررسی پرونده این افراد این است که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد آنان بعضاً هیچ‌گونه سنخیتی با رشته روابط بین‌الملل ندارد و از خاک‌شناسی تا حقوق خصوصی را دربر می‌گیرد. همچنین دو نفر از این افراد (ش و ب) مدرک کارشناسی ارشد نداشته و هنوز دانشجوی دوره کارشناسی ارشد هستند و گفته می‌شود یک نفر از این افراد نیز دارای محکومیت کیفری می‌باشد.
مسئولان دانشگاه پس از افشای این موضوع به‌واسطه مقاومت شرافتمندانه گروه علوم سیاسی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، درخصوص این رسوایی و رانت‌خواری آشکار و در پاسخ به دستگاه‌های ناظر به این نکته اشاره نموده‌اند که انتخاب این افراد در اختیار دانشگاه گیلان نبوده است و موضوع از تهران به ما دیکته شده است!
حال سئوال این‌جاست که اگر قرار بود که این افراد معرفی شوند، چرا اصلاً مصاحبه برگزار گردید و تعدادی از فارغ‌التحصیلان نخبه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل کشور به گیلان آمده و به همراه افراد معرفی شده، در مصاحبه شرکت نمودند و رانت‌خواران علی‌رغم کسب نمره مردودی، باز هم به‌عنوان دانشجوی دوره دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان معرفی شده‌اند؟! رئیس دانشگاه اگر اختیاری درخصوص معرفی افراد دیگر نداشته است، چرا پس اصلاً مصاحبه برگزار کرده و همان افراد دیکته شده را به تهران جهت انجام سایر مراحل بورس دکتری معرفی ننمودند؟!
رئیس دانشگاه گیلان مدعی است که برخی از افرادی که با رانت معرفی شده‌اند، قبلاً ثبت نام شده و بعداً اداره کل بورس افراد دیگری را برای مصاحبه معرفی نموده است که دلیل فوق نیز با توجه به تاریخ نامه آقایان (ک) و (م) صحیح نمی‌باشد.
آن‌چه درخصوص این تخلف بزرگ و رانت‌خواری آشکار و باندبازی ناجوانمردانه مشهود می‌باشد، این است که دانشگاه گیلان ظرفیت دوره دکتری خود را به دو باند “ش” و “ک” هبه نموده و از هر باند دو نفر را پذیرش نموده است. متأسفانه ریاست دانشگاه با این اقدام درصدد است تا از این ظرفیت علمی برای برنامه‌های آتی شخصی خود بهره‌برداری نموده و با تضییع حقوق برگزیدگان اصلی، برای خود پوئن‌های آتی تهیه نماید.
پنج نفر نخست مصاحبه آزمون گروه علوم سیاسی ضمن درخواست بررسی این ظلم آشکار و وهن ساحت علم و دانشگاه از چنین باندبازی‌ها و رانت‌خواری‌های مسموم، درخواست احقاق حق تضییع شده خود را دارند./لاهیگ

Share